آفتهای حوزه آموزش علوم پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از آسیبهای مربوط در آموزش در حوزه علوم پزشکی تکه تکه بودن آموزش از جمله آفتهای مباحث آموزشی ما است که این موضوع مشکل تمام دنیا شده است و همچنین عدم تطبیق بین فارغ التحصیلان با نیازهای کشور، دیگر آفت در حوزه آموزش علوم پزشکی است، ضمن اینکه عدم گسترش کافی برنامههای بین رشتهای آسیب دیگر آموزش است، البته هرچند که گامهایی در علوم ترجمانی در سالهای اخیر برداشته شده، اما کافی نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در پانزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نکوداشت محمد غفرانی گفت: مهمترین برنامه راهبردی دانشگاه به عنوان نقشهی اصلی راه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است که در این بیانیه دانایی محوری، نخبه پروری و نخبه گزینی و همچنین توجه به مراکز دانش بنیان از جمله ابزارهایی هستند که استفادهی بهینه از آنها میتواند ما را به اهداف این بیانیه برساند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یکی از آسیبهای مربوط در آموزش این حوزه تکه تکه بودن آموزش از جمله آفتهای مباحث آموزشی ما است که این موضوع مشکل تمام دنیا شده است و همچنین عدم تطبیق بین فارغ التحصیلان با نیازهای کشور، دیگر آفت در حوزه آموزش علوم پزشکی است، ضمن اینکه عدم گسترش کافی برنامههای بین رشتهای آسیب دیگر آموزش است، البته هرچند که گامهایی در علوم ترجمانی در سالهای اخیر برداشته شده، اما کافی نبوده است.
وی افزود: هنوز به اندازهی کافی از ظرفیت ادغام یافتهی آموزش و پژوهش در خدماتمان بهره نبردیم، در سالهای اخیر هم سرعت آن کم شده است، همچنین نکتهای که رهبری به آن توجه ویژه دارند حرکت به سمت مرجعیت علمی است و ما باید در این مسیر شجاعانه قدم برداریم که حداقل رسیدن به مرجعیت علمی در منطقهی مدیترانه شرقی دور از دسترس ما نیست، باید در جهت حفظ نخبگان کشور تلاش کنیم تا انگیزه لازم برای ادامه تحصیل را داشته باشند، زیرا برخی صندلیها در بعضی رشتههای ضروری خالی مانده است و امسال بیشتر شاهد این موضوع بودیم.
زالی گفت: پس حتما باید در این زمینه آسیب شناسی جدی صورت بگیرد و مشکل هر چه زودتر حل شود، متاسفانه این خبر خوبی نیست که نیروهای علوم پایهی دانشگاه از کشور خارج شدند و در کشورهای دیگر با شرایط بهتر تحصیل میکنند، اینها در حالی است که ما باید لزومات کافی را برای آنها در دانشگاه و کشور فراهم کنیم تا در آرامش به تحصیل خود ادامه دهند و در کشور بمانند، ما باید برنامههای آموزشی را طوری جلو ببریم که فارغ التحصیلان به جای یک ساحتی بودن چند وجهی شوند.بنابراین باید در این خصوص وارد عمل شویم چون در آستانه تحول دیگری هستیم و حالا به همین خاطر تمام ابزارهای سنتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال به روزرسانی هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۴۴ عضو هیئت علمی دارد و یک کار خوب که برای تقویت اعضای هیئت علمی انجام شد، درخصوص جذب بود، به طوری که برای اولین بار توفیق یافتیم از فارغ التحصیلان، پنچ تا ده درصد برای دانشگاه جذب داشته باشیم، توجه داشته باشید که برخی رشتههای ما فاقد دستیار بودند و این نشانه خوبی نیست و همانطور که گفتم امسال بسیاری از ظرفیتها در حوزه دستیاری خالی ماند که باید آسیب شناسی شود.
به گزارش ایلنا وی در پایان اضافه کرد: امسال با بازگشایی دانشگاهها اعضای هیئت علمی خبر کاهش حقوق را دریافت کردند که خبر تلخی بود، به طوری که بسیاری از اعضای هیئت علمی ما که به صورت تمام وقت در دانشگاه فعالیت میکردند با کاهش حقوق تصمیم گرفتند از این حالت خارج شوند و پاره وقت در دانشگاه حضور داشته باشند، این موضوع باعث شده است تا کاهش انگیزه در اعضای هیئت علمی ایجاد شود و اگر شرایط به این گونه پیش رود، ما شاهد خروج بسیاری از نخبگان از دانشگاه خواهیم بود که به ضرر شرایط علمی کشور خواهد بود.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/t2AC