شرایط سخت، استقبال کم
مهدی قربانی - عملیات اجرایی این انتخابات را ۲۵ نفر به صورت اصلی و ۵ نفر به شکل علی‌البدل انجام می‌دهند که خود این افراد از میان ۵۰ نفر از اعضای سازمان نظام‌پزشکی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌عنوان اعضای کمیته‌ اجرایی معرفی‌شده بودند، انتخاب شدند. در میان ۱۶ شهرستان استان تهران، ۱۲ شهرستان به‌علاوه تهران بزرگ ستاد انتخاباتی، هیات اجرایی انتخابات و هیئت نظارت انتخابات دارند.
قرار است از روز ششم تا نوزدهم خرداد، بررسی صلاحیت داوطلبان ارزیابی و ۲۰ خردادماه اسامی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده اعلام شود. لذا به گفته متولیان، مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات به‌هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. کاندیداها از چهاردهم تا بیست و سوم تیرماه فرصت برای تبلیغات دارند و در روز بیست و پنجم تیرماه، انتخابات به‌صورت حضوری انجام خواهد شد. قبلا سازمان نظام پزشکی اعلام کرده بود که با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌ها و نبود شرایط لازم، ثبت‌نام نامزدها به‌صورت حضوری خواهد بود و فعلا امکان ثبت‌نام آنلاین وجود ندارد.
در این میان به استناد ماده 23 قانون سازمان نظام پزشکی، شرایطی برای انتخاب شوندگان هیئت مدیره نظام پزشکی پیش‌بینی شده که از میان آنها به زعم پزشکان متقاضی، دارا بودن حداقل ۳ سال سابقه عضویت در سازمان نظام پزشکی، تصویر کارت عضویت معتبر در سازمان نظام پزشکی که برابر اصل شده باشد و تائیدیه 3 سال سابقه عضویت در سازمان نظام پزشکی، از همه دردسرسازتر بوده است.

یک ناهنجاری مدیریتی
یکی از این پزشکان منتقد معتقد است که در فرایند ثبت‌نام، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی دقیقی توسط بنر یا راهنماها برای تسهیل کار داوطلبان وجود ندارد. همچنین باید مستقیم به واحد ثبت‌نام مراجعه و کپی کارت خود را قبلا تهیه کنند، اگرچه واحد دبیرخانه کپی می‌گیرد اما معطل خواهند شد، چون هیچ تدارکی برای این چند روز که ثبت نام وجود دارد در این واحد انجام نشده است.
وی ضمن گلایه از اینکه برای گواهی ۳ سال سابقه عضویت، باید حق عضویت را تسویه کرد، می‌گوید: «بهتر است پزشکان کارت بانکی خود را همراه داشته باشند، کمااینکه امور مالی هیچ اطلاعی از مصوبه ۲۶ \ ۲  در مورد اعمال تخفیف ندارد. همچنین باید نامه تایید شده از واحد مالی را به دبیر خانه ببرند و دوباره نامه ثبت شده را به اتاق ثبت‌ٔنام برگردانند. در آنجا به آنها خواهند گفت که باید حداقل نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه معطل بمانند، چون نامه باید امضاء شود. یعنی مدیر مربوطه تدارک یک فرمت آماده را ندیده است و باید امضای فیزیکی کند. در پایان شرط انجام همه این کارها، عدم قطعی برق است.»
از نظر او درخواست مدارکی مانند کپی برابر اصل نمودن کپی کارت ملی یا ارایه اصل گواهی ۳ سال عضویت در سازمان نظام پزشکی یک ناهنجار مدیریتی واضح است. این پزشک تصریح می‌کند:‌ «یک هماهنگی مدیریتی بسیار ساده و معمولی می‌تواند این موضوع پیش پا افتاده را حل کند. زیرا سازمان نظام پزشکی تمام اطلاعات لازم را به شکل فایل‌های دیجیتالی و قابل اشتراک در اختیار دارد و می‌تواند از زحمت داوطلبان بکاهد و شبهه‌هایی را نیافریند که انگار تعمدی برای کاهش داوطلبان وجود دارد.»

واکنش نظام پزشکی به شرایط سخت ثبت‌نام

همه این گلایه‌ها در حالی مطرح می‌شود که دبیرخانه و دفتر محمدرضا جهانگیری، معاون فنی سازمان از اینکه باید برای کاندیداها رونوشت برابر اصل و گواهی ۳ سال عضویت صادر نمایند، اظهار بی‌اطلاعی کردند. با این حال مدتی بعد جهانگیری در نامه‌ای به ریاست ستاد مرکزی اجرایی هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام‌پزشکی به این مشکلات اشاره کرد و گفت:‌ «با عنایت به فرصت باقی‌مانده زمان ثبت‌نام جهت انتخابات هیأت‌مدیره نظام‌پزشکی شهرستان‌ها و درخواست کپی برابر اصل کارت نظام‌پزشکی و گواهی عضویت در سازمان و سابقه‌ بیش‌از ۳ سال به‌همراه سایر مستندات به استحضار می‌رساند مستندات در سازمان موجود است. لذا مستدعی است که در صورت موافقت به تمام ستادهای اجرایی اعلام گردد در هنگام ثبت‌نام نیاز به اخذ گواهی برای ۳ سال سابقه عضویت و کپی برابر اصل کارت نظام‌پزشکی نیست و این معاونت آمادگی لازم برای در اختیار گذاشتن مستندات (گواهی عضویت که تأییدکننده کارت نظام‌پزشکی و سابقه عضویت ایشان می‌باشد) در صورت لزوم به‌صورت برخط برای ثبت‌نام‌کنندگان به هیأت‌های نظارت را دارد.»

