پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
قوانین آموزشی باید به نفع پزشک تغییر کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی فلاح با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار آموزش پزشکی در کشور از طولانی بودن مسیر تحصیل و فرسایشی شدن فرآیند تربیت پزشک به عنوان یکی از چالش‌های جدی حوزه سلامت نام برد و گفت: مسیر کنونی آموزش پزشکی علاوه بر آسیب‌های روانی و اقتصادی برای دانشجویان موجب اتلاف سرمایه انسانی، کاهش انگیزه و در نهایت مهاجرت نخبگان شده است.

وی با بیان اینکه نظام آموزش پزشکی نیازمند بازنگری جدی و تدوین یک برنامه راهبردی است افزود: باید یک چشم‌انداز ۱۰ تا ۱۵ ساله برای تربیت پزشک و متخصصان ترسیم شود، الگویی که در آن دوره های رشته‌ها کوتاه‌تر، آموزش‌ها چابک‌تر و کارآمدتر شوند تا هم پزشکان و هم جامعه هدف از آن منتفع شوند و اگر در این میان یکی از دو طرف نفع نبرد کل سیستم دچار اختلال خواهد شد، باید مشوق هایی برای پزشکان دیده شود تا افراد ترغیب به تحصیل در این حوزه شوند و قوانین باید به گونه ای باشد که خروجی و مهاجرت کنترل شود.

قوانین باید به نفع پزشک و جامعه هدف باشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه قوانین باید به نفع پزشک و جامعه هدف باشد، به نقش دولت و مجلس در اصلاح قوانین حوزه آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: اگر هر کدام از این دو جزء سود نبرند مجددا مسیر دچار اختلال می شود و درواقع اگر پزشک نفع نبرد وارد حوزه پزشکی نمی شود و جامعه هدف نیز با مشکل مواجه و به قانون گذار برای تغییر قانون فشار وارد می شود بنابراین باید قانون به گونه ای نوشته شود که دو جزء نفع ببرند.

فلاح یادآور شد: پزشکی رشته ای سخت و طاقت فرسا، فرسایشی و طولانی مدت با هزاران آسیب وعوارض است، برای خدمت پزشکان در مناطق محروم باید قوانین و مشوق هایی وجود داشته باشد و قوانین هم تنها نباید سلبی باشد، تصویب بخشی از قوانین به مجلس مربوط می‌شود اما تصویب بسیاری از آیین‌نامه‌ها در اختیار وزارت بهداشت است و متأسفانه در بسیاری موارد تصمیمات به شکل سلیقه‌ای و بدون پشتوانه علمی اخذ می شود و همین موضوع مانع تدوین سیاست‌های کارآمد شده است.

وی با انتقاد از اینکه پزشکان تربیت شده در کشور به کشورهای خارجی صادر می شود تصریح کرد: برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان می توان مدرک آنها را ارائه نکرد و باید پردیس های خودگردان و بخش خصوصی هم برای تربیت پزشک فعال شود.

نگاه منفی به تحصیل‌کردگان خارج از کشور اشتباه است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از ذهنیت منفی نسبت به دانشجویان پزشکی خارج از کشور گفت: این باور که تنها افراد دارای توان علمی یا ضریب هوشی بالا باید در رشته های پزشکی تحصیل کنند اشتباه و غیرعلمی است و معتقدم ورود افراد به رشته های پزشکی باید تسهیل و خروج آن سخت شود تا افراد به تدریج با تکرار و تحصیل به درجه پزشکی برسند، عملکرد پزشکانی که در پردیس یا دانشگاه آزاد تحصیل کرده اند نسبت به پزشکانی که در دانشگاه های دولتی تحصیل کرده اند تفاوتی ندارد.

فلاح ادامه داد: امروز بسیاری از دانشجویان با تلاش و علاقه در خارج از کشور در حال تحصیل‌اند اما متاسفانه ذهنیت منفی نسبت به آنان وجود دارد و باید مسیر بازگشت و فعالیت آن‌ها در داخل کشور بر اساس ضوابط شفاف، منصفانه و علمی فراهم شود، پزشکان هندی و پاکستانی در گذشته در کشور فعالیت می کردند و طبابت خیلی خوبی نداشته و به زبان ما هم آشنایی نداشتند اما بحث طبابت را پیش بردند و ما در حاضر آرمان گرا شده ایم.

نبود مدیریت منابع انسانی در نظام سلامت

وی با اشاره به نبود نظام جامع مدیریت نیروی انسانی در بخش سلامت افزود: متأسفانه هیچ‌گونه برنامه‌ریزی مشخصی برای سامان‌دهی نیروهای پزشکی در کشور وجود ندارد به عنوان مثال در شرایطی که یک پزشک در مناطق محروم با حقوق پایین خدمت می‌کند ممکن است پزشک دیگری در بنگاه معاملاتی درآمدی چند برابر داشته باشد و این موضوع انگیزه خدمت را از میان می‌برد و موجب نابرابری و فرار از خدمت در مناطق کم‌برخوردار می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان با اشاره به پیشنهادهایی برای اصلاح نظام پزشکی گفت: باید مدت زمان تحصیل کاهش یابد و مسیر آموزش هدفمندتر شود، مشوق‌هایی برای ماندگاری و انگیزه‌بخشی به دانشجویان و پزشکان طراحی و قوانین به‌روز و متناسب با واقعیت‌های جامعه تدوین شود، بر روند مهاجرت و بازگشت نیروهای پزشکی نظارت حرفه‌ای صورت گیرد و دولت با تمام توان در میدان تصمیم‌گیری حضور داشته باشد و مسئولیت‌پذیر باشد. خبرگزاری خانه ملت

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/mi98