سامانه تشریح عوارض واکسیناسیون راه اندازی می شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قاون (پالنا)، علی تاجرنیا درخصوص واکسیناسیون کادر درمان گفت: در رابطه با خانم داروسازی که فوت شدند، حال عمومی ایشان پس از تزریق واکسن آسترازنکا بد شده اما به پزشک مراجعه نکرده و اقدام به خوددرمانی کرده است. البته هنوز اثبات نشده که بر اثر تزریق واکسن فوت شده اند یا خیر.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی هم در حال طراحی یک سامانه تشریح عوارض واکسیناسیون است که به زودی آغاز به کار خواهد کرد، ما همچنین یک نظرسنجی اجمالی از کادر درمان داشته ایم که در براوردهای آن حدود ٣ درصد اذعان داشته اند که عوارض بعد از تزریق واکسیناسیون آنها، نیاز به مراجعه به پزشک داشته که این عدد در مقابل آمار افرادی که واکسینه شدند، خیلی قابل توجه نیست و نمی توان به آن استناد کرد
 
وی در خصوص واکسن آسترازنکا اظهار کرد: در مرحله اول پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت دستور داده شد که واکسن آسترازنکا را به افراد بالای ۵٠ سال کادر درمان بزنیم. در همین حال، دکتر رئیسی در نامه ای توصیه کردند که بهتر است این واکسن برای افراد بالای ۵٠ سال استفاده شود که اگر بنا بر این بود، اصلا نباید از این واکسن ها استفاده می کردیم. بنابراین ما منتظر دستورالعمل نهایی بودیم که معاونت بهداشت در اصلاحیه جدید، ابلاغ کرد که در تعداد عوارض ثبت شده، سنین جوان بیشتر درگیر عارضه این برند بوده اند.

تاجرنیا گفت: البته این چند روز که واکسن آسترازنکا به افراد زیر ۵٠ سال هم تزریق شد، مشکل جدی نداشتیم. حدود ١۵ هزار دوز از واکسن آسترازنکا برای کادر درمان استان تهران تزریق شده است، با توجه اینکه واکسن سینوفارم هم به سبد واکسن ها افزوده شده، ما احتمالا برای همکاران باقی مانده در هر رده سنی، یکی از دو واکسن آسترازنکا وسینوفارم را در دست تزریق خواهیم داشت.
 
وی افزود: از محموله واکسن اسپوتنیک جدیدی که وارد کشور شده هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست چراکه ممکن است که این محموله، دوز دوم اسپوتنیک تزریق شده قبلی باشد؛ چون ما ١٠٠ هزار دوز اول اسپوتنیک داشتیم و این واکسن، تنها واکسنی است که دوز اول و دوم آن باهم متفاوت است. بنابراین ممکن است این محموله جدید دوز دوم اسپوتنیک باشد، زمانی که محموله واکسن وارد کشور می شود تا زمانی که به سازمان غذا و دارو ارسال شود، رجیستر شوند و بچ نامبر بگیرند، یک پروسه حداقل ده روزه بطول می انجامد و ما عملا نمی توانیم روی آن در این مرحله برنامه ریزی داشته باشیم. اما اگر برای تزریق به همکاران کادر درمانی در نظر گرفته شود، ما از آن استقبال می کنیم.
 
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پزشکی گفت: ما در نظام پزشکی حتی یک ویال یا یک دوز واکسن در اختیار نداریم. این واکسن ها در اختیار شبکه های بهداشت و درمان است و ما بر توزیع و تزریق آن نظارت داریم و همه ویال هایی که اضافه باشد، به دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه بر میگردانیم. بنابراین ما نوبت برای فردی حفظ نمی کنیم.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی تاجرنیا در پایان اضافه کرد: برخی همکاران ممکن است اخیرا کرونا گرفته باشند یا اکنون زمان واکسن گرفتن آنها نباشد، اما نوبت و اولویت این افراد برقرار و پایدار است. طبیعتا اگر سه ماه دیگر هم یک عضو از کادر درمان که نام آن در سامانه سیب وارد نشده و واکسن نزده باشد، باز هم به او واکسن تزریق خواهند کرد؛ البته سازمان نظام پزشکی دیگر در این موضوع دخالتی ندارد و این مورد باید از شبکه های بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دنبال شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.