استقبال مانند سال‌های گذشته است، اما آمار نمی‌دهم

دبیر ستاد اجرایی انتخابات نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار پزشکان و قانون، در توضیح دلایل خلوت بودن ستاد و استقبال کم داوطلبان می‌گوید: «استقبال عزیزان مانند سال‌های گذشته است. ثبت‌نام کننده‌ها همواره در روزهای اول کمتر مراجعه می‌کنند ولی در روز آخر، طوری ازدحام می‌کنند که هم خودشان اذیت می‌شوند و هم کار ما سخت می‌شود؛ درست مانند انتخابات ریاست جمهوری که تعداد ثبت‌نام کنندگان در روز آخر، برابر کل روزهای دیگر بود.»
ابوالقاسم گرجی در خصوص گلایه‌های متعدد در زمینه سخت‌گیری در تهیه مدارک لازم برای ثبت نام، توضیح می‌دهد: «۵ شرط برای ثبت‌نام کاندیداها وجود دارد که خواهش می‌کنیم افراد حتما مدارک را به همراه داشته باشند تا اذیت نشوند. حتما ۲ سری کپی از صفحات کامل شناسنامه، کارت نظام پزشکی، ۶ قطعه عکس پرسنلی، تصویر کارت عضویت نظام پزشکی، ۳ سال سابقه در مجموعه به عنوان ماده ۴ و تاییدیه نظام پزشکی را همراه داشته باشند که با مشکلی مواجه نشوند.»
وی‌ خاطرنشان می‌کند: «سابقه ۳ سال خدمت را می‌توان از روی کارت نظام پزشکی عزیزان نیز مشخص کرد. شخص هر شماره نظام پزشکی که داشته باشد، مثلا وقتی می‌گوید شماره ۴۵ هزار نظام پزشکی هستم، به این معناست که ۲۰ سال پیش مدرک پزشکی گرفته و پروانه فعال دارد. در نتیجه نیازی به آن ۳ سال تاییدیه نیست. اما طبق دستورالعملی که از طریق وزارتخانه به ما ابلاغ کردند، این بندها وجود دارد.»
دبیر ستاد اجرایی انتخابات نظام پزشکی تهران بزرگ می‌افزاید: «البته ما سخت‌گیری نمی‌کنیم و اگر پزشکان این موارد را به همراه داشته باشند، مدارک آنها را تحویل گرفته و به گروه نظارت ارائه می‌دهیم. به خودشان هم می‌گوییم که اگر تمایل داشتند، می‌توانند بعدا هم مدارک را بیاورند. وظیفه ما جمع‌آوری مدارک متقاضیان است. اگر مدارک آنها ناقص باشد، این امکان وجود دارد که بعدها تحویل دهند.»
جالب اینجاست که گرجی هم درخواست کارت پایان خدمت از پزشکان را تکذیب کرده و می‌گوید: «اصلا چنین چیزی نیست و کارت پایان خدمت پزشکان هیچ ارتباط موضوعی با ما ندارد و همان کارت نظام پزشکی آنها در مجموعه ملاک نظر است. کارت نظام پزشکی فعال، پروانه فعال و ۳ سال سابقه، جزء قانون است و تعیین تکلیف آن با ما نیست.»
وی با تاکیدبر اینکه در چند روز باقی‌مانده در خدمت افراد حرف مختلف پزشکی برای ثبت نام کاندیداهایی که می‌خواهند جزء شورای مرکزی نظام پزشکی تهران بزرگ در شهرستان‌های تابعه خود باشند، هستیم، می‌گوید: «ثبت‌نام‌ها از روز پنج شنبه شروع شده و در مجموع به مدت ۷ روز از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر تا چهارشنبه پنجم خرداد ادامه دارد.»
گرجی می‌افزاید: «به‌منظور ثبات تصمیم‌گیری در سیستم نظام پزشکی، تمام شهرستان‌ها انتخابات خود را روز ۲۵ تیر انجام می‌دهند که ابتدا شوراها مشخص و بعد دبیر کل از بین آنها مشخص می‌شود تا بتوانند وحدت رویه و سیاست‌گذاری نظام پزشکی کشور و رشته‌های تابعه آن را در مجموعه داشته باشند. ثبت‌نام‌هایی که تا پنجم انجام می‌شود، در اختیار سیستم‌های نظارت قرار گرفته و روی آنها ارزیابی صورت می‌گیرد. بعد از مشخص شدن اعضا، این افراد از ۱۴ تیر به مدت ۱۰ روز حق تبلیغات دارند و در تاریخ ۲۵ تیر ماه، انتخابات نظام پزشکی برگزار می‌شود. فردای آن روز نیز اسامی را اعلام می‌کنیم.»
وی در پایان از ثبت نام کنندگان درخواست کرد که ثبت نام خود را به روز پایانی موکول نکنند تا عوامل اجرایی بتوانند بهترین سرویس را به آنها ارائه دهند و فرایند ثبت نام به نحو احسن صورت گیرد.»


پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.