چه شخصیتی را برای ریاست کلی سازمان نظام پزشکی انتخاب کنیم؟
در آستانه انتخاب رئیس کل سازمان، یعنی بلندپایهترین مقام اجرایی نظام پزشکی ایران که یکی از کلیدیترین موقعیتها در نظام سلامت کشور است و نهتنها نماینده جامعه پزشکی محسوب میشود، بلکه حلقه ارتباطی میان اعضای سازمان با دولت، بیماران و نهادهای سیاستگذار است، قرار گرفتهایم. با توجه به وظایف و اختیارات قانونی سازمان، شخص رئیس کل باید از ویژگیهای لازم شخصیتی، مدیریتی، تخصصی، عملیاتی، تعاملگرایی، تواضع و ازخودگذشتگی برخوردار بوده و توانمندیهای (تجربه) لازم برای استفاده بهینه از صفات فوق را در زمان و مکان خود دارا باشد.
یعنی فردی را انتخاب نماییم که از نظر شخصیتی و مدیریتی، توانمندیها و تجربه لازم برای اجرا و به تحقق رساندن شرح وظایف قانونی سازمان بهعنوان ریاست کل و نماینده قانونی سازمان در مراکز رسمی، قضایی، دولتی، بینالمللی و... داشته باشد.
فردی که توانایی هدایت و نظارت کامل بر فعالیتهای سازمان و ارکان آن را، در حدود اختیاراتی که قانون سازمان برای رئیس کل تعیین کرده است، از یک طرف، و از طرف دیگر، دارای محبوبیت لازم در بین همکاران و مسئولان ذیربط برای اجرای کامل مصوبات شورایعالی سازمان باشد و تصمیمات این شورا را در حدود اختیارات قانونی اجرا نماید.
ریاست کل سازمان نظام پزشکی باید ضمن حفظ و ارتقای شأن جامعه پزشکی و مراقبت از اعتبار حرفه پزشکی، دفاع از حقوق صنفی و حفظ حرمت اعضای سازمان در برابر نهادهای دیگر را سرلوحه عملکرد خود قرار دهد.
ریاست کل از نظر سیاسی، دیپلماتیک و اجتماعی باید با تعامل با نهادهای حکومتی، با حفظ استقلال صنفی، ارتباطگیری مستقیم و رسانهای شفاف و صادقانه با افکار عمومی، اعتماد مردم و مسئولان را به جامعه پزشکی افزایش داده و جایگاه آن را ارتقاء دهد.
ریاست کل باید با عدالت، بیطرفی و رفتار عادلانه نسبت به تمامی رشتهها، از تبعیض بین تخصصها یا بین بخش دولتی و خصوصی پرهیز کند.
بنابراین، باید همه ما بهعنوان نمایندگان مجمع، به نمایندگی از سازمانهای نظام پزشکی سراسر کشور، به نکات زیر توجه لازم را مبذول نماییم:
۱. به کسی رأی دهیم که به نظام پزشکی بهعنوان سکوی پرش خود برای رسیدن به پستهای بالاتر مانند شهرداری کلانشهر تهران، وزارت، نمایندگی مجلس و حتی ریاستجمهوری نگاه نکند.
زیرا اگر نگاه و تفکر پنهانی فردی که مدیریت این نهاد مدنی را بر عهده میگیرد چنین باشد، نهتنها تمرکز لازم برای پرداختن به معضلات سازمان را از دست میدهد بلکه در تعامل با نهادهای قدرت، در مواقعی که مسیر ترقی خود را با موانع میبیند، برای پیشبرد اهداف خود ملاحظات دیگری غیر از مصالح همکاران خود را لحاظ خواهد کرد.
۲. به کسی رأی دهیم که ضمن اعتقاد به ایجاد تغییرات مستدل و کارشناسیشده و استفاده از الگوهای علمی تجربهشده در نظام سلامت، با پشتکار و بهرهگیری از نظرات همکاران باتجربه و دلسوز، با برقراری ارتباطات منطقی و قانونی و با حفظ احترام متقابل با مسئولین حاکمیت و بدون کمترین سازش در مواردی که حقوق شهروندی و صنفی کادر درمان نادیده گرفته میشود، با استفاده از تمام ابزارهای قانونی، بهدنبال محقق نمودن اهداف سازمان باشد.
۳. فردی مناسب جایگاه رئیس کل است که با بررسی سوابق مدیریتی گذشتهاش به این نتیجه نرسیم که خود را عقل کل دانسته و بینیاز از تجربیات و دانش دیگران میداند؛ بهعبارتدیگر، توان کار گروهی را داشته باشد.
