نیاز به خون و فرآورده‌های آن روزانه مستمر و همیشگی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بشیر حاجی‌بیگی با بیان اینکه روزه‌داری منعی جهت اهدای خون نیست گفت: در حال حاضر اهدای خون هیجانی جای خود را به تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسؤولانه داده است. در کشور ما اهدای خون 100درصد داوطلبانه است و ایران از کشورهای پیشرو در جهان در حذف خون جایگزین بوده است.

وی افزود: اهداکنندگان خون در سراسر کشور اهدای خون را مختص به شب‌های قدر نکنند، نیاز به خون و فرآورده‌های آن روزانه مستمر و همیشگی است، وضعیت اهدای خون در کل کشور قابل قبول است، مساعدت‌های انجام شده با انتقال خون در وزارت کشور، نیروی انتظامی و پلیس راهور ستودنی است، بخشودگی جرائم رانندگی اهداکنندگان خون در روزهای مراجعه به سازمان انتقال خون کمک بزرگی برای تأمین خون و فرآورده‌های آن در سراسر کشور بود. در حال حاضر نیاز به خون و فرآورده‌های آن در کلانشهرها بیشتر احساس می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: فعلا در استان‌های هرمزگان و اردبیل نیاز به اهدای خون و همکاری اهداکنندگان خون وجود دارد، ضمن اینکه اهدای خون در تمامی مراکز انتقال خون سراسر کشور در شرایط کاملا استریل انجام می‌شود و تمامی تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون کاملا استریل و یکبار مصرف است، افرادی که دارای گروه‌های خونی منفی هستند و همچنین اهداکنندگان گروه خونی AB+ اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند.

حاجی بیگی گفت: رشد یک درصدی آمار خون در دهه اول ماه مبارک رمضان نسبت به مدت مشابه سال قبل وجود دارد و بیشترین میزان رشد اهدای خون مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان‌جنوبی بوده است، ضمن اینکه در دهه اول ماه مبارک رمضان در سراسر کشور 41 هزار واحد خون اهدا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است، باتوجه به آمار اهدای خون در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 17 درصد رشد اهدای خون داشتیم، ضمن اینکه بیشترین میزان رشد اهدای خون در فروردین 1400 مربوط به استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی و قزوین بوده است.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد:‌در فروردین سال جاری در کل کشور 199 هزار و 271 نفر جهت اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 161 هزار و 580 واحد خون اهدا شده است. همچنین در طی این مدت 267 هزار و 435 واحد خون و فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما بین مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.