کشف ترکیباتی که از ورود ویروس کرونا به ریه جلوگیری می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این مطالعه جدید که در مرکز علوم اعصاب "دانشگاه ایالتی لوئیزیانا" "LSU" در آمریکا انجام شده است، نشان می‌ دهد شاید ترکیبات شیمیایی به نام الوانوئیدها Elovanoids که از اسیدهای چرب اشباع نشده امگا۳ ساخته شده‌ اند، می‌توانند از ورود ویروس کرونا به سلول‌ ها جلوگیری کنند و به محافظت از کیسه‌ های هوایی ریه بپردازند.

"نیکلاس بازان" از محققانی که این مطالعه را انجام داده است، گفت: این ترکیبات از مغز و شبکیه چشم در برابر آسیب‌ محافظت می‌ کنند. از آنجا که ویروس کرونا به وضوح ریه را مورد حمله قرار می‌دهد، محققان به آزمایش این ترکیبات در محافظت از ریه پرداختند.

محققان در این مطالعه، این ترکیب شیمیایی "Elovanoids" را روی بافت ریه عفونی یک مرد ۷۵ ساله مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که این ترکیبات نه تنها توانایی پروتئین خوشه‌ ای ویروس کرونا را در اتصال به گیرنده‌ ها کاهش می‌ دهد، بلکه به تولید پروتئین‌ های ضد التهابی محافظ کمک می‌ کند.

آنها خاطر نشان کردند: ترکیبات شیمیایی Elovanoids تولید پروتئین ACE۲ را که روی سطح انواع سلول قرار دارد، کاهش می‌ دهند. گیرنده‌ های ACE۲،  مانند قفل سلول‌ ها عمل می‌ کنند و پروتئین خوشه‌ ای ویروس کرونا، نقش مهمی در باز کردن این قفل را دارد تا ویروس بتواند به سلول وارد شود و تکثیر خود را به سرعت آغاز کند.

همچنین محققان در این مطالعه برای اولین بار نشان دادند که سلول‌ های کیسه هوایی، مسیرهایی برای سنتز زیستی  Elovanoids دارند.

ویروس کرونا موسوم به "کووید۱۹" اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ "۲۴ اذر ۱۳۹۸" در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ "۹ دی ماه ۹۸" به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در حال حاضر در بسیاری از کشورها شیوع یافته است.

بر اساس آخرین آمارها از زمان شیوع ویروس کرونا تا امروز سه میلیون و ۷۴۴ هزار و ۲۹ نفر در جهان بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

به گزارش ایرنا مشروح این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.