تمام داوطلبان کارآزمایی بالینی واکسن کرونا تحت پوشش بیمه هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احسان مصطفوی در خصوص اینکه چرا کارآزمایی واکسن فقط در بعضی از استان‌ها انجام می‌شود گفت: طبق برآوردها باید ۲۴ هزار نفر در این  مطالعه وارد شوند و بر این اساس مقرر شد، هشت شهر برای انجام کارآزمایی انتخاب شوند که این شهرها از بین ۷ استان کشور انتخاب شدند.

عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا و استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران ادامه داد: ما معیارهای مختلفی را برای این انتخاب در نظر داشتیم، مثل اعلام آمادگی و میزان آمادگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و در عین حال سعی بر آن بود که تنوع جغرافیایی نیز در انتخاب این شهرها دیده شود.

وی افزود: در فاز سوم تعداد نمونه نسبتا محدود است و هر چقدر نمونه محدودتر باشد، در انتخاب مراکز و پایگاه‌های نمونه‌گیری محدودیت وجود خواهد داشت، ولی امیدواریم بعد از تایید اثربخشی واکسن، تولید آن در انستیتو پاستور ایران محقق شود و دیگر مشکلی از جهت تولید انبوه و استفاده همگانی آن نداشته باشیم.

مصطفوی گفت: تا الان بیش از ۶۰۰ نفر در این برنامه واکسن دریافت کرده‌اند. این مطالعه از روز دوشنبه هفته گذشته از شهر اصفهان شروع شده است و روز پنجشنبه زنجان و امروز در همدان شروع تزریق واکسن را داشته‌ایم، افرادی که در این مطالعه وارد شدند، خوشبختانه تاکنون عوارض جدی ناشی از تزریق برای آنها اتفاق نیفتاده و صرفا تعداد معدودی از داوطلبان دچار عوارض جانبی خفیفی شدند که حتی نیاز به استفاده از داروی خاصی در آنها نبوده است و بنظر می‌رسد که واکسن کم خطری است و می‌توان برنامه واکسیناسیون را پس از تایید اثربخشی آن با این واکسن پیش برد.

به گزارش ایلنا عضو تیم تحقیقاتی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا و استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران در پایان اضافه کرد: در مطالعات کارآزمایی بالینی که در کشور انجام می‌شود، همه شرکت کنندگان در مطالعه تحت پوشش بیمه هستند، همه هزینه‌های ناشی از شرکت در مطالعه و خدماتی که به آنها داده می‌شود، تحت پوشش کامل بیمه است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.