ژن های مرتبط با خطر ابتلا به کرونای شدید شناسایی شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محققان می گویند برخورداری از انواع خطر ژنتیکی در ژن ABO ممکن است احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش دهد و سایر ژن ها نیز می توانند این خطر را افزایش دهند.

دی.ان.ای یک مولکول بزرگ و پیچیده است و به همین دلیل تنها با بررسی ارتباطات ژنتیکی نمی‌توان ژن دقیق مسئول کووید- ۱۹ را شناسایی کرد.

به همین دلیل محققان دانشگاه "بریتیش کلمبیا" در این مطالعه از ژنومیک تلفیقی همراه با پروتئومیکس استفاده کردند. پروتئومیکس دانش بررسی ساختار و عملکرد پروتئین‌ها در مقیاس بزرگ است.

"آنا هرناندز کوردرو" دانشجوی مقطع دکترا مرکز نوآوری‌های قلب و ریه در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت: با ترکیب اطلاعات ژنتیکی کووید-۱۹ با بیان ژن و مجموعه داده‌های پروتئومیک می‌توان فهمید که کدام ژن‌ ها با کووید-۱۹ ارتباط دارند.

محققان در این مطالعه اطلاعات ژنتیکی را با داده‌ های مورد بررسی قرار گرفته بیان ژن ریه ترکیب کردند. آنها تنوع ژنتیکی را که کنترل کننده بیان ژن در ریه و مرتبط با کووید-۱۹ بود، شناسایی کردند.

آنها همچنین از دانش بیوانفورماتیک برای تجزیه و تحلیل داده‌ ها استفاده کردند. با انجام این کار توانستند ژن‌ های زیادی را که نقش مهمی در واکنش سیستم ایمنی بدن به کووید-۱۹ دارند، شناسایی کنند. این ژن‌ها در حساسیت کووید-۱۹ نیز نقش دارند.

هرناندز گفت: با استفاده از قدرت اطلاعات ژنومی، ژن‌هایی را که مربوط به کووید-۱۹ هستند، شناسایی کردیم. ما دریافتیم که ژن ABO یک عامل خطر قابل توجه برای کووید-۱۹ است.

علاوه بر ژن ABO، محققان متوجه شدند که افرادی که دارای انواع ژنتیکی خاصی مانند SLC۶A۲۰ ، ERMP۱  FCER۱G و CA۱۱ هستند و خطر ابتلا به کووید-۱۹ در آنها به طور قابل توجهی بالاتر است.

محققان در کنفرانس بین المللی ATS ۲۰۲۱ خاطرنشان کردند: این افراد باید در هنگام همه گیری بسیار احتیاط کنند. این ژن ها همچنین ممکن است نشانگرهای خوبی برای بیماری و همچنین اهداف بالقوه دارویی باشند. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.