تاثیر همه گیری کرونا بر ضریب هوشی نوزادان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یافته های اولیه متخصصان آمریکایی نشان می دهد کودکان متولد شده در طول بیماری همه گیر COVID-۱۹ نمرات ضریب هوشی پایین تری نسبت به نوزادانی که قبل از ژانویه ۲۰۲۰ متولد شده اند، کسب کرده اند، هرچند دلایل اصلی آن هنوز ناشناخته است.

مطالعه روی نوزادان متولد شده در دوران قبل از همه گیری نشان می دهد که ضریب هوشی آنها بین ۹۸.۵ تا ۱۰۷.۳ بوده و این درحالیست که ضریب هوشی نوزادانی که در دوران همه گیری متولد شده اند، افت چشمگیر و حدودا بین ۲۷ تا ۳۷ کاهش امتیاز داشته است.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر از این نظر متاثر می شوند. همچنین به طور متوسط نوزادان سیاه پوست نیز نسبت به کودکان سفیدپوست در میانگین نمرات بهره هوشی، کاهش بیشتری داشتند.

در این مطالعه، اعمال سیاست های قرنطینه با هدف کاهش سرعت شیوع COVID-۱۹ از جمله تعطیلی اقتصادی، استفاده از ماسک، اختلال در برنامه مدارس، فاصله گذاری اجتماعی و دستورات رعایت قرنطینه به مشاهده این تغییر در بهره هوشی نوزادان نسبت داده شده است.

فرزندان مادران دارای مدرک دانشگاهی و فوق لیسانس کمتر تحت تأثیر منفی متولد شدن در طول همه گیری قرار گرفتند و خود نشانگر این است که این امر می تواند به دلیل حمایت خانواده یا جامعه باشد که به سلامت مادر کمک می کند و بر خلق و خو، رفتار و رشد شناختی نوزاد تأثیرگذار است.

همچنین استرس مادر چه قبل و چه بعد از زایمان، تأثیرات زیادی بر رشد کودک دارد.

متخصصان هنوز در تلاشند تا دریابند که آیا این کاهش ها موقتی هستند یا نه و با بازگشت زندگی به دوران قبل از همه گیری، عادی می شوند یا اینکه این افت ضریب هوشی اثر طولانی مدت بر سالهای آتی زندگی کودک خواهد داشت؟ ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.