شیوع کرونا تاثیری بر روند ذخیره سازی خون بند ناف ندارد
به گزاش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مرتضی ضرابی درباره شرایط فعلی ذخیره سازی خون بند ناف در کشور گفت: شیوع کرونا تاثیری بر روند ذخیره سازی خون بند ناف ندارد. زمانی که زایمان در بیمارستان‌ها انجام می شود، ذخیره سازی خون بند ناف انجام می شود، زمانی هم که خانواده‌ها به مراکز ما مراجعه می‌کنند، بلافاصله خون بند ناف از مادر گرفته می‌شود، بنابراین مشکلی برای مبتلا شدن و درگیری  به ویروس کرونا وجود نخواهد داشت. 

وی افزود: سال گذشته باوجود مشکلاتی که شرایط کرونایی ایجاد کرده بود، توانستیم به خوبی  پیش برویم. در حالیکه تمام دنیا در جمع آوری ذخایر سلول‌های بنیادی به مشکل بر خورده بودند اما ما در کشورمان بیش از ۲۵ درصد افزایش ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف داشتیم، مادرانی که به هر دلیلی به کرونا مبتلا شده و یا کوچک ترین علامتی از بیماری های خاصی داشته باشند که در روند کار تاثیر بگذارد، قرارداد آن‌ها کنسل خواهد شد. با وجود این موضوعات ما یک افزایش ۲۵ درصدی در فریز خون بند ناف داشتیم.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: در حال حاضر با وجود همه گیری بیماری کرونا در جهان علاوه بر کشف واکسن ما به دنبال این هستیم که بتوانیم از سلول درمانی هم در درمان کرونا استفاده کنیم، ذخیره سازی خون بند ناف می‌تواند یک فرصت برای پزشکی آینده باشد، ممکن است ما در آینده با بیماری‌های دیگری رو به رو شویم که دارو درمانی خیلی برای درمان آن‌ها موثر نباشد و مجبور شویم از سلول‌های بنیادی استفاده کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ضرابی در پایان گفت: در نظر داریم در کنار بحث ذخیره سازی سلول‌های بنیادی، چند کار آزمایی بالینی برای بیمارانی مانند  فلج مغزی و اوتیسم، بیماری‌های ارتوپدی و کبدی شروع کنیم. البته کار آزمایی بالینی را با کمک سلول‌های بنیادی برای بهبودی آنها شروع کردیم اما به دلیل اعلام وزارت بهداشت درباره کارهای غیراورژانسی فعلا دست نگه داشتیم، امیدواریم با بهبود شرایط بتوانیم با کمک سلول‌های بنیادی، قدمی در این راه برداریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.