تا کنون از چهار برند، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن وارد شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد پاک‌مهر با بیان اینکه جامعه بشریت درگیر یک بیماری ناشناخته شده است گفت: این بیماری تهدید جدی برای سلامت بشریت است و متاسفانه هنوز هیچ منبع علمی در هیچ جای دنیا نتوانسته است ادعا کند که دارویی را برای ریشه‌کن کردن کرونا تولید کرده و جامعه بهداشت جهانی هنوز درمان قاطعی ارائه نداده است.

وی افزود: این روز‌ها با شیوه نامه‌های بهداشتی توانستیم بیماری را کنترل کنیم اما نتوانستیم آن را مهار کنیم. با ایجاد پیک‌های مختلف سرایت و مرگ و میر بالاتر رفته است، اما واقعیت این است که کرونا هم خسارت‌های جانی و هم خسارت‌های مالی و اقتصادی فراوان دارد، ایمن‌سازی با واکسن در حال حاضر در راس برنامه کشورهاست. محدودیت‌ها نمی‌تواند دائمی باشد بنابراین تنها راه، واکسیناسیون است، تحقیقات نشان داده کرونا واکسن پذیر است، در شرایط ضرورت باید محدودیت‌های سختگیرانه اجرا و شیوه‌نامه‌ها رعایت شود اما واکسیناسیون باید زودتر انجام بگیرد تا بتوانیم این بیماری را مهار کنیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص نظارت مجلس روی واکسیناسیون تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی رسالت خود یعنی نظارت را در همه حوزه‌ها پیگیری می‌کند. ما از نزدیک بر مراحل تولید واکسن در ایران و همچنین واکسن‌هایی هم که وارد کشور می‌شود، نظارت داریم. همچنین مسئولان نیز سند ملی را تهیه کرده‌اند که در آن گروه‌ها به ترتیب اولویت واکسیناسیون نوشته شده‌اند، بار‌ها به شخص وزیر بهداشت و معاونان ایشان تاکید کرده‌ایم که تخلفی در تزریق واکسن صورت نگیرد البته تخلفاتی رخ داد که با برخورد شدید وزیر روبه رو شد چراکه این نوع بی‌عدالتی‌ها مورد پذیرش در جامعه ما نیست.

پاک‌مهر گفت: در دنیا با کمبود واکسن مواجه هستیم، اگر به ما واکسن بدهند برنامه سریعتر پیش می‌رود و چالش‌ها مرتفع می‌شود. تاکنون از چهار برند، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن وارد شده است و به زودی ۲ میلیون دز واکسن سینوفارم از چین وارد می‌شود، بهتر است استراتژی ما این باشد که در مرحله اول ۱۲ تا ۱۳ میلیون دز واکسن تهیه کنیم تا افراد فاز یک و ۲ را واکسینه کنیم چراکه بیش از ۵۰ درصد فوتی‌های ما سنین بالای ۷۵ سال و بیش از ۶۶ درصد فوتی‌های ما را بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند و اگر این افراد را واکسینه کنیم عملا بین ۶۵ تا ۷۰ درصد فوتی‌های ناشی از پیک کرونا را کاهش می‌دهیم، ما به توانمندی نیرو‌های بهداشت و درمان شکی نداریم، در ایران ۱۹ شرکت متقاضی تولید واکسن هستند که ۱۶ پرونده تشکیل شده است و ۴ شرکت مجوز تولید گرفته‌اند. امیدواریم که تا اواخر خرداد ۳ شرکت به تولید انبوه واکسن برسد.

در ادامه محمدحسین فلاح مهرآبادی، معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی درباره تولید واکسن در این موسسه گفت: موسسه رازی با تکیه بر دانش ۹۶ ساله در تحقیقات و تولید واکسن، سالهاست در خاورمیانه حرف اول را می‌زند. ما از اسفند ۹۸ که کرونا آمد، مطالعات را شروع کردیم. پرونده اولیه مطالعات پس از آزمایش روی حیوانات اواخر مرداد تحویل سازمان غذا و دارو داده شد و از اوایل اسفند ۹۹ وارد فاز مطالعات بالینی شدیم.

وی افزود: واکسن موسسه رازی در دسته واکسن‌های نوظهور قرار می‌گیرد، امیدواریم در مطالعات بالینی جواب‌هایی که می‌گیریم، این باشد که واکسن می‌تواند در افرادی که واکسینه می‌شوند زنجیره انتقال را به حداقل برساند. با تزریق دز اول و دوم واکسن، ایمنی مدنظر ما ایجاد می‌شود و دُز سوم صرفا برای کاهش همه‎‌گیری و تکثیر ویروس است که امیدواریم مطالعات ما هرچه سریع‌تر به مرحله نهایی برسد، این موسسه برای اولین بار در زمینه واکسن کرونا دُز استنشاقی را تولید کرده است تا همه‌گیری به حداقل برسد.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی در خصوص تاثیر واکسن موسسه رازی گفت: در مطالعات انجام شده، عارضه حادی نداشتیم و به لحاظ اثربخشی واکسن‌های نوترکیب معمولا اثربخشی و ایمنی خوبی دارند، کشور‌ها به راحتی تکنولوژی ساخت واکسن در اختیار یکدیگر قرار نمی‌دهند، تولید واکسن، کار سنگین، فرسایشی و پُراسترس است و همکاران و دانشمندان ما با حمایت مسئولان در موسسه رازی، پاستور و برکت بسیار زحمت کشیده‌اند و باعث افتخار ماست که ایران توانسته به تولید واکسن کرونا دست پیدا کند و امیدواریم کشور ما تا چند ماه آینده از واردات واکسن بی‌نیاز شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فلاح مهرآبادی در پایان در خصوص تامین مواد اولیه برای موسسات و شرکت‌های تولیدکننده واکسن تصریح کرد: در ابتدا شرایط سخت بود اما رفته رفته تدابیر اولیه اندیشیده شد و ارز مورد نیاز در اختیار قرار گرفت، با اعتماد به جوانان و دانش بومی کشور می‌توان به واکسن‌های دیگر نیز دست پیدا کند، امیدواریم ایران در آینده نه چندان دور به نسل جدید واکسن‌ها از جمله واکسن ضدسرطان دست پیدا کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.