۴. رئیس کل باید در انتخاب همکاران تیم اجرایی خود از افراد باتجربه، تعاملگرا با سایر ارکان سازمان، بهویژه نظام پزشکیهای شهرستانهای کمبرخوردار که دارای کوهی از مشکلات هستند، استفاده کند. داشتن نگاه از بالا به پایین برای رئیس کل و معاونین و مدیرکلهای انتصابی ایشان برای این نهاد مدنی سم مطلق است.
۵. خود و معاونینش باید انتقادپذیر و در برابر همه ارکان سازمان، بهویژه مجمع عمومی و شورایعالی سازمان که نظارت عالیه بر عملکرد رئیس کل را دارند، و همچنین رؤسای هیأتمدیره شهرستانها پاسخگو باشند.
۶. مسائل مالی سازمان را شفافسازی کامل نماید و از افرادی که در ادوار گذشته دلسوزی کافی برای حفظ و مصرف بهینه داراییهای سازمان نداشتهاند، ولو اینکه بسیار سرشناس و قدرتمند باشند، استفاده نکند.
۷. رئیس کل باید در برابر بیقانونیها و زیادهخواهیهای سایر ارگانها در مسائل بهداشتی و درمانی، حمایت کامل و قاطع از نظام پزشکیهای شهرستانها برای تثبیت جایگاه حقوقی آنها را سرلوحه کار خود قرار دهد.
مثلاً در مواقعی که رئیس یا هیأتمدیره یک نظام پزشکی در شهرستان به علل مختلف با درخواستهای غیرمنطقی یا رفتارهای خلاف مقررات از طرف مسئولین محلی مواجه میشود ولی پاسخ مورد انتظار آنها را نمیدهد (مثلاً انتظار برخورد با اخذ وجوه خارج از تعرفه که بر عهده دانشگاه و تعزیرات است یا اقدامات غیرقانونی که علاوه بر به خطر انداختن منافع بخشی از همکاران جامعه پزشکی که کاملاً مطابق قانون در حال ارائه خدمت هستند، به مردم بهعنوان گیرندگان خدمت نیز آسیب میرسانند)،
مورد هجمه مقامات محلی حوزه جغرافیایی خود (دانشگاهها، شبکهها، فرمانداران، دادگستری و...) قرار میگیرند و از جانب همین مسئولین محلی گزارشاتی بر علیه رئیس یا هیأتمدیره مربوطه به رئیس کل ارسال میشود. رئیس کل نباید بدون بررسیهای لازم و همهجانبه در رابطه با گزارشات واصله، به صرف اینکه مقام گزارشدهنده از نظر جایگاه اجتماعی و اختیارات قانونی در مرتبه بالاتری نسبت به جایگاه نظام پزشکی شهرستان دارد، بلافاصله رئیس هیأتمدیره یا اعضای هیأتمدیره را برای بررسی قصور احتمالی به کمیسیون ماده ۱۵ شورایعالی معرفی نماید؛ زیرا در این حالت نهتنها حمایتی صورت نگرفته بلکه اقداماتی در جهت تضعیف نظام پزشکی شهرستان انجام شده است.
۸. برنامههای شفاف برای حل مشکلات مزمن و سالیان طولانی اعضای سازمان مانند تعرفه، مالیات، اشتغال پزشکان جوان، آموزش، مسائل رفاهی، پزشک خانواده، جامعه بزرگ درمانگران اعتیاد (که هر از چند گاهی با تصویب دستورالعملهای مطالعهنشده چالش جدیدی برای آنان ایجاد میکنند)، دخالتهای غیرمجاز در امور پزشکی، افزایش استقلال نظام پزشکیهای شهرستانها (که متأسفانه در دو دوره اخیر کاهش یافته است) ارائه دهد.
۹. در ایام برگزاری انتخابات، مانند سایر کاندیداها، از امکانات سازمان یا رسانه ملی تحت عنوان «به چالش کشیدن مشکلات جامعه پزشکی و سلامت مردم» برای تبلیغات به نفع خود یا گروههای خاص، بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم، استفاده نکند.
بنابراین، رئیس کل نظام پزشکی و تیم همراهش باید دانش، تجربه، اخلاق، تواضع، قدرت تعامل اجتماعی، انتقادپذیری، نگرش عدالتمحور و پاسخگویی لازم را داشته باشند تا بتوانند میان خواستههای جامعه پزشکی و سیاستهای کلان سلامت کشور تعادل برقرار کنند.
در این راستا، از همکاران عزیز، نمایندگان مجمع و رؤسای سازمانهای نظام پزشکی سراسر کشور درخواست مینمایم با مشارکت فعال در این زمینه، نقطهنظرات و پیشنهادات خود را برای انتخاب فرد اصلح بهعنوان ریاست کل سازمان ارائه و طرح نمایند تا همه ما وظیفه و رسالت خود را در این موقعیت حساس و به نمایندگی از طرف جامعه پزشکی حوزه مسئولیت خود به نحو احسن ادا نماییم.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/lYJX