بزرگترین محموله واکسن کرونا را از منابع معتبر وارد کشور کردیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا عسکری در خصوص اینکه آیا در داروخانه‌های هلال‌احمر با مشکل کمبود داروهای بیماران خاص مواجه هستیم؟ گفت: ما در سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر ایران دو بخش داریم که با دارو در ارتباط است. اولین بخش داروخانه مرکزی هلال احمر است که توزیع دارو از این داروخانه صورت می‌گیرد. در واقع سهمیه داروهای خاص از سوی سازمان غذا و دارو در اختیار این داروخانه قرار می‌گیرد و توزیع می‌شود، مردم داروخانه‌های هلال احمر را به عنوان مرجع نهایی برای تهیه دارو می‌شناسند، اما ما هم مانند دیگر داروخانه‌ها سهمیه دارویی‌مان را از سازمان غذا و دارو دریافت می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت هلدینگ سها در بخش دارویی افزود: شرکت بازرگانی سها در بخش دارو فعالیت می‌کند و چنانچه سازمان غذا و دارو اعلام کند، با کمبود دارو مواجه است در فراخوانی که ساز و کار قانونی دارد، دارو وارد می کند. در دو الی سه ماه اخیر نیز داروهای آی وی آی جی "IVIG" و انسولین از طریق همین شرکت سها وارد کشور شده است. در حال حاضر به شکل مقطعی ممکن است نوساناتی در خصوص برخی داروها در داروخانه هلال احمر وجود داشته باشد، اما با بحران خاصی مواجه نیستیم، در مدت اخیر حداقل یک میلیون دُز انسولین را تحویل سازمان غذا و دارو داده‌ایم. همچنین هلدینگ سها یکی از شرکت‌های بازرگانی است که داروهای آی وی آی جی "IVIG" و داروهای شیمی درمانی را که مورد تقاضای سازمان غذا وارد می‌کند و ان شاءالله این روند ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در خصوص اینکه آیا سازمان غذا و دارو درخواست داروی جدیدی برای وارادات بیماران کرونایی داشته است خاطرنشان کرد: در همان ابتدای شیوع درگیری کرونا داروهای هیدروکسی‌کلروکین و آیوِرمِکتین جزء داروهایی بودند که از ابتدا تجویز شدند و البته ممکن است، بعدا از پروتکل خارج شدند ما نیز از همان ابتدا که تقاضایی از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شده بود، همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشتیم و به فراخور داروهای اعلام شده و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته که سازمان غذا و دارو دارند، ما در امر تامین آن به سازمان غذا و دارو کمک می‌کنیم، در حال حاضر داروی خاصی تقاضا نشده است که ما بخواهیم وارد کنیم البته برای برخی از بیماران کرونایی داروهای آی وی آی جی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما آن را تامین می‌کنیم. 

عسکری در خصوص واردات واکسن گفت: سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با توجه به رسالت انسان‌دوستانه‌ای که بر عهده جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دارد و حس وظیفه‌ای که در قبال هر ایرانی دارد، تلاش جدی برای واردات واکسن صورت گرفته است. اگر توفیق واکسنیاسیون در کشور افزایش پیدا کند، هم میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا کمتر می‌شود و هم شدت بیماری در مبتلایان کمتر و آمار بستری‌ها کمتر شده و کادر درمان بتوانند تجدید قوا کنند، به همین دلیل بحث واکسیناسیون یک کار انسانی است و تلاش در این حوزه جزء وظایف لاینفک ما است.

وی اظهار کرد: از طرفی تا زمانی که تولید داخلی بتواند برای میزان داخلی صورت گیرد و البته ما امیدواریم زودتر انجام شود، ما ناگزیر هستیم که در امر واردات کمک کنیم. ما در جمعیت هلال احمر سازمان تدارکات پزشکی کمتر از سه هفته از مجوزی که سازمان غذا و دارو به ما داد موفق شدیم بزرگترین محموله واکسن را از منابع معتبر وارد کشور کنیم در هفته گذشته نیز یک سری دیگر وارد شد و این روند به یاری خدا ادامه دارد. البته تمام واکسن وارد شده در همان ابتدا در فرودگاه به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و امر توزیع واکسن برعهده وزارت بهداشت است. 

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با اشاره به خودکفایی در زمینه توری دستگاه دیالیز گفت: ما تمام تلاش‌مان را کردیم تا با ده برابر کردن تولید صافی دیالیز به خودکفایی رسیده و یک نیاز قابل توجه بیماران را مرتفع کنیم. هم به لحاظ تعداد این عدد بالا رود و هم به لحاظ کیفیت ارتقا دهیم. احتیاج داریم که ناوگان تولیدیمان به روز شود و هم خطوط جدید اضافه شود البته این مستلزم یک حمایت جدی ملی از این صنعت است. می‌دانید صافی دیالیز کالای سلامت محور پرسودی برای تولید کننده نیست و اگر تولید کننده‌ای مانند ما به آن دست می‌زند به دلیل وظیفه انسانی است.

عسکری خاطرنشان کرد: به روزرسانی تولید و یا احداث خطوط جدید نیازمند سرمایه گذاری جدی است که از توان ما خارج است و اگر کمک در هر سطحی به ما شود می‌توانیم هم به لحاظ تعداد و هم کیفیت تولید این محصول استراتژیک سلامت را افزایش دهیم. نیاز ما برای تامین ارز لازم برای ناوگان جدید است و ما اگر بخواهیم خط تولید را ارتقا دهیم باید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم و برای این امر باید مبادله مالی با کشورهای دیگر داشته باشیم که نیازمند تامین ارزی هستیم.

وی اظهار کرد: سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر محصولات ست تالاسمی را به طور کامل در کشور پوشش می‌دهد، در بحث تولید سرنگ و آنژیوکت و یا تولید ماسک و ماده ضدعفونی کننده خوشبختانه تولید کننده‌های دیگر نیز در کشور هستند. اما لازم است که در این خصوص از تولید‌کننده‌های داخلی حمایت شود. به طور مثال در خصوص تولید آنژیوکت واردات آنژیوکت از کشور هند باعث می‌شود مقداری عرصه به ما تنگ شود چراکه واردات بیش از حد این نوع محصولات که ممکن است محصولات نامرغوب هم باشند توان رقابت محصولات داخلی به طور مشخص در آنژیوکت تحت الشعاع قرار داده است. امیدواریم در سیاست گذاری به نوعی رفتار شود تا ما بتوانیم با خیال راحت به تولید انبوه بیشتری در این حوزه برسیم.

به گزارش ایلنا مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در پایان اضافه کرد: در تجهیزات پزشکی ما قطعا تجهیزات بهتری نسبت به مشابه خارجی و هندی تولید می‌کنیم و مطمئن باشید هیچ وقت کسی درخصوص تجهیزات به دنبال آنژیوکت هندی نیست و کیفیت تجهیزات ما بسیار متفاوت است و با تعاملات بین‌المللی که داریم توانسته‌ایم برای تولید تجهیزات از تکنولوژی روز استفاده کنیم. محصولات ما مانند صافی دیالیز یک محصول پراستقبال است و ما بین 4 تا 5 میلیون صافی دیالیز در کشور نیاز داریم که نصف این میزان توسط شرکت سها تامین می‌شود. بخش دیگری از این صافی‌ها توسط یک شرکت دیگر در داخل تولید می‌شود و حجم واردات در این زمینه بسیار کم است. با پیش‌بینی نیازی که درطی سال‌های پیش‌رو داریم نیازمند تقویت این حوزه هستیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.