در تولید واکسن کوو ایران برکت بالاتر از استانداردهای بین المللی رعایت شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مینو محرز در نشستی با خبرنگاران با موضوع ارائه گزارش پیشرفت فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت با بیان اینکه همانطور که از قبل حدس میزدم، اما اکنون به یقین پیوسته که مراحل کارآزمایی بالینی تحت نظارت متخصصان با موفقیت انجام می شود گفت: شاید بالاتر از استانداردهای بین المللی را رعایت کردیم و جوانانی داشتیم که ماه ها شبانه روزی کار کردند تا واکسن در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: کارخانه ساخته شده، یک کارخانه عظیم است که علاوه بر کووایران واکسن های دیگری را هم خواهد ساخت تا بی نیاز از واردات واکسن بشویم، ما که ناظر بر مطالعات بالینی فاز سوم بودیم با چشم خود دیدیم که برنامه ها به صورت دقیق و مرتب اجرا شد و امیدواریم مردم هرچه زودتر بتوانند از این واکسن استفاده کنند گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که دنیا با کووایران داشت مسائل اقتصادی و آموزشی بود. در دنیا دیگر نمی توان آنلاین آموزش داد. در کشورهایی که واکسن زدند همه کارها راه افتاده و باید تلاش کنیم از مهرماه مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند.

محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت ادامه داد: یک عده پرسیدند چرا زودتر شروع نکردید. ما با تحریم باید چه میکردیم؟ امکانات نداشتیم. کووایران برکت اولین واکسن بود که ساخت آن در دستورکار قرار گرفت و نوید می دهیم که این واکسن مصون و موثر است و امیدواریم زودتر در اختیار مردم قرار بگیرد، در فاز دوم ایمنی زایی واکسن بسیار خوب بود، واکسیناسیون یک الزام و تنها راه کنترل بیماری و برگشت به زندگی عادی است و امید است هرچه زودتر این مرحله را هم بگذرانیم، امریکا زودتر شروع کرد. از دی پروژه را شروع کردیم و نمیتوانیم بگوییم تا کی ماندگاری دارد اما پروژه ها و مطالعات را ادامه می دهیم. برخی میگویند در امریکا شاید یک یا دوسال یکبار لازم به تجدید واکسن باشد اما این موضوع نیازمند گذر زمان است.

محرز در خصوص علت تاخیر دیرهنگام تولید واکسن گفت: علت تاخیر دیرهنگام این است که در تحریم ها بودیم. ما طبق استاندارد پیش میرویم. کارآزمایی سه مرحله دارد و باید طی شود. اکنون به علت موقعیتی که داریم باید تقاضای مصرف اورژانسی بشود که من این تقاضا را از وزارت بهداشت دارم و امید است وزارت بهداشت موافقت کند، تمام نتایج لازم به وزارت بهداشت داده شده و اگر جای وزارت بهداشت بودم مجوز می دادم، مقالات مرحله یک تست در حیوانات چاپ شده و مرحله یک تست انسانی نیز برای چاپ آماده است. مرحله دوم هم بزودی به اتمام می‌رسد و آماده می‌شود و مقالات چاپ و مجوز سازمان جهانی بهداشت گرفته خواهد شد، داوطلب دریافت واکسن برکت از کشورهای دیگر هم کم نبودند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.