اغلب پزشکان اعتقادی به نظام پزشکی ندارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رئیس‌زاده گفت: در انتخابات نظام پزشکی چند نکته مطرح است، نکته اول اینکه جامعه پزشکی جزو لاینفک سرمایه‌های معنوی ایران است و تمدن ایران از قدیم اکنون و در آینده به جامعه پزشکی افتخار می‌کند. صیانت و حفاظت از این سرمایه معنوی برای کشور ما ضروری است و این موضوع وظیفه‌ای همگانی است و همه ارکان حکومت باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که این موضوع از سرمایه‌های اصلی کشور است، حفظ شان کرامت و صیانت از هویت این جامعه امری ضروری است که در مرحله اول باید جامعه پزشکی و در مراحل بعدی اصحاب رسانه و ارکان حکومت از این موضوع مراقبت کنند. اگر از این موضوع مراقبت نشود، این مهم دچار تنزل می‌شود.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی یکی از ارکان مهم برای حفظ و صیانت از حقوق پزشکان بوده و هیچ سازمانی را نمیشناسیم که به اندازه این سازمان نقشی در حفظ این سرمایه داشته باشد. وظیفه این سازمان در این حوزه بسیار سنگین است و باید علاوه بر حفظ جایگاه و شان پزشکان در حوزه‌های دیگر نیز ایفای نقش کند، سازمان نظام پزشکی سازمانی کاملا صنفی است و آفت این سازمان سیاست‌زدگی است و ما معتدقمی نظام پزشکی سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از اعضا کسب می‌کند و اعضا افراد مختلفی هستند که سلایق سیاسی و اعتقادی مختلفی دارند که حق عضویت می‌پردازد و سرمایه معنوی خود را در نظام پزشکی به ودیعه می‌گذارد. افرادی که متصدیان نظام پزشکی می‌شوند عقلا و شرعا حق ندارند سرمایه مادی و معنوی که متعلق به همه جامعه پزشکی هستند را خرج سلایق سیاسی خود کنند.

کاندید انتخابات نظام پزشکی خاطرنشان کرد: نظام پزشکی باید از ورود به مسایل سیاسی حتی با پوشش‌های چندلایه اجتناب کند، امروز شاهد دیوار بلند بی اعتمادی بین اعضای نظام پزشکی و مسوولان سازمان هستیم و این دیوار را چه کسی کشیده است؟، امروز می‌بینیم که میانگین حضور پزشکان در انتخابات میانگین 20 درصد است که این موضوع نشان می‌دهد که اغلب پزشکان اعتقادی به نظام پزشکی ندارند و وقتی از آنها سوال می‌شود که وظیفه این نهاد چیست پاسخ می‌دهند که این سازمان حق عضویتی را از ما دریافت می‌کند و مجوز برای ما صادر می‌کند.

رئیس زاده گفت: این موضوع نشان می‌دهد که این سازمان نیاز به یک تحول اساسی و بازبینی جدی دارد تا بر اساس قانون وظایف خود را انجام دهد. معتقدم در همه ادوار گذشته علی رغم همه زحمات شاکله نظام پزشکی نتوانسته اعتماد را جلب کند و افرادی که سکان آن را به دست می‌گیرند باید این موضوع را آسیب شناسی کرده و برای رفع چالش‌ها در کوتاه مدت اقدامات عاجل و فوری کنند.

وی تاکید کرد: اگر اعضای سازمان نظام پزشکی هم قسم شوند که دغدغه خود را بر رفع مشکلات صنفی بگذارند و به آنچه قانون بر دوش آنها گذاشته عمل کنند و به مشکلات جامعه پزشکی اشراف داشته باشند می‌توانند ساختار را اصلاح کنند سازمان باید مشکلات فارغ‌التحصیلان جوان، تداخل رشته‌ها، مشکلات جامعه مامایی و سایر گروه‌ها را بدانند و برای پیشبرد اهداف نظام پزشکی وقت بگذارند، بعضا ملاحظه می‌شود که مسوولان سازمان وقت کافی برای رسیدگی به مشکلات جامعه پزشکی نمی‌گذارند و به این مسوولیت به عنوان شغل دوم نگاه می‌کنند در صورتی که باید به این جایگاه توجه ویژه داشت و نباید نگاه سیاسی، تقابل با ارکان حکومت و سیاست‌زده باشند.

رئیس پیشین بسیج جامعه پزشکی گفت: تعامل درون و برون سازمانی مثبت و فعالانه باید مد نظر باشد و بتوانند احساس صمیمیت را در اقشار مختلف پزشکی ایجاد کنند و مشکلات را درون سازمانی حل کنند، این مشکلات نباید به درون جامعه کشیده شود که از ارزش و شان جامعه پزشکی می کاهد، افرادی که می‌خواهند سازمان نظام پزشکی را اداره کنند باید افرادی باشند که با ارکان ذی‌ربط حاکمیت قهر نباشند و اقداماتی انجام ندهند که شان این سازمان را در حد یک اپوزوسیون کاهش دهد. در برخی مواقع شاهد بودیم که موضع گیری‌هایی به اسم اعضای نظام پزشکی صورت گرفت که بسیار سست و بی اساس است که این موضوع ظلم و جفایی بود به 313 هزار عضو سازمان نظام پزشکی. این موضع گیری‌های غیر علمی باعث می‌شود اعتماد از بین برود، باید تعامل مثبتی با قوه قضایی، دولت، نمایندگان مجلس و ... داشت.

رئیس‌زاده تصریح کرد: بسیاری از جامعه پزشکی درحالی که با حجم عظیمی از مطالبات و مشکلات مواجه هستند مخالف فعالیت‌های سیاسی هستند، موضوع تداخل رشته‌های مختلف باید حل شود، مشکلات ماماها و دستیاران از لحاظ آموزشی و معیشتی باید مد نظر قرار گیرد. پزشک متخصصی که دو سال طرح گذرانده و برای کار به شهر خود برمی‌گردد توان اجاره منزل را ندارد که باید این مسائل از لحاظ رفاهی و ایجاد صندوق‌های حمایتی مورد توجه قرار گیرد تا از اقشار پزشکی آسیب پذیر حمایت کند، یکی از موارد دیگر حفظ حقوق بیماران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: اقدامات فرامرزی باید مد نظر قرار گیرد ما در جهان خوشنام هستیم و می‌توانیم پزشکان را برای ارائه آموزش به کشورهای دیگر بفرستیم و همچنین از موضوع گردشگری سلامت استفاده کنیم. ایجاد فرصت‌های شغلی جزو وظایف این صنف هست. شفاف بودن و پاسخگو بودن به رسانه‌ها و اعضای جامعه پزشکی بسیار مهم است  باید از لحاظ مالی نظام پزشکی در اتاق شیشه‌ای مدیریت شود تا اعتماد از بین رفته بازگردد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.