تبلیغ کالاهای مضر، مصرف را افزایش میدهد
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اجرای طرح چراغ راهنمای تغذیه گفت: این طرح با هدف افزایش آگاهی عمومی و کمک به انتخاب سالمتر محصولات غذایی اجرا شده است، اما تبلیغات گسترده کالاهای دارای نشان قرمز،، مصرف این محصولات را بیشتر کرده و سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی پیرصالحی گفت: طرح چراغ راهنمای تغذیه برای همه محصولات غذایی نشانگرهایی با سه رنگ سبز، زرد و قرمز ایجاد میکند. رنگ سبز به معنی سطح کم قند، نمک و چربی، رنگ زرد نشاندهنده میزان متوسط و رنگ قرمز بیانگر میزان بالای قند، نمک یا چربی است. هدف اصلی این طرح، کمک به مصرفکنندگان برای انتخاب گزینههای سالم و کاهش مصرف محصولات پرخطر است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: محصولات با نشان قرمز به دلیل میزان بالای قند، نمک یا چربی، ریسک بالای سلامت دارند و مصرف آنها باید کنترل و کاهش یابد. با این حال تبلیغات گسترده و مکرر باعث افزایش تقاضای مصرف این محصولات شده و الگوی تغذیه جمعیت را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی با تاکید بر اهمیت مکانیزمهای کنترلی و سیاستهای بازدارنده افزود: اعمال مالیات بر کالاهای آسیبرسان، محدودیتهای تبلیغاتی و نظارت دقیق بر سطح عرضه از ابزارهای کلیدی برای کاهش مصرف این محصولات و حمایت از سلامت عمومی به شمار میروند. با این حال منابع مالی حاصل از مالیاتها تاکنون به شکل کامل به بخش سلامت تخصیص نیافته است.
پیرصالحی در پایان اضافه کرد: این موضوع به عنوان یکی از محورهای اصلی در شورایعالی و سلامت و امنیت غذایی کشور پیگیری خواهد شد تا با هماهنگی بین دستگاهها و اصلاح قوانین، سازوکارهای اجرایی برای کنترل تبلیغات کالاهای آسیبرسان تقویت شود. سازمان غذا و دارو
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/nAKl