زنان سریعتر از مردان دچار زوال عقل می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محققان دانشگاه میشیگان در آمریکا در این مطالعه داده‌های مربوط به کاهش شناختی ۲۶ هزار و ۸۸ نفری را که به طور مکرر از نظر شناخت عمومی، عملکرد اجرایی و حافظه آزمایش شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در ابتدای آزمون، میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۸ سال بود. محققان متوجه شدند که به طور متوسط مردان و زنان در سنین بالا اغلب با مشکل حافظه مواجه هستند. با این حال، مشخص شد که زنان از نظر شناخت جهانی و عملکرد اجرایی به طور قابل توجهی بیشتر از مردان دچار مشکل می ‌شوند.

این محققان در مقاله خود نوشتند: نتایج نشان می‌ دهد که زنان از نظر شناختی، ذخیره  شناختی بیشتری دارند اما در اواخر عمر کاهش شناخت سریعتری پیدا می کنند؛ همچنین بر اساس شواهد اگرچه میزان ابتلا به زوال عقل در اروپا و آمریکا در ۲۵ سال گذشته کاهش یافته است اما این کاهش در زنان کمتر از مردان است.

یافته‌ های این مطالعه نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و ناتوانی شناختی بالاتر زنان در مقایسه با مردان است. این نتایج مطابق با تحقیقاتی است که نشان می ‌دهد زنان با اختلال شناختی خفیف یا بیماری آلزایمر از نظر شناختی سریعتر از مردان دچار مراحل حاد این بیماری می ‌شوند.

اختلالات شناختی "CD" دسته‌ای از اختلالات روان هستند که در درجه اول بر توانایی ‌های شناختی از جمله یادگیری، حافظه، درک و حل مساله تأثیر می‌گذارد. آلزایمر، شکل پیش رونده زوال عقل است. زوال عقل، عبارتی گسترده تر برای عارضه هایی است که ناشی از آسیب مغزی هستند یا بیماری هایی که بر حافظه، تفکر و رفتار، تاثیر منفی دارند. این تغییرات، در زندگی روزانه تداخل ایجاد می کنند.

بیماری آلزایمر اغلب در افراد پس از ۶۵ سالگی تشخیص داده می شود. در صورت تشخیص پیش از این سن، معمولا از آن با عنوان آلزایمر زود هنگام نام برده می شود. هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد اما درمان هایی وجود دارد که می تواند پیشرفت بیماری را آهسته کند. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.