ضرورت استفاده از ظرفیت های قانونی سازمان نظام پزشکی در جهت ارتقای سلامت مردم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اشکان آذرکیش گفت: طی ۵ سال گذشته یکسری از این ظرفیت‌ها جنبه اجرایی بیشتری به خود گرفت که مهم‌ترین آن، تعیین حدود و صلاحیت‌های حرفه‌ای حرف پزشکی بود، بعد از اینکه اعضای کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرف پزشکی و شورای معین آن تعیین و مورد تأیید وزیر بهداشت قرار گرفتند، دبیرخانه این کمیسیون در نظام پزشکی قرار گرفت و در واقع یک نقش حاکمیتی در تعیین حدود و صلاحیت‌های حرف مختلف پزشکی را بر عهده دارد. 

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌های نظام پزشکی بحث نسخه الکترونیک است که هرچند اکنون به نحوه اجرای طرح نسخه الکترونیک ایراداتی وارد است اما با توجه به اینکه اصلاحاتی در حال انجام است امیدواریم در آینده سازمان نقش پر رنگ تر و مؤثرتری در اجرای آن ایفا کند. 

وی، هدف از ایجاد نسخه الکترونیک را دسترسی پزشکان به پرونده‌های الکترونیک بیماران، خارج شدن از حالت نسخه نویسی سنتی، تسریع و بهبود مکانیزم های اقتصاد سلامت عنوان کرد و افزود: امیدواریم این طرح، با رفع ایرادات آن، بزودی اجرایی شود زیرا در بلند مدت به نفع نظام سلامت و اقتصاد کشور خواهد بود و حقوق مردم هم بهتر رعایت می‌شود.

آذرکیش گفت: نظام پزشکی به لحاظ ساختاری به این طرح ورود کرده و نظرات خودش را ارائه داده و یکسری پیشرفت‌هایی حاصل شده و امیدواریم این قضیه ادامه دار باشد تا بتوانیم در شورای عالی بیمه سلامت بحث‌هایی که حول محور مشکلات تعرفه‌ای با بیمه‌ها وجود دارد در کنار همین نسخه الکترونیک حل شود و طبیعتاً حضور نمایندگان مختلف در سازمان در این زمینه خیلی مهم است. 

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی ظرفیت‌های بسیاری دارد و اخیراً در حیطه تبلیغات موسسات پزشکی و جلوگیری از مداخلات گروه‌های فاقد صلاحیت در حیطه درمان هم اتفاقات مثبتی انجام شده و توافق‌هایی صورت گرفته که کارگروه تبلیغات پزشکی و هر گونه تبلیغات حوزه سلامت در رسانه که بخواهد اتفاق بیافتد باید مجوز از کارگروه تبلیغاتی بگیرد که دبیرخانه اش در سازمان نظام پزشکی قرار دارد و این اتفاق از ابتدای سال افتاده و در شرف تدوین آئین نامه‌ها هستیم و این کار به ارتقای سلامت مردم کمک می‌کند. 

وی اظهار کرد: شاهد هستیم در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و سایر رسانه‌ها، افرادی تبلیغ می‌شوند که فاقد صلاحیت هستند و باعث گمراه شدن مردم می‌شوند، نقشی که سازمان نظام پزشکی در حیطه رسیدگی به تبلیغات پزشکی دارد پذیرفته شده و کارگروه دبیرخانه هم در سازمان است و سایتی در حال طراحی است که به زودی رونمایی می‌شود و امیدواریم این کار بزودی اجرایی شود که این کار باعث حفظ صیانت از حقوق مردم و جامعه پزشکی است و از گمراه شدن و احیاناً تبلیغات نادرستی که در حیطه سلامت وجود دارد و آسیب‌های جبران ناپذیری بعضاً ایجاد می‌کند، می‌تواند جلوگیری کند. 

به گزارش ایرنا آذرکیش در پایان اضافه کرد: امیدوارم در دوره جدید فعالیت سازمان نظام پزشکی، مواردی که مغفول مانده اجرایی شود. زیرا، اگر این اتفاق بیافتد می‌توان گفت سازمان نظام پزشکی یک نهاد صنفی با یک اقتدار خوب و برگرفته از جامعه پزشکی است برای رسیدگی به اهدافش که شامل سلامت مردم و صیانت از حقوق صنفی است، قدم برداشته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.