مدعیان برخی شبه‌علم‌ها باعث انتقال کرونا در سطح گسترده شده‌اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن بیانیه به شرح ذیل است:

"موضوع طب و درمان مردم، از جمله مباحثی است که طی سال های گذشته افراد زیادی تلاش کرده اند تا گستره نفوذ خود را به آن تسری دهند. تحریم‌ها، گرانی و نبودن دارو و شرایط سخت اقتصادی  و از همه مهمتر شیوع پاندمی کووید 19 موجب روی آوردن مردم به استفاده از روش‌های طب مکمل و شیوه های سنتی و گیاهان دارویی و حتی برخی خرافه ها شد و در این میان بسیاری از افراد متخصص و غیر متخصص در حوزه سلامت ورود نموده و با دستورالعمل ها و درمان های بی اثر و مجهول سعی در تشویش اذهان عمومی و حتی کلاهبرداری جهت نیل به اهداف شخصی خود داشتند.

خیلی از مدعیان برخی شبه علم ها با بیان روش هایی جهت درمان کرونا که مستند بر شواهد علمی و اکادمیک نیست سبب آسیب رساندن به جسم و روح مردم و انتقال ویروس در سطح گسترده شده اند و سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان بزرگترین نهاد صنفی که وظیفه صیانت از حقوق پزشکان و دریافت کنندگان خدمات سلامت را برعهده دارد در برابر این اقدامات غیر علمی و غیر انسانی ساکت نخواهد ماند و به تمام مدعیان درمان های غیر علمی اعلام می دارد که در صورت مشاهده و گزارش دستورالعمل ها و درمان هایی که سلامت مردم را تهدید کرده و اسباب شهرت نا بجای فرد خاطی را فراهم می کند، بطور جدی برخورد خواهد نمود.

همچنین به اطلاع کلیه همکاران عضو سازمان نظام پزشکی نیز می رساند که در صورت مشاهده و گزارش مواردی از دستورالعمل ها و درمان هایی که بر خلاف اصول علمی و آکادمیک بوده و سبب آسیب رساندن به سلامت عمومی و خدشه دار شدن شأن و منزلت حرفه پزشکی شود، این سازمان مطابق با قوانین برخورد نموده و هیچ گونه عذرخواهی و سلب مسئولیت "مبنی بر ناآگاهی و انتشار مطالب در فضای غیررسمی" در این خصوص پذیرفته نیست.

بعضاً مشاهده شده‌ است فایل‌های صوتی تصویری از برخی افراد عضو در فضای مجازی منتشر شده که نه تنها مبنای علمی ندارد بلکه هم داستان با گروه‌های خرافه‌گرایی شده که شالوده قوی عمومی در مقابل بیماری را به سستی می‌گراید، پی‌گیری‌های روابط عمومی سازمان در پی گله‌مندی بسیاری از همکاران عزیز و همچنین مردم، از بخش انتظامی سازمان نشان می‌دهد اغلب این افراد احضار و اعلام داشته‌اند مطالب خود را برای اعضای محدود خانوادگی منتشر کرده و قصد انتشار عمومی نداشته‌اند.

نوشته این افراد مبنی بر ابراز ندامت و جبران نزد بخش انتظامی سازمان محفوظ است و از این پس اینگونه موارد که بازی با جان و‌مال و خدشه به اعتماد مردم نسبت به سیستم سلامت محسوب می‌شود جای هیچگونه اغماضی را باقی نمی‌گذارد. لذا به  پاسداشت جان‌های عزیزی که در این مسیر داده شد و حمایت از شان و مقام والای علم و دانش و همچنین دفاع از زحمات شبانه روزی همکاران کادر درمان، به این افراد معدود هشدار می‌دهیم مواظب گفتار و نوشتار خود باشند"

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.