پیش‌بینی می‌شود سالمندان تا پایان خرداد واکسینه شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی گفت: کوواکس متعهد شده است که ظرف دو تا سه هفته آینده محموله بعدی واکسن کرونا را به دست ما برساند، واکسن‌هایی که داخل سبد کوواکس قرار می‌گیرد، باید به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده باشد، بهارات نیز جزو سبد کوواکس بود اما با وضعیت موجود در هند بعید است این واکسن از طریق کوواکس به دست ما برسد و تنوع زیادی در سبد کوواکس وجود ندارد، اما در بدبینانه‌ترین حالت واکسن‌های کوواکس چهار هفته دیگر به دست ما می‌رسند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در خصوص نگرانی‌ها از بروز عارضه لخته شدن خون در پی تزریق واکسن آسترازنکا گفت: واکسن آسترازنکا به لحاظ شفافیت در ارائه داده‌ها واکسن خوبی است و تیم‌های تحقیقاتی آن، کوچکترین عوارض مربوط به واکسن را سریعاً منتشر می‌کنند. در آینده ممکن است عوارض سایر واکسن‌ها نیز مشخص شود.

وی اظهار کرد: عارضه‌ای که بیشتر در واکسن آسترازنکا درباره آن بحث شده است لخته خون است، از هر ۱۰۰ نفری که به کرونا مبتلا می‌شود بین ۱۶ تا ۱۷ نفر، دچار لخته خون می‌شوند و این در حالی است که میزان بروز لخته خون در پی تزریق واکسن آسترازنکا، در هر ۲۵۰ هزار نفر، یک نفر است بنابراین با یک مقایسه می‌توان گفت اگر ۲۵۰ هزار نفر واکسن آسترازنکا بزنند یک نفر از آن‌ها دچار عارضه لخته خون می‌شود، اما اگر این ۲۵۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شوند، بیش از ۱۰ هزار نفر از آن‌ها دچار مشکل لخته خون می‌شوند.

رئیسی ادامه داد: بسیار امیدواریم که از اواخر خرداد و تیرماه حدود یک و نیم تا دو میلیون دوز واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران را تامین کنیم و در خصوص اسپوتنیک نیز باید خط تولید آن راه‌اندازی شود تا میزان تولید را برآورد کنیم. فاز دوم واکسیناسیون کرونا با تزریق واکسن به سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز شده است ما حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند در کشور داریم که آن‌ها را به چند گروه سنی با فاصله پنج سال تقسیم کردیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: در فاز سوم نیز افراد دارای مشاغل پرخطر مانند خلبان‌ها، راننده‌های تاکسی و اتوبوس، افراد در مراکز تجمعی مانند پادگان‌ها و شغل‌های پرریسک مانند آتش‌نشان‌ها قرار دارند و در فاز سوم واکسیناسیون می‌شوند، بعد از فاز سوم واکسیناسیون کرونا وارد واکسیناسیون جمعیت عمومی کشور می‌شویم، این جمعیت شامل بیش از ۳۵ میلیون نفر است.

وی در خصوص زمان اجرای فاز‌های واکسیناسیون کرونا تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان خرداد تزریق واکسن کرونا به سالمندان را تمام کنیم. سپس در نیمه تیرماه بتوانیم واکسیناسون کرونای افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند را تمام کنیم، احتمالا فاز سوم واکسیناسیون کرونا از نیمه دوم تیرماه شروع شود و به احتمال زیاد تا هفته اول مرداد ما فاز سوم را به پایان می‌رسانیم.

رئیسی اضافه کرد: وضعیت تهران با سایر شهر‌های کشور متفاوت است، اطلاعات افراد سالمند در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر کشور، صد درصد در سامانه و پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است، اما در تهران درصدی از افراد پرونده الکترونیک سلامت ندارند و تنها اطلاعات حدود ۶۰ درصد تهرانی‌ها در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده ایت بنابراین ممکن است در تهران از لحاظ فراخوان کردن افراد برای تزریق واکسن کرونا دچار مشکل شویم و علت تجمع برای واکسیناسیون بالای ۸۰ سال نیز همین است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: به هیچ وجه نوبت افراد بالای ۸۰ سالی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند نمی‌سوزد، از هفته بعد برای افراد بالای ۷۵ سال واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود، اما به این معنا نیست که افراد بالای ۸۰ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند دیگر قرار نیست واکسن بگیرند، در تمام شهر‌ها با افراد بالای ۸۰ سال تماس گرفته و یا پیامک ارسال می‌شود تا برای تزریق واکسن کرونا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، قرار است در سطح کلان شهر‌هایی مانند تهران با کمک نهاد‌هایی مانند شهرداری ۵۰ تا ۶۰ سالن بزرگ با تهویه مناسب در اختیار گرفته و واکسن‌های کرونا به سرعت تزریق شود.

وی افزود: نقشه راه واکسیناسیون کرونا، بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا مصوب ستاد مقابله با کروناست و فاز‌ها درآن مشخص شده است، واکسنی که وارد کشور می‌شود بلافاصله در سامانه تی‌تک سازمان غذا و دارو ثبت می‌شود و کد UID روی این واکسن‌ها درج می‌شود، این واکسن‌ها بر اساس جمعیت گروه هدف هر استان توزیع می‌شود، این توزیع در سامانه‌ها ثبت می‌شود و در اداره کل بازرسی بر آن نظارت می‌شود به ازای هر واکسنی که تحویل هر استان میدهیم باید یک کد UID در سامانه تی تک ثبت شود و آن کد واکسن باطل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیسی در پایان اضافه کرد: این امر باعث نظارت بر خروج واکسن کرونا از زنجیره توزیع می‌شود و اگر یک واکسن کرونا در بازار سیاه دیده شود و آن واکسن به دست ما برسد، می‌توانیم با استفاده از کد UID بفهمیم مربوط به کجاست؛ وزیر بهداشت ۱۴ ناظر استانی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مختلف برای نطارت بر توزیع واکسن کرونا انتخاب کرده است البته برخی موارد تخلف نیز ممکن است رخ دهد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.