با مافیای خودروسازی در کشور مواجه هستیم
معاون وزیر بهداشت از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد کرد و گفت: مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و آلودگی هوا مانند یک زنجیره با خودروسازی مرتبط هستند، یک خودروی بی کیفیت علاوه بر حوادث ترافیکی و بار مالی که بخاطر قیمتش به مردم وارد می کند هوا را نیز آلوده میکنند و میتواند ضربه مهلکی به جمعیت کشور وارد کند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی در حاشیه «سومین نشست بررسی چالشها و راهکارهای مدیریت بیمارـمحور دیابت در ایران» با حضور در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه سالانه ۵۷ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. آلودگی در کلانشهرهای تهران، اصفهان، اراک و اهواز بسیار بالا است، هزینههای مرگومیر ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است، اگرچه این هزینهها بسیار زیاد هستند اما جزو هزینههای ظاهری محسوب میشوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص پیامدهای آلودگی هوا توضیح داد: آلودگی هوا میتواند سبب بیماریهای تجمعی در بدن مانند سرطان و بیماریهای قلبیعروقی شود چرا که این سموم تجمعی از طریق پوست و تنفس در بدن جمع میشود. اقدامات متعددی در سطح کشور انجام میشود اما با کنترل آلودگی هوا بسیار فاصله داریم.
وی افزود: موارد متعددی در ارتباط با آلودگی هوا مطرح میشود، کیفیت خودروها و استفاده از انرژیهای پاک جزو مواردی هستند که در ارتباط با هوای پاک مطرح میشود. در حال حاضر واردات خودروهای برقی مطرح شده اما نکته مهم و اساسی این است که زیرساخت لازم برای این موضوع فراهم شود. بر این اساس شهرداریها با همکاری دولت و وزارت نیرو باید نسبت به افزایش جایگاههای شارژ خودروهای برقی اقدام کنند و برق نیز به میزان کافی میبایست در دسترس باشد.
رئیسی گفت: با مافیای خودروسازی در کشور مواجه هستیم، برخی خودروسازان داخلی، خودروی بیکیفیت و با مصرف سوخت بالا تولید میکنند، به آنها توصیه میکنم که به جای تولید خودروی بیکیفیت نسبت به واردات خودروی برقی از چین اقدام کنند و قطعات آن را در کشور متصل کنند و با واردات خودرو برقی از چین میزان آسیب به مردم را کمتر کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: هزینههای ناشی از آلودگی هوا سرسام آور است، رد پای خودروهای بیکیفیت در حوادث ترافیکی نیز مشهود است و این موضوع را میبایست در کنار جادهها و قوانین بیکیفیت قرار داد. من بر این باور هستم که قوانین راهنمایی و رانندگی به بازنگری نیاز دارد و جرایم این حوزه بازدارنده نیست. اصلاح خودرو، جادهها و قوانین را میبایست در کانون توجه قرار دهیم تا میزان مرگومیر ترافیکی را کاهش دهیم.
وی در خصوص میزان مرگومیر حوادث ترافیکی و آلودگی هوا افزود: آمار و ارقام بیانگر این است که سالانه ۲۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی و ۵۷ هزار نفر به دلیل لودگی هوا جان خود را از دست میدهند. میزان مرگ و میر ۱۰۰ هزار نفر برابر با یکدهم TFR -نرخ باروری کل یا نرخ فرزندآوری- است و این در حالی است که ما در مسیر جوانی جمعیت قرار داریم و به منظور افزایش TFR به میزان یکدهم درصد تلاش میکنیم اما این در حالیست که اغلب افرادی که بخاطر آلودگی هوا و تصادفات از دست میدهیم جزو جوانان و نیروی کار مولد هستند.
رئیسی در پایان گفت: مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و آلودگی هوا مانند یک زنجیره با خودروسازی مرتبط هستند، یک خودروی بی کیفیت علاوه بر حوادث ترافیکی و بار مالی که بخاطر قیمتش به مردم وارد می کند هوا را نیز آلوده میکنند و میتواند ضربه مهلکی به جمعیت کشور وارد کند. اگر خودروسازی کشور داخلی است چرا قیمت خودرو با افزایش قیمت دلار تغییر میکند و گران میشود؟ ایسنا
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/rsVU