سازمان بهداشت جهانی واکسن سینوفارم چین را تایید کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود مردانی افزود: واکسن سینوفارم کرونا ساخت چین و از نوع واکسن های ساخته شده با ویروس غیر فعال است. این واکسن به صورت دو دوزی با فاصله ۲۸ روز برای گروه های سنی بالای ۱۸ سال کاربرد دارد و اثربخشی آن حدود ۷۹ درصد است.

وی ادامه داد: این واکسن برای افرادی که سابقه آلرژی به این واکسن دارند یا سابقه واکنش های حساسیتی یا بیماری مزمن شدید دارند یا افراد دچار بیماری حد متوسط تا شدید با یا بدون تب هستند تا زمان بهبودی ممنوعیت مصرف واکسن دارد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خانم ها در دوران بارداری و شیردهی نیز در مورد واکسن سینوفارم منع مصرف دارند.

وی افزود: افرادی که باید با احتیاط و با مشورت پزشک این واکسن را تزریق کنند نیز شامل افراد مبتلا به اختلالات انعقادی یا کاهش پلاکت خون هستند که باید با نظر پزشک معالج واکسن تزریق کنند و بعد از تزریق واکسن باید مراقب محل تزریق از نظر خونریزی باشند.

مردانی ادامه داد: بیماران هموفیلی نیز بعد از تزریق فاکتور انعقادی، واکسن بزنند. افرادی که صرع، بیماری های عصبی پیش رونده یا سابقه «گیلن باره» دارند نیز حتما برای تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند.

وی گفت: درد محل تزریق از عوارض خیلی شایع این واکسن است و تب موقت، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی، سفتی، تورم و خارش محل تزریق نیز از عوارض تزریق این واکسن است که دیده شده است.

این متخصص بیماری عفونی افزود: راش پوستی در محل تزریق، تهوع و استفراغ، خارش در محل غیر از تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب آلودگی و گیجی نیز در موارد معدودی پس از تزریق این واکسن دیده شده که از عوارض غیر شایع آن است.

مردانی ادامه داد: بهتر است افرادی که این واکسن را تزریق می کند، بعد از تزریق واکسن تا ۳۰ دقیقه در محل واکسیناسیون بمانند و در صورت بروز عوارض خفیف مانند درد، تب و آبریزش بینی از مسکن مانند استامینوفن یا آنتی هیستامین استفاده کنند و در صورت بروز عوارض شدید با مرکزی که واکسن تزریق کرده، تماس بگیرند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.