راه اندازی سامانه اهدای عضو تا حدودی دست واسطه گران غیر قانونی را کوتاه کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد علی محسنی بندپی در مورد دفن سالانه هفت هزار عضو قابل پیوند در کشور گفت: مرگ همیشه پایان زندگی نیست، جان یکی می تواند جانی برای زندگی دیگری باشد. فراموش نکنیم کشور ما حدودا ۸۰ درصد فاکتورهای خطر را در خود دارد، از زلزله گرفته تا تصادفات جاده ای که متاسفانه گاهی بیشتر این اتفاقات به مرگ مغزی ختم می‌شود. بر همین اساس تعداد مرگ و خطاهایمان به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی افزود: اگر روی آگاهی مردم کار کنیم٬ بدون شک تغییر نگرش افراد جامعه را به دنبال خواهد داشت. به فرض مثال از مردم بخواهید در حین رانندگی کمربند ببندند٬ به راحتی این امر شدنی نخواهد بود. این تغییر رفتار و بستن کمربند را اگر بخواهیم بین مردم ترویج دهیم باید به قدری اطلاع رسانی کنیم که روش و دیدگاه‌های آنها نسبت به بستن کمربند تغییر کند. در ابتدای طرح بسیاری از افراد از بستن کمربند امتناع می‌کردند و تعداد کمی از مردم کمربند ایمنی استفاده می‌کردند و ترس از جریمه شدن آنها را مجاب به  این کار می کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به مرور زمان و با فرهنگ سازی در این زمینه منجر به افزایش آگاهی مردم شد که بستن کمربند قبل از جریمه و اجبار٬ به سلامتی آنها باز می‌گردد و این اطلاع رسانی درست و آگاهی دادن عاملی برای کاهش مرگ و میر سرنشینان جلو خودروها بود. در مورد اهدای عضو هم همین قانون صادق است. اگر بخواهیم تغییر رفتار پایدار را در مردم ایجاد کنیم٬ باید تغییر نگرش‌های نادرست آنها را اصلاح کنیم که این مهم با دانش و آگاهی صورت می‌پذیرد و بدون شک سازنده هم خواهد بود.

محسنی بندپی تاکید کرد: فرهنگ اهدای عضو را می‌توانیم از کودکی به فرزندان خود آموزش دهیم، همین آموزش عاملی بر افزایش آگاهی متقاضیان می‌شود. باید از کودکی همه آموزش‌ها را فرهنگ سازی کنیم به فرض مثال اگر امروز به فکر دوران سالمندی باشیم بهتر از این است که فردا به آن بیاندیشیم. اهدای عضو همین شرایط را دارد، امروز به فکر اهدای عضو باشیم بهتر از این است که در شرایط سخت به فکر رضایت اهدا کنندگان عضو باشیم‌. فرهنگ‌سازی می‌تواند اقدامی خوشایند و نتیجه بخش در خصوص اهدای عضو باشد. آموزش و پرورش در کنار صدا و سیما می توانند نقش کلیدی در این فرهنگ‌سازی بازی کنند.

وی اظهار کرد: در فرهنگ ما مردم به زندگی و حیات بعد از مرگ اعتقاد راسخی دارند. تقویت فرهنگ اهدای عضو می‌تواند نتایج خوشایندی داشته باشد و این فرهنگ سازی را نباید به زمان دیگری موکول کنیم که زمان برای اهدای عضو دیر شده می‌تواند دریافت کننده عضو را به مرگ نزدیک کند. فرهنگسازی در اهدای عضو  مانع از دفع ۷ هزار عضو قابل اهدا و بازگشت ۷هزار نفر به زندگی می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: راه اندازی سامانه اهدای عضو از طرف وزارت بهداشت و درمان پزشکی تا حدود بسیاری منجر شد که دست دلالان و واسطه گران غیر قانونی اهدای عضو کوتاه شود، هر چند سامانه ها هم ساخته دست انسان هستند و احتمال رخ دادن اتفاقات نادر و ناخوشایند مثل ورود دلالان و یا واسطه گران در آنها کم نیست. اگر بخش نظارت مجلس پررنگ شود بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت محسنی بندپی در پایان خاطرنشان کرد: ثبت نام در سامانه اهدای عضو از منظر پزشکی تقریبا به منزله یک وصیتنامه است، اگر فردی که در این سامانه ثبت نام می کند فرد عاقل و بالغی باشد و آگاهانه و با رضایت کامل ثبت نام کند قطعا نیاز به اجازه همسر یا فرزندان برای اهدای عضو ندارد، البته این موضوع برای کودکان با رضایت والدین صورت می‌پذیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.