فرد مبتلا به کووید در چه بازه زمانی دیگران را آلوده می‌کند؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افراد مبتلا در صورت ابتلا به ویروس کرونا از یک مورد اولیه "اولین فرد آلوده در شیوع" که بدون علامت است، احتمالا بدون علامت خواهند بود.

لئوناردو مارتینز استادیار اپیدمیولوژی گفت: در مطالعات قبلی بار ویروسی به‌ عنوان یک روش غیرمستقیم انتقال مورد استفاده قرار می‌گرفت. ما می‌خواستیم دریابیم آیا نتایج مطالعات گذشته که نشان می‌دهد موارد ابتلا به کووید چند روز قبل و بعد از شروع علائم قابل انتقال است، می‌تواند با مشاهده موارد ثانویه در بین مخاطبین نزدیک تایید شود یا خیر.

این گروه ردیابی تماس را انجام داد و میزان انتقال  کووید ۱۹ را بین ۹۰۰۰ نفر از نزدیکان موارد اولیه که در استان ژجیانگ چین زندگی می‌کردند، بین ژانویه و آگوست ۲۰۲۰ مورد مطالعه قرار داد.

محققان "تماس نزدیک" را به‌ عنوان افرادی که با هم زندگی می‌کنند یا غذا می‌خورند مثل کارگران، افرادی که در معرض محیط بیمارستان فعالیت دارند یا در یک وسیله نقلیه حضور دارند، تعریف کردند. دانشمندان همچنین افراد مبتلا را برای حداقل ۹۰ روز پس از مثبت شدن آزمایش کووید ۱۹ ردیابی کردند تا بین موارد بدون علامت و قبل از علامت تمایز قائل شوند.

در بین مواردی که به‌ عنوان موارد اولیه شناخته شده‌اند، ۸۹ درصد علائم خفیف یا متوسط ‌را تجربه کردند؛ در حالی که ۱۱ درصد بدون علامت بودند. در این بررسی هیچ فردی علائم شدید نشان نداد. اعضای خانواده موارد اولیه علاوه بر مواردی که در بیش از یک مورد یا به مدت‌ طولانی در معرض موارد اولیه قرار گرفتند، میزان عفونت بیشتری نسبت به سایر تماس‌های نزدیک دیگر نشان دادند.

با این‌ حال بیش از همه این عوامل خطر بیشترین احتمال انتقال مربوط به "تماس‌های نزدیک" است که فرد به کووید ۱۹ از یک فرد آلوده اولیه مبتلا شود، زمانی که اندکی قبل یا بعد از این‌که فرد علائم قابل‌ توجهی را نشان داد با آن فرد برخورد کند.

لئوناردو مارتینز استادیار اپیدمیولوژی اظهار کرد: نتایج نشان می‌دهد که زمان قرار گرفتن در معرض علائم اولیه برای انتقال مهم است و این درک شواهد بیشتری را ارائه می‌دهد که آزمایش سریع و قرنطینه پس از بیمار شدن  گامی مهم برای کنترل همه‌گیری است.

افراد بدون علامت نسبت به افراد علامت‌دار ویروس کمتری را به دیگران منتقل می‌کنند.

اگر ناقل علامتی شخص دیگری را آلوده کند، احتمال دارد که آن شخص خود علائم واضحی را تجربه کند.

وی در پایان افزود: این مطالعه بیشتر بر نیاز به واکسیناسیون تاکید می‌کند  که از شدت بیماری در افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند، می‌کاهد.

نتایج این تحقیق در نشریه JAMA Internal Medicine منتشر شده است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.