نیازمند افزایش ذخایر خونی در کشور هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فاطمه محمدبیگی با انتقاد از شدت گیری بیماری کرونا در کشور گفت: در حال حاضر با اوج گیری نوع جدید بیماری کرونا در کشور مواجه هستیم به گونه‌ای که در هر ۵ دقیقه یک نفر بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا می‌رود، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در شرایط وخیم بیماری کرونا هستند و متاسفانه بیشتر شهرهای کشور در شرایط قرمز بیماری به سر می‌برند.

وی افزود: عادی انگاری در کنار بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و عدم مدیریت قاطع در ستاد ملی کرونا و ضعف دولت در حمایت از تولید داروها واکسن داخلی و بخشی نگری در کنترل بیماری و تاخیر در چرخش آزادانه ویروس از دلایل شدت گیری اپیدمی کرونا در کشور بود و به علت شیوع مجدد ویروس کرونا و عدم حضور شهروندان در پایگاه‌های انتقال خون ذخایر خونی در برخی از استان‌ها به شدت کاهش یافته و این نشان دهنده به صدا در آمدن زنگ خطر بحران کمبود خون است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: امروزه به دلیل شرایط ناخوشایند کرونایی در سراسر کشور بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند ذخایر خونی هستیم، باید بپذیریم که اهدای خون اهدای زندگی است. قریب به دوسال است که کشور با بیماری کرونا دست به گریبان است و در طول این مدت برنامه ریزی متفاوتی از طرف سازمان انتقال خون صورت می‌گرفت تا شاهد کمبود ذخایر خونی در برخی از استان‌های کشور نباشیم.

محمدبیگی گفت: متاسفانه سازمان انتقال خون برای مواقع بحران برنامه ویژه‌ای ندارد و در زمان بحران دچار مشکل می‌شود. لازم است یک برنامه مدون برای حل مشکل خون در اوضاع بحرانی پیش بینی کند که دچار مشکل نشویم. کرونا فعلا وجود دارد و ما باید برای فعالیت در دوران کرونا هم برنامه داشته باشیم، برای پیشگیری از ایجاد مشکل در حوزه سازمان انتقال خون باید تحولی در برنامه ریزی سازمان ایجاد شود. برنامه آینده نگرانه می‌تواند تاب‌آوری سازمان در مواقع بحرانی را افزایش داده و از ایجاد مشکل کمبود خون جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: در کنار بی توجهی سازمان انتقال خون به تامین ذخایر خونی کشور بایستی مردم و نخبگان را به طرق مختلف با مشکلات بیماری کرونا و امکان پلاسما درمانی آن آشنا و آنها را تشویق به اهدای خون در شرایط فوق بحرانی می‌کردند. با افزایش آگاهی و فراهم ساختن شرایط اهدای خون حتی در درب منازل می‌توان این اطمینان را به عموم مردم داد که این سازمان در کنار تمام تلاش خود برای تامین بانک خونی کشور به فکر سلامت اهدا کنندگان خون هم است و بایستی شرایطی را به گونه‌ای فراهم کنیم که مردم بدون ترس اقدام به اهدای خون کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: در مراحل اولیه بیماری، داروی رمدسیویر و روش تزریق پلاسمای بهبودیافتگان کرونا از جمله این روش‌ها است. با شیوع بیماری کرونا گزارشاتی از پلاسما درمانی به کمیسیون بهداشت و درمان ارائه شد که از جامعه پزشکی انتظار داشتیم از پلاسما درمانی در جهت بهبود یافتگان بیشتر استفاده کنند، در حال حاضر کمبود خون در کشور تنها برای بیماران کرونایی مشکل‌زا نبوده است بلکه مصدومان تصادفات، عمل‌های جراحی و مادران باردار نیز نیازمند ذخایر خونی در کشور هستند به همین دلیل کاهش اهدای خون می‌تواند نیاز خونی این گروه‌ها را در آینده با مشکل جدی روبرو کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت محمدبیگی در پایان اضافه کرد: سازمان انتقال خون قطعا باید رویکردهای خود را در این حوزه تقویت کرده و ضعف عملکرد خود را جبران کند از طرفی سال گذشته در بودجه بندی، دولت از سازمان اهدای خون به درستی حمایت نکرد و بودجه این سازمان در متن پیشنهاد بودجه دولت تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داشت، که ما در روند کار کمیسیون بهداشت، برنامه و بودجه و تلفیق این کسری را جبران کردیم. اما جای سوال باقی است که بودجه چنین سازمانی که با حیات مردم در ارتباط مستقیم است، چرا نباید متناسب با تورم افزایش داشته باشد، آیا چنین اقداماتی در کنار مشکلات خود سازمان منجر به تضعیف عملکرد سازمان انتقال خون در کشور نشده است؟!

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.