مجوز پذیرش در علوم پزشکی برای دانشگاههای غیرانتفاعی صادر میشود
دبیر شورای عالی انقلا ب فرهنگی گفت: پیگیر این هستیم که امتیازات و مجوز علومپزشکی غیرانتفاعی را صادر کنیم به ویژه برای مراکزی که از امکانات قوی برخوردار هستند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاههای غیر دولتی غیر انتفاعی صبح امروز با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای این موسسات و دانشگاهها برگزار شد.
عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلا ب فرهنگی در این برنامه با تبریک دهه کرامت و میلاد حصرت معصومه "ع" و حضرت رضا "ع" با اشاره به جایگاه موسسههای آموزش عالی غیر انتفاعی در حکمرانی آموزش عالی کشور گفت: نباید این موسسات را تافته جدابافته از کل حکمرانی آموزش عالی کل کشور بدانیم. باید یک حکمرانی در آموزش عالی کشور حاکم باشد و ذیل آن هم دانشگاهها و موسسات غیر انتفاعی قرار گیرند. من متعمدانه واژه حکمرانی را گفتم. نگفتم حکمت داری، ویژگی حکمرانی مشارکت حداکثری ذی نفعان است.
وی افزود: در تصمیمگیری چه در ساحت سیاست گذاری، چه در ساحت تنطیمگیری، چه در ساحت راهبری و هدایت گری و چه در ساحت تصدیگری که ۴ رکن حکمرانی هستند، باید مشارکت حداکثری باشد، این حکمرانی در ۴ ساحتی که عنوان شد با موضوع آموزش عالی، باید مبتنی بر ۳ مبنا باشد که شامل حکمت توحیدی، علمنافع و عدالت آموزشی است که هرسه مبنا بسیار است، اگر حکمرانی در حوزه آموزش عالی آموزش عالی مبتی بر حکمت توحیدی و علم نافع و عدالت آموزشی باشد، هم برای جامعه نافع بوده و مشکل جامعه راحل میکند و هم برای عالم نافع است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی غیرانتفاعی فرصت برابر رشد تعالی را برای نسل جوان در همه مناطق کشور فراهم میکنند و این عدالت آموزشی است، دانشگاههای غیرانتفاعی نقش موثری میتوانند در عدالت آموزشی داشته باشند دولت توان ندارد در همه جا دانشگاه داشته باشد عدهای با سرمایه خود این دانشگاهها را راه اندازی میکنند این فرصت برابر و یا تقرب به عدالت آموزشی را میتواند فراهم کند.
خسروپناه گفت: افرادی که اینجا هستند با راه اندازی موسسات مختلف این فرصت را فراهم میکنند تا مردم از آن استفاده کنند البته طبق قانون اساسی قرار نیست کل هزینه تحصیلات آموزش عالی را دولت بدهد بنابراین از کسانی که این موسسات را راه انداری کردند تشکر میکنیم، مشارکت ذی نفعان و اجازه دادن به دانشگاههای غیرانتفاعی یکی از لوازمی است که میتوان برای تعریف حکمرانی استفاده کرد.
وی با اشاره به مقایسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی افزود: در مقایسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی در علومانسانی از ۱۰۰ درصد رشتههای دولتی ۴۹ درصد علوم انسانی بوده و در دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی ۵۹ درصد است، همچنین ۲۳ درصد رشتههای دانشگاههای دولتی فنی مهندسی بوده که در دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی ۲۴ درصد رشتهها فنی و مهندسی است، ۱۱ درصد رشتههای دانشگاههای دولتی پزشکی است اما دانشگاههای غیردولتی رشته پزشکی ندارند، ما پیگیری این هستیم امتیازات و مجوز علومپزشکی غیر انتفاعی را صادر کنیم به ویژه برای مراکزی که از امکانات قوی برخوردار هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۷ درصد رشتههای دانشگاههای دولتی علوم پایه بوده و ۴ درصد رشتههای دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی علوم پایه است، ۷ درصد رشته دانشگاههای دولتی هنر و ۱۲ درصد رشتههای دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی هنر بوده است. کشاورزی ۳ درصد رشته دانشگاههای دولتی و کمتر از یک درصد رشتههای دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی است.
خسروپناه در مقایسه مقاطع تحصیلی دولتی و غیر انتفاعی گفت: ۶۲ درصد مقاطع دانشگاههای دولتی کارشناسی و ۶۳ درصد مقاطع دانشگاههای غیردولتی کارشناسی است، ۱۳ درصد مقاطع دانشگاههای دولتی کاردانی و ۵ درصد مقاطع دانشگاههای غیردولتی کاردانی است، ۱۷ درصد مقاطع دانشگاههای دولتی کارشناسی ارشد و ۳۱ درصد مقاطع دانشگاههای غیردولتی کارشناسی ارشد است، دکتری تخصصی هم در دانشگاههای دولتی به میزان ۳ درصد بوده و در دانشگاههای غیرانتفاعی کمتر از یکدرصد است.
وی با اشاره به مقایسه دانشگاههای آمریکا و اروپا و ژاپن و شرق آسیا افزود: در مقایسهای که داشتم این دانشگاهها سه نوع هستند دانشگاه دولتی، غیر انتفاعی و دانشگاه انتفاعی. به عنوان مثال دانشگاه میشیگان دولتی است، موسسه فناوری ماساچوست غیر انتفاعی است، برخی دانشگاهها انتفاعی هستند که درآمد برای موسسه است مانند دانشگاه تنسی در امریکا.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این تقسیم که در کشور ما یا دولتی است یا غیرانتفاعی. چرا باید منحصر به دانشگاه دوگانه باشیم. آیا نمیتوانیم دانشگاه وقفی داشته باشیم که در این دو تعریف نباشد. پیشنهاد بعدی من این است که ما باید یک مجموعه سنجش و ارزشیابی به لحاظ اهداف و یک سامانه هوشمند داشته باشیم. این سامانه در حوزه غیر انتفاعیها هم باید ایجاد شود تا سیاستها و اهداف سنجش شود و تک تک دانشگاهها از لحاظ اهداف بازنگری شوند.
خسروپناه تاکید کرد: اگر قراراست آمایش برای کل آموزش رخ دهد دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نمیتوانند بگوییند تافته جدابافته هستند، حتماً در آمایش سرزمین مشارکت حداکثری نخبگان باید رعایت باشد، پیشنهاد من این است یک سند راهبری نقش دانشگاههای غیر انتفاعی در حکمرانی آموزش عالی تدوین شود.
به گزارش مهر وی در پایان اضافه کرد: الان این بحث مطرح است که اگر یک دانشگاه غیر انتفاعی منحل شود امکانات آن به کجا باز میگردد، نظر شخصی بنده این است که بدون شک اگر این امکانات از دولت باشد باید برگرداند ولی اگر با هزینه خود بوده سرمایه باید به خود مالکش بازگردد، چقدر مبارک است که کسی اگر عمری به آموزش عالی خدمت کرده اگر توان اداره موسسه را ندارد همان مجموعاً راوقف علم کند.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/dy95