پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
بازنگری ساختار آزمون‌های دستیاری پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، شهریار نفیسی در دومین روز از نشست معاونان و مدیران وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز آخرین تحولات و برنامه‌های حوزه آموزش تخصصی پزشکی را تشریح کرد.

مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ضمن اشاره به بازنگری ساختار آزمون‌های دستیاری بر ادامه پذیرش مستقیم در رشته‌های عفونی، کودکان، طب اورژانس و بیهوشی تأکید کرد.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای کیفیت طراحی و اجرای آزمون‌های دستیاری افزود: در حال حاضر بازنگری جامعی در بانک سوالات، کیفیت طراحان و شیوه برگزاری آزمون‌های دستیاری در دست انجام است. یکی از محورهای اصلی این بازنگری بررسی امکان تغییر در ساختار آزمون‌های چندگزینه‌ای «MCQ» و جایگزینی روش‌های نوین‌تر ارزیابی است تا سنجش علمی و مهارتی داوطلبان دقیق‌تر و جامع‌تر انجام شود.

ادامه پذیرش دستیاری مستقیم در چهار رشته تخصصی

نفیسی به اجرای طرح پذیرش دستیاری مستقیم اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه در چهار رشته عفونی، کودکان، طب اورژانس و بیهوشی اجرا می‌شود. در سال نخست ۱۰۰ نفر و در سال دوم ۲۰۰ نفر از این مسیر جذب شدند و امسال نیز ۷۰۰ نفر برای تکمیل ظرفیت ثبت‌نام کرده‌اند. این طرح نوآورانه نیازمند بازنگری مستمر است تا بتوان از آن خروجی مؤثر و کارآمدی به‌دست آورد.

تحول در نظام ارزیابی و آئین‌نامه هیئت‌های ممتحنه

مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به چالش‌های نظام ارتقای سالانه دستیاران پرداخت و گفت: پروژه‌ای با عنوان ارزیابی برنامه‌ای «Programmatic Assessment» آغاز کرده‌ایم تا نظام ارزیابی درون‌دانشگاهی از نظر کیفی ارتقا یابد. هدف آن است که در آینده وزن بیشتری به این ارزیابی‌ها داده شود و آزمون‌های سالانه و نهایی از حالت صرفاً تستی فاصله بگیرند.

وی در خصوص تغییرات آئین‌نامه هیئت‌های ممتحنه گفت: طبق تغییرات جدید سیاستگذاری رشته‌های تخصصی، ارزشیابی، اعتباربخشی و برگزاری آزمون‌های بُرد به هیئت‌های ممتحنه واگذار شده است. برای هر بخش کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده تا از ظرفیت اعضای هیئت علمی در تصمیم‌سازی‌ها استفاده شود.

تدوین استانداردهای آموزش تخصصی پزشکی

نفیسی در خصوص تدوین و بازنگری کوریکولوم‌های آموزشی و استانداردهای آموزش تخصصی توضیح داد: پروژه‌ای جامع تحت عنوان تدوین استانداردهای عمومی آموزش تخصصی در حال انجام است و در فاز نخست این طرح با تدوین چهار سند به پایان رسیده و مرحله پایلوت در چند دانشگاه در حال اجراست و پس از ارزیابی نتایج وارد فاز اجرا خواهد شد. در مرحله بعد استانداردهای تک تک رشته‌های تخصصی تدوین خواهد شد، امیدواریم با اجرای کامل این برنامه‌ها نظام آموزش تخصصی کشور به سطح بالاتری از کیفیت، شفافیت و کارآمدی خواهد رسید و پاسخگوی نیازهای علمی و بالینی نظام سلامت کشور خواهد بود.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/86kg