از ابتدای پاییز واکسیناسیون عمومی توسط واکسن‌های ملی و بومی انجام خواهد شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز در خصوص دستاورد‌های صنعت دارو در حوزه کووید ۱۹ گفت: با تکیه بر توان داخلی و خودباوری خوشبختانه توانستیم هر دارویی که به درمان کرونا کمک می‌کند را ظرف کمتر از دو ماه در داخل کشور تولید کنیم، دارو‌هایی همچون رمدسیویر، فاویپیراویر و ... که در دنیا مطرح می‌شد به سرعت در داخل فرموله تولید شد و حتی بخش مهمی از مواد اولیه این داروها، در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شود و ظرفیت صادرات نیز ایجاد شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو به مطالعات بالینی موفق ۱۶ فرآورده طبیعی به روش کاملا علمی و مستند اشاره کرد و گفت: مجوز‌های ۱۶ دارو‌ی طبیعی براساس معیار‌های بین المللی بررسی و صادر شده است که عمدتا به عنوان کمک درمان کرونا مطرح هستند و نتایج بسیار خوبی را در فاز مطالعات انسانی نشان داده اند، در صورت اتمام مطالعات و تکرار نتایج با تعداد بیماران بیشتر "فاز‌های بعدی مطالعات" شانس ورود به راهنماهای بالینی درمان را خواهند یافت.

وی با تاکید بر سرعت و میزان تولید دارو‌ها و واکسن در داخل کشور افزود: تقریباً همه پلتفرم‌ها و روش‌هایی که دنیا برای تولید واکسن کرونا مورد استفاده قرار داده، توسط شرکت‌های دانش بنیان به کار گرفته شده و امیدواریم از خردادماه بتوانیم اولین محموله‎ های انبوه واکسن کرونای تولید داخل را برای واکسیناسیون مورد استفاده قرار دهیم، همزمان با تولید داخل واکسن‌های کرونا، بحث واردات واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را نیز در دستور کار قرار دادیم و واکسیناسیون طبق روال در حال انجام است. بر اساس پیش بینی‌ها از ابتدای پاییز، واکسیناسیون عمومی توسط واکسن‌های ملی و بومی انجام خواهد شد.

شانه ساز ادامه داد: تولید کنندگان واکسن کرونای داخلی وضعیت خوبی دارند و نتایج مطالعات بالینی به خوبی پیش می‌رود، در تیر، مرداد و شهریورماه روند تولید واکسن تصاعدی خواهد بود و امیدوار هستیم بعد از مهرماه میزان تولید واکسن را به بالای ۱۰ میلیون دوز برسانیم که در این صورت واردات واکسن به شدت کاهش خواهد یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون هیچ محموله‌ای از واکسن‌های کرونای تولید داخل تحویل وزارت بهداشت نشده است، دلیل این است که فاز سه مطالعات بالینی تمام واکسن‌های تولیدی حتما باید به تائید وزارت بهداشت برسد، البته بعضی اوقات شرکت‌های تولیدکننده تولید انبوه خود را به واسطه اعتمادی که به فراورده خود دارند، دنبال می‌کنند و به محض اینکه سازمان مجوز را صادر کند، واکسن‌های تولیدی تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: اگرچه تمام تکیه ما برای تامین واکسن کرونای مورد نیاز از محل تولید داخل است، اما به مردم این اطمینان را می‌دهیم که روی کیفیت و سلامت دارو‌ها و واکسن نهایت کیفیت و دقت مدنظر است و پس از حصول اطمینان از کارایی واکسن‌های تولیدی، مجوز مصرف صادر خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.