واکسیناسیون بار اپیدمی ویروس کرونا در کشور را کاهش می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا ناجی گفت: تمام ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند و کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست. بیشتر مواقع تغییر ویروس یا بی‌تأثیر است یا سرایت آن را بیشتر می‌کند؛ گاهی گونه جدید بتدریج از بین می‌رود و در مواقعی هم ممکن است، خطرناک‌تر شوند.
او افزود: وقتی ویروسی از یک ویروس دیگر تکثیر می‌شود، اغلب تغییراتی پیدا می‌کند که به این تغییرات جهش گفته می‌شود.

وی افزود: فرآیند‌ جدید ویروس ها پس از ظهور، از جنبه‌های مختلفی مانند مراحل انتقال پذیری، روند بیماری، تاخیر در نمای اپیدمیولوژی، بیماری زایی و نهایتا مرگ و میر بررسی می‌شوند. فرآیند‌ انتقال پذیری در گونه آفریقایی، برزیلی و  اخیرا هندی هم بررسی شده است، وضع فعلی هندوستان نشان می‌دهد که این فرآیند به دلیل تغییراتی توانسته، انتقال پذیری بیشتری را داشته باشد و مردم زیادی را درگیر کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشات ویروس شناسی ادامه داد: البته در مورد بیماری زایی ویروس‌های آفریقایی و هندوستانی باید کمی صبر کنیم تا شواهد حاصل از تطبیق دادن ژنتیک با  بیماری زایی آنها را مشخص کنیم، بیشترین نگرانی ما درباره ویروس آفریقایی است زیرا اکثر واکسن‌هایی که تا به الان مجوز گرفته اند نسبت به این نوع ویروس، عملکرد خوبی نداشته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ناجی در پایان تصریح کرد: واکسیناسیون عمومی در وضعیت اپیدمی کشورهایی که پیش از این واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند، بی‌تاثیر نبوده است بنابراین واکسیناسیون قطعا موثر بوده و ادامه این روند بار اپیدمی در کشور را کاهش می‌دهد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.