توزیع ۹۱ هزار واحد خون و فرآورده در نوروز
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بشیر حاجی بیگی از رشد ۴۱ درصدی اهدای خون در ایام نوروز ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: بیشترین میزان رشد اهدای خون در ایام نوروز مربوط به استان‌های ایلام، لرستان، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و گیلان بوده است، بیشترین میزان خون اهدایی در نوروز سال ۱۴۰۰ در کشور متعلق به استان‌های تهران، فارس و خراسان رضوی بوده است. به طوری که ۳۱ درصد از خون‌های اهدایی در ایام نوروز مربوط به این سه استان بوده است.

وی افزود: از اول تا سیزدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ در کل کشور نزدیک به ۶۳ هزار و ۹۷۶ نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۵۲ هزار و ۷۸۲  واحد خون اهدا شده است. در عین حال ۶۶۶۹ نفر برای اولین بار اهدای خون داشته‌اند. باید توجه کرد که ۹۶ درصد از خون های اهدایی در کشور مربوط به مردان و ۴ درصد اهدای خون نیز مربوط به بانوان بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در ایام نوروز ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۱ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است که بیشترین میزان توزیع خون و فرآورده‌های آن در کشور مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و اصفهان بوده است.

حاجی بیگی گفت: شاخص اهدای مستمر خون در ایام نوروز امسال در کشور ۵۷.۵ درصد بوده است، بیشترین میزان اهدای مستمر خون در این ایام مربوط به استان‌های بوشهر، یزد و سمنان بوده است. همچنین بیشترین میزان اهدای خون بانوان در ایام نوروز ۱۴۰۰ مربوط به بانوان استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، گلستان، لرستان و قزوین بوده است.

به گزارش ایسنا وی در پایان در خصوص آمار پلاسمای اهدایی بهبود یافتگان بیماری کووید ۱۹ افزود: از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ تا چهاردهم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور ۱۸ هزار و ۲۱۹ نفر از بهبود یافتگان کووید ۱۹ جهت اهدای پلاسمای به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۹ واحد پلاسما اهدا شده است. بیشترین میزان اهدای پلاسما در سراسر کشور نیز مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان غربی، یزد و خوزستان بوده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.