شاهد کاهش ۱۰ درصدی واردات در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده‌ایم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز با اشاره به میزان ارزبری دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل و شیر خشک طی سه سال اخیر گفت: سهم بازار این اقلام ۹۲ درصد رشد داشته و شاهد کاهش ۲۱ درصدی واردات بوده‌ایم، که حکایت از توانمندی داخل و توجه ویژه به بخش تولید در راستای تحقق شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت دارد.
 
وی یکی از اهداف اصلی سازمان غذا و دارو را ایجاد زیرساخت های قوی جهت افزایش توان تولیدی کشور به منظور تسریع در صدور تائیدیه ها و مجوزها دانست و با اشاره به بهره گیری از امکانات مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت هایی به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان افزود: برون سپاری تکلیف قانونی سازمان، جهت سرعت بخشیدن به فرآیندی کاری و اعطای تاییدیه هاست. زیرا، تعدا پرسنل سازمان متناسب با صنعت و فناوری در کشور رشد نکرده و برای تحقق این هدف و پشتیبانی و مانع زدایی ها و نیز برچیده شدن امضاهای طلایی که گاه بر مبنای اعمال نظر شخصی یک کارشناس است، برون سپاری را در دستور کار قرار داده ایم.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: مسئولیت هر محصول تولیدی و یا وارداتی بر عهده تولید کننده است و نه سازمان تایید کننده و مجوز دهنده، بسیاری از مشکلات حوزه تولید، به دلیل زمینه فکری غلط در خصوص این مسئله است، نباید هر خطایی تولید کننده مرتکب شود، سازمان مسئول اعطای مجوز و تایید کننده گواهینامه درگیر پاسخگویی آن باشد. بر این اساس سازمان های مسئول صدور مجوز وقتیکه باید پاسخگو باشند، سخت گیرانه ترین ضوابط را برای تولید و واردات اعمال می کند. در حالی که با اصلاح این روند و تفکر، بسیاری از مشکلات و موانع رفع شده و مشابه با سایر کشورهای پیشرفته، مسئولیت اصلی متوجه شرکت تولیدی می شود.

شانه ساز با اشاره به تولید تجهیزات پزشکی متنوع متناسب و همگام با استانداردهای روز بین المللی گفت: توسعه فعالیت و نیز سیاست‌گذاری درست، منجر به توانمندی‌های شرکت های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی شده است و خوشبختانه امروز از نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در پارک فناوری پردیس بهره برداری شد، در حال حاضر تجهیزاتی با آخرین استانداردهای روز دنیا و با مناسب ترین قیمت در کشور تولید می شوند که عرضه آن در چنین نمایشگاههای که جنبه بین المللی دارد، در زمینه شناسایی توانمندی ها و صادرات این اقلام را تسهیل و تسریع کند.
 
وی اظهار کرد: سیاست وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت، حمایت از تولید داخل است، ظرف سه سال گذشته در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و دستگاههای مجهز بیمارستانی، جهش واقعی داشتیم که در دوران کرونا مشخص شد، اگر این توانمندی و تکیه بر توان تولید داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان نبود، یقیناً با فاجعه انسانی بزرگی روبرو می‌شدیم و شاهد مرگ بسیاری از هم میهمنان به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته ناشی از تحریم های ظالمانه بین المللی بودیم.
 
به گزارش وبدا رئیس سازمان غذا و دارو در پایان اضافه کرد: بسیاری از افراد بر این باورند که واردات، رقابت ایجاد می کند، اگرچه این تفکر در تئوری ممکن است درست باشد، ولی در عمل در بحران هایی مثل کرونا که هر کشوری می خواهد تنها و تنها و در گام اول، نیازهای خود را برآورده سازد، یقیناً به یک بحران و فاجعه جدی منجر می شود. بنابراین کشورمان به دلیل تکیه بر تولید داخل و توجه به توانمندی متخصصان و محققان کشور، در کوتاه‌ترین زمان و در شرایط بی رحمانه ترین تحریم‌های تحمیلی، توانست نه تنها نیازهای کشور را برطرف کند، بلکه در حوزه صادرات این تجهیزات هم گام های بلندی بردارد و به یک صادرکننده تبدیل شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.