به دلیل سوء مدیریت‌ها بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های درمان بر دوش مردم است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فاطمه محمدبیگی با تبریک روز پزشک و زاد روز حکیم بوعلی سینا پزشکان این سرزمین را ایثارگرانی بی ادعا نام برد و گفت: حدود ۱۸ ماه از اپیدمی بیماری کرونا در کشور می‌گذرد که کادر درمانی کشور بی ادعا با جان خود از مردم دفاع می‌کنند. بیشتر این گروه در شرایط سخت روحی و جسمی هستند با تمام این تفاسیر سنگرهای مبارزه با کرونا را ترک نکرده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: قشر پزشکی به دلیل شرافت نفس و مناعت طبعی که دارند با درک شرایط موجود از تحریم‌ها گرفته تا شرایط نامناسب اقتصادی بیشتر مواقع خواسته‌های خود را نادیده گرفته و درخواست نمی‌کنند؛ از نظام صنفی پزشکان گرفته تا حقوق دریافتی، بماند خستگی روحی و روانی که این روزها به دوش می کشند و همراه مردم روزهای سخت کرونایی را سپری می‌کنند.

وی افزود: تمام پزشکی را نمی‌توانیم در شهرت و ثروت این شغل خلاصه کنیم؛ ایثار و فداکاری پزشکان و کادر درمانی این روزها قابل توصیف نیست در این بین البته اشتباهات و خطاهای پزشکی نیز ممکن است که باعث کدورت و ناراحتی گروهی از مردم شده باشد ولى تعداد آن بسیار اندک است و بر همین اساس نمی‌توانیم تمام عشق و فداکاری پزشکی را در درصد ناچیز خطاهای پزشکی ببینیم؛ شان و منزلت جامعه پزشکی قابل توصیف نیست.

محمدبیگی تاکید کرد: پزشکی شغل بسیار حساسی است و با جان انسان‌ها سرو کار دارد و بر همین اساس تمام شهرت و نام پزشکی را باید در کنار سختی و حساسیت این شغل ببینیم به ویژه در حال حاضر کشور درگیر بیماری کرونا است و این گروه شانه به شانه مردم همراه و همدرد این مردم بوده‌اند، امروزه در شرایط بحرانی کشور چه مطالبات پزشکان پاسخ داده شود یا نه، سفید پوشان عرصه دفاع سلامت، سنگرهای مبارزه با کرونا را رها نمی‌کنند این موضوع را در مدت شدت گیری بیماری کرونا با فداکاری این گروه به عین دیده‌ایم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر مطالبات کادر درمانی به ویژه پزشکان در مجلس و کمیسیون بهداشت مورد پیگیری قرار می‌گیرد، به دلیل سوء مدیریت‌ها بیش از 60 درصد هزینه‌های درمان بر دوش مردم است و این موضوع موجب شده تا پزشکان گاهی با توجه به این شرایط بخشی از هزینه‌های سلامت را خود پرداخت می‌کنند.

وی افزود: پزشکان باید با بیمه‌ها و مراکز دولتی سرکار داشته باشد. مراجعه بیمار به پزشک برای مسائل مالی زمینه ساز فساد و نارضایتی است. امیدوارم بتوانیم در ساختار نظام سلامت این موضوع را مورد توجه قرار بدهیم؛ با تمام این تفاسیر بی شک مردم هم مطالباتی از جامعه پزشکی دارند که بخشی از آن پاسخ داده نشده است، در طول دو سال اخیر شاهد بودیم که کادر درمانی در هیچ مرحله‌ای مردم را تنها نگذاشتند؛ حتی شاهد شهادت تعدادی از پزشکان به عنوان سرمایه‌های بی‌بدیل جامعه در طول اپیدمی کرونا بودیم. از دست دادن این سرمایه‌ها قابل بازگشت نیستند و هزینه سنگینی بر دوش کشور خواهند داشت.

محمدبیگی ادامه داد: شرایط ناخوشایند گرانی‌ها و رشد بی‌رویه اقلام اساسی در کشور به قدری صعودی است که مردم در سختی قرار دارند. اگر دولت بتواند حضور بیمه‌ها را پر رنگ کند، قطعا جامعه‌ای سالم‌تر خواهیم داشت و همچنین انجام سطح بندی خدمات پزشکی و بهداشتی از راه حل‌های دیگر است، اگر پرونده الکترونیک سلامت در جامعه پوشش همگانی داده شود، می‌تواند تحولی بزرگ در سلامتی جامعه باشد. هر میزان بتوانیم پرونده سلامت الکترونیک را در جامعه گسترش بدهیم شفافیت مالی و سلامت در جامعه بالا می‌رود و بدون شک با اما و اگر و انتقادهای کمتری روبرو خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: این روزها پزشکان جوان، رزیدنت‌ها، انترن‌ها و دستیاران پزشکی عمومی بیشترین مراجعان را دارند و به دلیل مشغله کاری فراوان، فرصت مطالبه‌گری خواسته‌های خود را ندارند؛ از خستگی جسمی و روحی گرفته تا مشکلات معیشتی گاهی چنان در گیر مشکلات می شوند که سلامتی خود را به مخاطره می اندازند، جا دارد در چنین روزی قدردان زحمات این عزیزان بی ادعا باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.