خودکفایی ایران در ساخت واکسن کرونا؛ به زودی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در سی و یکمین آیین پویش ره سلامت و آغاز بهره برداری از طرح های ملی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان های تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و قم که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: خوشبختانه کلیه توسعه‌های بیمارستانی در پاندمی کرونا به کار آمد. علاوه بر مشکلات عدیده در طول دوره تحریم‌ها و کرونا توانستیم در توسعه زیزساخت‌ها گام‌های مناسبی برداریم. اگر فشارهای بین‌المللی نبود و ارز به اندازه کافی داشتیم این توسعه هم سریع‌تر بود اما به هر تقدیر با اندکی تاخیر و با افزایش سرعت، در ماه‌های گذشته توانستیم هر ماه هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه کنیم. بیماری کرونا را به شکلی مدیریت کردیم که موج چهارم این ویروس که دنیا را فلج کرد و به زانو درآرود، نتوانست کاری کند که بیماری در کشور ما سرگردان پشت درهای بیمارستان باشد که این از افتخارات جمهوری اسلامی است.

نمکی افزود: هیچ بیماری برای تهیه دارو سرگردان نشد و خوشبختانه در این ایام تخت‌های ICU را دو برابر کردیم و این از دستاوردهای قابل توجه ما بود. ۱۸۰ دستگاه تصویربرداری از ریه را در بین بیمارستان‌های سطح کشور و خصوصا نقاط مرزی و بخش‌های کم‌برخوردار توزیع کردیم  تا بیماران گرفتار کرونا حتی مجبور نشوند برای عکسبرداری از ریه به شهری در ۵۰ کیلومتری محل زندگی خود سفر کنند. در این مدت ۵۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی که تقریبا تولید داخل کشور و تکنولوژی بوم‌ آورد است را به نقاط دوردست مملکت رساندیم.  ۴۷۲ دستگاه اکسیژن‌ساز در طول یک سال به بیمارستان‌های نقاط محروم و کمتر برخوردار ارسال کرده‌ایم.

نمکی اظهار کرد: اکنون هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند استان‌های مرزی کمتر از فرد مرکز نشینان از مراکز و تجهیزات بهداشتی برخوردا هستند. از همه مهم‌تر روز اولی که با کرونا آشنا شدیم ۲ آزمایشگاه تشخیص مولکولی داشتیم که امروز به بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه در دورترین نقاط کشور حتی مرزهایی که قابل باور نبود نیز دایر شده است. اکنون نه برای تشخیص کووید۱۹ بلکه برای تشخیص هیچ پدیده نوظهور دیگر مشکل نداریم.

وی افزود: تا پایان دولت تدبیر و امید به عنوان سال رکورد توسعه زیرساخت‌ها با همه مشکلات ناشی از تحریم و با اندکی تاخیر حدود۱۴ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستانی کشور خواهیم افزود. امروز ۱۲۰۰ تخت در تهران و اکثر استان‌های کمتر برخوردار و شهرهای دورتر افتتاح خواهیم کرد. با ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی اعم از خانه بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی، مرکز جامع سلامت در حاشیه شهرهای کمتر برخوردار  و در اقصی نقاط مملکت را به عنوان جشنواره توسعه و تکمیل زیرساخت‌های سلامت و پیشگیری در هفته‌های آتی خواهیم داشت.

وی افزود: روز عید قربان ۲ یا ۳ پروژه بسیار بزرگ را افتتاح خواهیم کرد که در تاریخ بعد از انقلاب کشور این تعداد تخت و زیرساخت را نداشتیم. امروز در اوج تنگناها و سختی‌ها به ۵ یا ۶ کشور دارای تکنولوژی ساخت واکسن کووید۱۹ پیوسته‌ایم. آیندگان خواهند فهمید در این دولت در یک سال راه ۲۰ ساله را پیمودیم. این زیرساخت توانست کشور ایران را در مقابل دراز کردن دست مقابل بیگانگان بیمه کند، بیگانگانی که در اغلب اوقات ما را تنها گذاشتند.

نمکی در خاتمه تاکید کرد: امروز ۲ مجموعه و در هفته‌های آتی مجموعه‌های دیگر به این مجموعه واکسن می‌پیوندند و خودکفایی در تولید واکسن کووید ۱۹ در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.