مرگ ۱۴ نفر در کشور همزمان با بررسی دو ساعته قانون هوای پاک
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ارزیابی دو ساعته تکالیف ۲۱ دستگاه اجرایی در اجرای قانون هوای پاک گفت: در همین بازه زمانی طبق برآوردهای رسمی ۱۴ نفر از هموطنان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست دادند، بر اساس ماده ۲۳۴ آییننامه داخلی مجلس، تخلفات دستگاههای مسئول در اجرای قانون هوای پاک در صحن علنی قرائت خواهد شد تا پرونده برای بررسی و پیگیری حقوقی به قوه قضاییه ارسال شود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سلمان اسحاقی در تشریح جزئیات ارزیابی عملکرد ۲۱ دستگاه اجرایی در اجرای قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ وضعیت موجود را نگرانکننده توصیف کرد و گفت: این قانون در قالب ۳۴ ماده تکالیف مشخصی را برای دستگاهها تعیین کرده اما با گذشت ۷ سال، بخش زیادی از آن اجرا نشده و پیامدهای آن در افزایش بیماریها و مرگومیرها به طور کامل قابل مشاهده است، در مدت زمان محدود ۲ ساعته کمیسیون، ۱۴ شهروند کشور به دلیل پیامدهای آلودگی هوا جان خود را از دست دادهاند.
۵۹ هزار مرگ سالانه نتیجه آلودگی هوا
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پیامدهای شدید آلودگی هوا بر بیماریهای قلبی و عروقی، تنفسی، سرطانی و اختلالات مربوط به مادر، جنین و کودک تأکید کرد: سالانه ۵۹ هزار مرگ در کشور به این علت ثبت میشود.
۲۴ میلیون ناوگان فرسوده کشور را تهدید میکند
وی یکی از محورهای اصلی بررسی را بحران ناوگان فرسوده عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۴ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد و با ادامه روند فعلی اسقاط تعداد وسایل نقلیه تا سال ۱۴۱۰ به ۳۷ میلیون دستگاه خواهد رسید و حتی اجرای تکلیف برنامه هفتم برای اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار خودرو نیز تنها انباشت ۳۵ میلیون وسیله نقلیه را به دنبال خواهد داشت.
اسحاقی ادامه داد: برای جلوگیری از افزایش ناوگان فرسوده باید سالانه دستکم ۲ میلیون خودرو در کشور اسقاط شود در حالی که هزینه اسقاط هنگام فروش خودرو از خریدار دریافت میشود اما خودروسازان تکلیف قانونی خود را انجام ندادهاند و این موضوع مصداق تخلف است و این روند بر حجم آلودگی و مرگومیرها تأثیر مستقیم دارد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ضعف استاندارد و کیفیت سوختسوزی خودروهای نو و همچنین وضعیت خودروهای فاقد معاینه فنی اشاره کرد و گفت: طبق آمار ارائهشده ۱۲ درصد خودروهای مراجعهکننده به مراکز معاینه فنی آلاینده هستند و از میان ۱۳۹ میلیون استعلام ثبتشده در تهران ۴۰ میلیون فاقد معاینه فنی معتبر بودهاند و اعمال کامل قانون در این بخش میتوانست تنها در تهران ۴ همت جریمه برای توسعه حملونقل عمومی فراهم کند.
وی با اشاره مشکل مازوتسوزی نیروگاهها افزود: ۴ نیروگاه شازند، شهید منتظری، قائم و شهید رجایی در فاصله نزدیک به کلانشهرها قرار دارند و در شرایط ناترازی انرژی به مصرف مازوت روی آوردهاند این در حالی است که استاندارد ملی برای میزان گوگرد در مازوت، ۸ دهم درصد تعیین شده اما مازوت تولید پالایشگاهها بین ۳.۵ تا ۵ درصد گوگرد دارد و این میزان پس از احتراق به طور مستقیم وارد هوای شهرها میشود.
اسحاقی در پایان گفت: سالانه ۲۰ هزار نفر نیز به دلیل خودروهای غیراستاندارد جان خود را از دست میدهند، مجموعه این عوامل ضرورت اقدام فوری، هماهنگ و جدی دستگاهها را نشان میدهد، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر اساس ماده ۲۳۴ آییننامه داخلی مجلس، تخلفات دستگاههای مسئول در اجرای قانون هوای پاک را در صحن علنی قرائت خواهد کرد تا پرونده برای بررسی و پیگیری حقوقی به قوه قضاییه ارسال شود، امیدواریم با همراهی نمایندگان و ورود قوه قضاییه روند اصلاحات در حوزه اسقاط ناوگان، استانداردسازی سوخت و خودرو، و اعمال کامل معاینه فنی سرعت بگیرد.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/r5lh