آیا اهداء خون میزان آنتی‌بادی‌ افراد واکسینه‌شده را کاهش می‌دهد؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به دلیل کمبود شدید خون، صلیب سرخ و سایر سازمان‌ها افراد واکسینه‌شده را به اهداء خون تشویق می‌کنند.

هرچند در گذشته، طی همه‌گیری‌ها نگرانی‌هایی در مورد اهداء خون وجود داشت، اما اکنون صلیب سرخ به مردم اطمینان می‌دهد که پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ اهداء خون کاملا ایمن است.

فرد واکسینه شده می‌تواند خون اهداء کند به شرط اینکه بعد از دریافت واکسن عارضه جانبی نداشته باشد و در زمان اهداء خون، نام سازنده واکسن خود را ارائه دهد.

اهداء خون، محافظت آنتی‌بادی سیستم ایمنی بدن فرد در برابر ویروس را کاهش نمی‌دهد چون مقدار کمی از خون اهداء می‌شود، اما دریافت‌کنندگان خون ممکن است برخی از آنتی‌بادی‌های واکسن را از طریق خون اهدایی به‌دست آورند البته مشخص نیست که محافظت از طریق این آنتی‌بادی (در صورت وجود) به چه میزان به گیرنده منتقل می‌شود.

پمپی یانگ رئیس پزشکی صلیب سرخ آمریکا گفت: ممکن است آنتی‌بادی اهداء‌کننده که در پاسخ به واکسن ایجاد شده است، به‌طور منفعل از طریق انتقال خون منتقل شود بااین‌حال مقدار بسیار کمی از آنتی‌بادی غیر فعال در مقایسه با سطح کلی آنتی‌بادی‌های گیرنده منتقل می‌شود.

در هر صورت، صلیب سرخ در حال آزمایش تمام خون‌های اهدایی برای یافتن آنتی‌بادی‌های احتمالی است.

به گزارش ایسنا به دلیل اینکه دو هفته بعد از تزریق دوم یا آخر، به‌طور کامل ایمنی ایجاد می‌شود میزان آنتی‌بادی منتقل شده به زمان تصمیم‌گیری برای اهداء خون بستگی دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.