مهار کرونا دلتا با تزریق واکسن فایزر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، داده های این مطالعه جدید که در انگلیس انجام شد، نشان می دهد که تزریق ۲ دز این واکسن پیام رسان mRNA، در محافظت از مردم در برابر نوع دلتا ۸۸ درصد موثر است، این در حالی است که کارایی این واکسن در برابر برابر سویه اصلی کووید-۱۹، ۹۴ درصد است.

با این حال محققان در مجله هفتگی New England Journal of Medicine نوشتند: اثربخشی واکسن فایزر در میان افرادی که فقط یک دز از این واکسن را دریافت کرده اند به شدت کمتر است و حدود ۳۱ درصد است.

" آمش آدالجا " محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا گفت: داده ها در خصوص اینکه واکسن های mRNA راه حلی برای گونه دلتای کرونا هستند در حال افزایش است. همچنین مشخص است که تزریق دز دوم این واکسن ها برای تقویت ایمنی از دز اول لازم است تا فرد در برابر این گونه کرونا مقاوم باشد.

"ریچارد کندی" مدیر گروه تحقیقات واکسن فایزر کلینیک مایو گفت: نوع دلتای کرونا در مقایسه با سویه اصلی آلفا، هفت جهش مختلف در پروتئین "سنبله" ویروس کرونا ایجاد کرده است. برخی از این جهش ها به ویروس کمک می کند تا سلول ها را آلوده کند، ویروس بیشتری در سلول های آلوده تولید کند یا به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت سویه جهش‌ یافته دلتای کرونا تاکنون در ۱۲۴ کشور جهان شناسایی شده است. این در حالی است که شمار این کشورها بنابر آمارهای هفته گذشته تنها ۱۱۱ کشور بود. 

سازمان جهانی بهداشت از زمان شناسایی این جهش، روزها و هفته‌ ها درمورد خطرات ناشی از قدرت سرایت‌ پذیری این سویه اطلاع‌ رسانی کرده‌ است.
با وجود تاکید کارشناسان و سران دولت‌ ها بر لزوم واکسیناسیون همگانی اکنون این سوال مطرح است که واکسن‌ های موجود چگونه مقابل سویه خطرناک دلتا عمل می‌ کنند و در صورت کم‌ اثر یا بی‌ اثر بودن واکسن‌ های موجود، آیا ادامه کارزار واکسیناسیون همگانی دستاوردی خواهد داشت؟ ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.