۱۲ میلیارد دلار هزینه درمان بیماریهای ناشی از آلودگی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اجرای کامل قانون هوای پاک را تنها راه برونرفت از بحران آلودگی هوا دانست و گفت: متاسفانه موضوع آلودگی هوا برای مسئولان تبدیل به یک بحث تکراری و کلیشهای شده و جدیت لازم برای مقابله با آن وجود ندارد، ضروری است دولت بهجای بیتوجهی و عادیسازی شرایط، به فوریت وارد عمل شود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عالیه زمانی کیاسری در خصوص وضعیت نگرانکننده آلودگی هوا در پایتخت و استان هایی مانند مازندران هشدار داد و گفت: در روزهای اخیر آلودگی هوا در کشور به ویژه تهران افزایش یافته و متأسفانه بسیاری از شهرهای دیگر نیز درگیر شدهاند البته مازندران که همیشه بهعنوان استانی سرسبز و خوشاقلیم شناخته میشد، امروز بهدلیل افزایش آلایندهها در شرایطی قرار گرفته که گزارشها از عبور سطح آلودگی از حد هشدار حکایت دارد.
دلایل اصلی افزایش آلودگی در مازندران
وی در تشریح عوامل مؤثر بر تشدید آلودگی هوای مازندران تصریح کرد: خودروها و سوخت آلاینده یکی از عوامل تشدید آلودگی است، طبق قانون بهازای تولید هر ۴ خودرو باید یک خودرو از رده خارج شود اما این اتفاق نمیافتد و بخش زیادی از سوخت مصرفی هم غیراستاندارد است و مدت زمان مصرف و ماندگاری آن بهگونهای است که میزان آلایندگی شدید ایجاد میکند البته نیروگاهها و ریزگردهای وارداتی هم در این رابطه دخیل است و فعالیت برخی نیروگاهها و همچنین ریزگردهایی که از سمت ترکمنستان وارد میشود نقش مهمی در آلودگی دارد و این گرد و غبار از مسیر گلستان به سمت مازندران کشیده شده و مناطقی مثل آشوراده و میانکاله به کانون تمرکز این آلودگیها تبدیل شدهاند.
ترافیک سنگین و گردشگری بیضابطه
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ترافیک سنگین و گردشگری بیضابطه گفت: مازندران یکی از اولین مقاصد گردشگری کشور است و در نوروز ۱۴۰۱ رکورددار ورود گردشگر بودیم. همچنین پس در جریان جنگ ۱۲ روزه تحمیلی حدود ۹ تا ۱۳ میلیون مسافر وارد استان شدند و پایان هفته ها نیز راههای استان بهشدت قفل میشود و این حجم عظیم خودرو، همراه با راههای فرسوده و غیراستاندارد، میزان آلایندگی را چندین برابر افزایش میدهد.
راهها، یکی از بزرگترین چالشها
زمانی کیاسری گفت: وضعیت زیرساختهای جادهای مازندران بسیار نامناسب است و راههایی که نقش آزادراه دارند، حتی استانداردهای اولیه را ندارند و با وجود این حجم تردد، راههای استان نه در اولویت وزارت راه و شهرسازی است و نه راهداری برنامه جدی برای بهسازی آنها دارد و این وضعیت به شکل مستقیم آلودگی هوا را تشدید میکند.
وی با اشاره به آمارهای رسمی وزارت بهداشت افزود: بر اساس گزارش وزارت بهداشت ۵۸ هزار مرگ سالانه در کشور ناشی از آلودگی هوا داریم و این آمار بیش از ۲ برابر مرگومیر ناشی از تصادفات جادهای است و ۱۲ میلیارد دلاری درمان و دارو برای بیماریهای ناشی از آلودگی هزینه می شود و این خسارتی است که به کشور وارد می شود در حالی که با اجرای قوانین و اراده لازم می توان سطح این خسارت ها را کاهش داد و سلامت هموطنان را تامین کرد، مازندران از نظر جمعیتی نیز یکی از پیرترین استانهای کشور است و این مسئله خطر را دوچندان میکند البته سالمندان در برابر آلودگی هوا آسیبپذیرتر هستند و ما امروز با یک تهدید جدی برای سلامت مردم روبهرو هستیم.
لزوم اجرای قانون هوای پاک و اقدام فوری دولت چهاردهم
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تنها راه برونرفت از این بحران را اجرای کامل قانون هوای پاک دانست و گفت: متأسفانه موضوع آلودگی هوا برای مسئولان تبدیل به یک بحث تکراری و کلیشهای شده و جدیت لازم برای مقابله با آن وجود ندارد و ضروری است دولت بهجای بیتوجهی و عادیسازی شرایط به فوریت وارد عمل شود، نیاز است شخصا وارد میدان شوید، اجرای قانون، اصلاح استاندارد خودروها، نظارت بر سوخت، بهسازی راهها، کنترل ریزگردهای وارداتی و تقویت غربالگری بیماریهای ناشی از آلودگی، باید به فوریت در دستور کاردولت قرار گیرد.
مذاکرات برای مهار ریزگردهای وارداتی
زمانی کیاسری در پایان با اشاره به اقدامات محیط زیست گفت: مذاکرات و برنامه ریزیهایی در حال انجام است و در حال پیگیری مذاکرات سهجانبه بین فراکسیون محیط زیست مجلس، استان گلستان و ترکمنستان هستیم تا منابع ریزگرد کنترل و از کشیده شدن این آلودگی به سمت مازندران و سایر استانها جلوگیری شود، مازندران نباید به استانی تبدیل شود که هم میزبان گردشگران است و هم قربانی آلودگی هوا؛ مردم مازندرانیها جانشان در خطر و کیفیت زندگیشان بهشدت پایین آمده است و این یک مطالبه جدی از رئیسجمهور است و ما در مجلس نظارت جدی خواهیم داشت تا دستگاهها مجبور به اقدام عملی شوند. خبرگزاری خانه ملت
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/lVQH