نگران ورود به پیک پنجم بیماری کرونا هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)،حسینعلی شهریاری گفت: در ابتدا این بیماری هیچ درمانی نداشت و تصور همه این بود که شاید نتوان به سرعت واکسن یا دارویی برای آن تهیه کرد. از طرفی واکسن‌ها باید فازهای بالینی متفاوتی را بگذرانند. در ابتدا روی حیوانات مختلف تست می‌شوند و سپس به مرحله تست انسانی می‌رسند. یک واکسن در تست انسانی هم باید فازهای متفاوتی را از سر بگذراند و عوارض آن بررسی شود تا بتواند مجوز کسب کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: برای ساخت یک واکسن و نهایی شدن تست‌های آن، زمانی در حدود پنج تا هفت سال نیاز است ولی با توجه به آمار بالای مرگ‌ومیر بر اثر کرونا، سازمان‌ جهانی بهداشت و کشورها فرصتی اضطراری برای تولید این واکسن در نظر گرفتند. اعلام کردند که اگر فاز یک تا سه بالینی واکسنی طی شود، مجوز استفاده می‌گیرد.

وی با اشاره به علت دیرتر شدن آغاز واکسیناسیون در ایران نسبت به کشورهای همسایه تصریح کرد: عده‌ای خرده می‌گیرند که چرا واکسیناسیون عمومی در کشورهای حاشیه خلیج فارس زودتر آغاز شد اما در ایران خیر. در واقع باید بگویم که آن کشورها واکسیناسیون عمومی را در مرحله تست فاز سه بالینی انجام دادند و روی تمام مردم آزمایش کردند؛ اما ایران چنین اجازه‌ای نمی‌داد تا واکسنی که مراحل تستش نهایی نشده را روی مردممان آزمایش کنند.

شهریاری با بیان بدقولی کشورهای خارجی در تحویل واکسن‌های خریداری شده به کشورمان گفت: حدود 177 میلیون دلار پول به کشورهای خارجی دادیم تا 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن برای هشت میلیون و 400 هزار نفر جمعیتی که در معرض خطر بیشتری بودند، خریداری شود. از این میزان واکسن که سال گذشته باید به ما تحویل می‌دادند، تاکنون تنها حدود 3 میلیون را دادند. از طرفی کشور روسیه هم توان تولیدش زیاد نیست و هم‌اکنون خودشان بر سر شیوع کرونای دلتا مشکل دارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: هر میزان واکسنی که رسید در دوز اول برای گروه‌های آسیب‌پذیر تزریق شد. دوز دوم با تاخیر انجام شد چون کشورهای خارجی مثل چین به تعهد خود عمل نکردند و واکسن را به موقع نرساندند. واکسن برای دوز دوم به اندازه کافی وجود دارد و لطفا هموطنان راس ساعتی که به آن‌ها اعلام شده تشریف ببرند تا تجمع نشود.

وی با اشاره به وضعیت قرمز این بیماری در تهران افزود: تهران مجدد در وضعیت قرمز قرار گرفته و ما نگران ورود به پیک پنجم بیماری هستیم. این ویروس سرعت بسیار بالایی در انتقال دارد و ممکن است در عرض چند ثانیه 13 نفر از یک فرد مبتلا بگیرند. متاسفانه اکنون در شهر زاهدان که من توفیق خدمت به مردم آن را دارم، این اتفاق افتاده و کرونا به صورت خانوادگی هم‌شهریانم را گرفتار کرده است. این اولین موج جدی استان سیستان و بلوچستان است، بهترین راه پیشگیری از کرونا، استفاده از ماسک و شستشوی دست‌هاست. حتی اگر واکسن زده باشید ملزم به استفاده از ماسک هستید چون ممکن است ناقل بدون علامت باشید و دیگران را مبتلا کنید. واکسن امار مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

شهریاری از مردم خواست به واکسن‌های تولید داخل اعتماد کنند و خاطرنشان كرد: صف‌های شلوغ دریافت واکسن در تهران باعث شد تا آقای قالیباف سرزده به حسینیه ارشاد مراجعه کنند. سپس به کمیسیون بهداشت مجلس مسئولیت دادند که محل‌های جدیدی اضافه شود و این اقدام صورت گرفت، مردم عزیز ما به واکسن‌های تولید داخل اعتماد کنند چرا که تمام واکسن‌هایی که مراحل بالینی خود را طی کردند در وهله اول به مسئولین کلان کشور تزریق شده‌اند. مثلا واکسن رازی را وزیر جهاد کشاورزی دریافت کرد. بالاتر از همه این‌ها رهبر هم واسن کوایران برکت را دریافت کردند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به نبود زیرساخت‌های لازم برای تولید انبود واکسن اشاره کرد و گفت: دلیل تاخیر ورود واکسن‌های تولید داخل به چرخه واکسیناسیون، کمبود زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه واکسن است. به همین دلیل وعده اولیه این تولیدکننده‌ها تحقق پیدا نکرد. قرار است از هفته دیگر، انیستیو پاستور حدود یک تا یک و نیم میلیون واکسن را به‌صورت نیمه صنعتی تولید کند و در اختیار وزارت بهداشت بگذارد. خط صنعتی واکسن کووایران برکت  مرتبط با ستاد اجرایی فرمان امام در حال آماده سازی است. قول دادند واکسن کوایران برکت را بین 3 تا 5 میلیون به روش نیمه صنعتی تولید کنند، این را بپذیریم که ما تحریم هستیم و مواد اولیه و تجهیزات را به ما نمی‌دهند. خوشبختانه ستاد اجرایی فرمان امام، شهر بزرگی را برای تولید واکسن و داروهای ضروری این بیماری، درست کردند. در بازدیدی که از این شهر داشتیم، دکتر مخبر گفتند مواد اولیه 100 میلیون دوز واکسن در داخل موجود است.

وی اظهار کرد: تا پایان سال حداقل 60 میلیون نفر باید واکسینه شود، آقای رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کردند قطعا تا آخر شهریور ماه، حداقل 10 میلیون دوز واکسن تولید داخل خواهیم داشت و در این صورت تا آخر سال حدود 70 میلیون دوز می‌شود. تا پایان سال 60 میلیون نفر از جمعیت ما باید واکسینه شوند و حداقل یک دوز را دریافت کنند. از ابتدا در کمیسیون بهداشت مجلس این امر را پیدا کردیم. هیچگونه نگرانی در مورد دانش تولید واکسن در داخل وجود ندارد چرا که جوانانمان به آن رسیدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان شهریاری در پايان در رابطه با روند فعلی حوزه درمانی کشور و انتظارات از دولت بعدی گفت: در یکسال و نیم گذشته قرار بود در ابتدای تشکیل مجلس یازدهم، کمیسیون بهداشت و درمان از وزیر بهداشت مطالبه کند تا قوانین و سیاست‌های ابلاغی که اجرایی نشدند را اجرا کند. متاسفانه خیلی از برنامه‌های مدنظرمان تحت‌الشعاع ویروس کرونا قرار گرفت و بخش عمده زمان ما در این کمیسیون صرف پیگیری مسائل این بیماری شد. ما همه مسائل را بررسی کردیم و خواستیم وزارتخانه‌ها به ما اعلام کنند چند درصد از سیاست‌های موجود در قوانین برنامه را توانستند محقق کنند. وزیر دولت بعدی باید این سیاست‌ها را اجرایی کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.