سریع‌ترین آزمایش‌های مطمئن تشخیص کرونا بدون استخراج  RNA
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) و به نقل از  مدیکال اکسپرس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) دو آزمایش تشخیص سریع برای کووید-۱۹ ایجاد کرده‌اند که درصد اطمینان آن تقریبا به اندازه آزمایش استاندارد طلاست که هم اکنون در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. بر خلاف آزمایش استاندارد طلا که RNA استخراج می‌کند و از آن برای تقویت DNA ویروس استفاده می‌شود، این آزمایش‌های جدید می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف در کمتر از ۵ دقیقه وجود ویروس را تشخیص دهد.

یک آزمایش تشخیصی مولکولی کووید-۱۹ است که آنتی سنس نام دارد و با استفاده از سنجش الکتروشیمیایی وجود ویروس را تشخیص می‌دهد. دیگری با استفاده از یک روش ساده نانوذرات طلا می‌تواند تغییر رنگ را در زمان وجود ویروس تشخیص دهد. هر دو آزمایش توسط استاد رادیولوژی تشخیصی و پزشکی هسته‌ای و کودکان در UMSOM و تیم تحقیقاتی او تهیه شده است.

دکتر پان گفت: این آزمایش‌ها در مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه وجود ویروس را تشخیص می‌دهد و به فرآیند‌های ساده‌ای متکی است که با آموزش کم آزمایشگاهی قابل انجام است. آن‌ها نیازی به استخراج RNA ویروس ندارند که هم پیچیده و هم زمانبر است. آن‌ها همچنین از آزمایش‌های سریع آنتی ژن موجود در بازار که ویروس را فقط در کسانی که دارای سطح ویروسی قابل توجهی هستند، شناسایی می‌کنند، قابل اطمینان‌ترند. این دو آزمایش جدید بسیار حساس هستند و می‌توانند وجود ویروس را حتی در کسانی که سطح ویروس کمی دارند تشخیص دهند.

ماه گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آزمایشگاه دکتر پان را به عنوان یک سایت آزمایشگاهی تایید شده برای آزمایش آنتی سنس ثبت کرد. این حرکت زمینه را برای آزمایشگاه دکتر پان فراهم می‌کند تا آزمایش را در دانشگاه آغاز کند، زیرا در این زمینه پیشرفت بیشتری دارد.

این آزمایش با استفاده از فناوری ابتکاری به نام سنجش الکتروشیمیایی، ویروس را در نمونه سواب تشخیص می‌دهد و از یک رویکرد منحصر به فرد تشخیص مولکولی دو شاخه استفاده می‌کند که سنجش الکتروشیمیایی را برای شناسایی سریع ویروس سارس-کوو ۲ ادغام می‌کند.

دکتر پان گفت: نمونه اولیه نهایی مانند گلوکومتر است که بیماران دیابتی از آن در خانه برای اندازه گیری سطح گلوکز خون خود استفاده می‌کنند.

دکتر پان و همکارانش، با همکاری RNA Disease Diagnostics، در حال تحقیق بر روی بازیکنان بسکتبال NBA در شهر نیویورک هستند تا آزمایش آنتی سنس را با آزمایشات سریع کووید که NBA برای کنترل عفونت‌های کووید در بازیکنان خود استفاده می‌کند، مقایسه کنند.

او گفت: ما به دنبال آن بودیم که دریابیم آیا آزمون ما می‌تواند در مقایسه با سیستم عامل‌های موجود نتایج قابل اطمینان‌تری به دست آورد. آزمایش‌های سریع کووید مبتنی بر آنتی ژن اطمینان ۲۰ درصدی دارند و نتایج آن‌ها چندان قابل اطمینان نیست. به نظر می‌رسد آزمایش آنتی سنس ما حدود ۹۸ درصد قابل اعتماد است که مشابه آزمایش PCR است.

مشابه آزمایش آنتی سنس، در آزمایش سریع دوم نیز نیازی به استفاده از هیچ یک از تکنیک‌های پیشرفته آزمایشگاهی مانند آن‌هایی که معمولا برای استخراج RNA استفاده می‌شود، برای تجزیه و تحلیل نیست؛ این روش از یک روش ساده حاوی نانو ذرات طلای پلاسمونیک برای تشخیص تغییر رنگ در هنگام وجود ویروس استفاده می‌کند. در ماه آوریل دکتر پان و همکارانش یک پروتکل گام به گام را در مجله نیچر، منتشر کردند و نحوه کار آزمایش رنگ سنجی تقویت شده نانو و نحوه استفاده از آن را توضیح دادند.

به محض اینکه نمونه سواب بینی یا بزاق از بیمار گرفته شد، اسید نوکلئیک (تکه‌های ماده ژنتیکی) موجود در نمونه از طریق یک فرآیند ساده که حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، تقویت می‌شود. در این آزمایش از یک مولکول بسیار خاص متصل به نانوذرات طلا برای شناسایی پروتئین خاصی استفاده شده است. این پروتئین بخشی از توالی ژنتیکی است که منحصر به ویروس کروناست. هنگامی که حسگر زیستی به توالی ژن ویروس متصل می‌شود، نانوذرات طلا با تبدیل معرف مایع از بنفش به آبی پاسخ می‌دهند.

دکتر آلبرت ریس، معاون اجرایی امور پزشکی در UM بالتیمور گفت: نوآوری در آزمایش کووید-۱۹ حتی به نظر می‌رسد که اپیدمی در این کشور رو به کاهش برده است. همچنان که ما به بررسی عفونت در بخش‌های واکسینه نشده از جمعیت خود و گسترش بالقوه انواع جدید ادامه می‌دهیم، برای اطمینان از اینکه ما همچنان به حفظ میزان پایین عفونت ادامه می‌دهیم، یک نیاز حیاتی برای آزمایش‌های سریع و ارزان وجود دارد. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.