لامبدا در کدام کشورهای اروپایی شناسایی شده است؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این سویه از کروناویروس از سوی کارشناسان این سازمان زیر نظر گرفته می‌شود اما هنوز نگران کننده نیست.

با ادامه جهش‌های ویروس کرونا، برخی از سویه‌های موجود مسری‌تر هستند و حتی منجر به بیماری‌ شدیدتری می‌شوند و بنابراین از بقیه نگران‌کننده‌تر هستند.

ویروس‌ها همیشه تغییر می‌کنند. ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود تاکنون چندین هزار جهش داشته اما تنها چند مورد این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرده است.

سویه‌های آلفا و دلتا مسری‌تر هستند و به‌طور بالقوه منجر به بستری شدن بیشتر بیماران نسبت به ویروس اولیه می‌شوند.

آخرین سویه‌ای که از سوی سازمان جهانی بهداشت طبقه بندی شده است "لامبدا" نام دارد که نخستین بار در دسامبر گذشته در کشور پرو شناسایی شد. نام علمی این سویه "ث.۳۷" "C.37" است. این سویه پیش از این در برخی از ایالت‌های آمریکا و دست‌کم ۲۹ کشور دیگر که اغلب در آمریکای لاتین هستند شناسایی شده است.

در حال حاضر نگران‌کننده‌ترین موضوع درباره لامبدا، نام یا ویژگی‌های آن نیست "که البته تاکنون ثابت نشده خطرناک‌تر از دیگر سویه‌ها است" بلکه این واقعیت است که در حال حاضر گونه غالب در پرو «لامبدا» است.

تاکنون ۱۹۰ هزار نفر در این کشور ۳۲ میلیون نفری به دلیل کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند که بیش از شش دهم درصد جمعیت آن می‌شود. این رقم تقریبا سه برابر میزان سرانه مرگ و میر در مقایسه با ایالات متحده آمریکا است.

با این حال طبق تخمین برخی از محققان، این میزان مرگ در پرو به تنهایی به ویروس جهش‌یافته لامبدا مرتبط نیست و عوامل دیگری در گسترش کووید در این کشور نقش داشته‌اند از جمله مشکلات اقتصادی که باعث شده افراد بزرگسال ملزم به کار باشند و بازارهای شلوغ باعث شیوع بالای این بیماری شود.

این کشور تا کنون حدود ۱۱ درصد جمعیت خود را با انواع مختلف واکسن‌های تولید شده برای مقابله با ویروس کرونا واکسینه کرده است.

لامبدا در کدام کشورهای اروپایی شناسایی شده است؟

این سویه به سرعت در شیلی، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، اکوادور و مکزیک در حال شیوع است. در اروپا نیز این گونه در کشورهای هلند، اسپانیا، فرانسه و پرتغال گزارش شده است.

تحقیقات اخیر روی سویه لامبدا، جهش‌های متعددی را در پروتئین اسپایک "سنبله" آن نشان می‌دهد؛ بخشی از ویروس که با سلول‌های انسانی در تماس است و به آن‌ها متصل شده و آن‌ها را آلوده می‌کند.

پابلو تسوکایاما، میکروبیولوژیستی که گونه لامبدا را بررسی کرده است به نیویورک تایمز گفت که "شکاف اطلاعات" نگرانی‌ها درباره لامبدا را افزایش می‌دهد و ظرفیت محدود آمریکای لاتین برای نظارت و تحقیق درباره گونه‌های جدید باعث نگرانی می‌شود.

وی افزود: آنقدر کم می‌دانیم که ما را به حدس و گمان‌های زیادی می‌کشاند.

واکسن‌های موجود چه میزان تاثیر دارند؟

نیویورک تایمز گزارش داد که مطالعات اولیه که هنوز در مجلات معتبر منتشر نشده است، نشان می‌دهد که واکسن‌های مدرنا، فایزر و کروناواک تاثیر کمتری نسبت به سویه اصلی دارند اما همچنان موثر هستند.

ژائیر مندز ریکو، ویروس‌شناس سازمان جهانی بهداشت نیز به دویچه‌وله گفت: ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه سویه لامبدا تهاجمی‌تر باشد مشاهده نکردیم. اما این احتمال وجود دارد که مسری‌تر باشد ولی هنوز اطلاعات معتبر کافی برای مقایسه آن با گاما و دلتا نداریم.

سویه‌های آلفا "که در بریتانیا شناسایی شد" بتا "آفریقای جنوبی" دلتا "هند" و گاما "برزیل" از سوی سازمان جهانی بهداشت در فهرست سویه‌های "نگران‌کننده" طبقه‌بندی شده‌اند.

بسیاری از دانشمندان معتقدند که همه‌گیری ویروس کرونا تا زمانیکه ۸۰ درصد مردم جهان واکسینه نشده باشند به پایان نخواهد رسید.

آمریکای لاتین با بیش از ۱.۴ میلیون مرگ بر اثر ویروس کرونا، می‌تواند مرکز جدیدی از انواع جهش‌های ویروس کرونا باشد.

اگرچه به‌طور کلی لامبدا مانند همه جهش‌های ویروس کرونا نگران‌کننده است اما در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که باور کنیم لامبدا به‌طور خاص آسیب بیشتری خواهد رساند. علاوه بر لامبدا، سه جهش دیگر ویروس کرونا با نام‌های اتا "در چندین کشور شناسایی شده است" آیوتا "در ایالات متحده آمریکا شناسایی شده است" و کاپا "هند" نیز در فهرست جهش‌های قابل توجه دسته‌بندی شده‌اند. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.