چین دیدگاهش را درخصوص یافتن منشاهای کووید-۱۹ مطرح کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین، بازرسان سازمان بهداشت جهانی باید تلاشهایشان را متمرکز بر کالاهای زنجیره سرد و لجستیک آنها پیش از تشخیص اولین موارد کووید-۱۹ در ووهان – مشخصا بین سپتامبر و دسامبر ۲۰۱۹ – کنند.

اپیدمیولوژیستهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین گفتند، نمونه‌های کووید-۱۹ ممکن است در برخی از محصولات زنجیره سرد منتقل شده به دیگر شهرهای چین، از جمله به پکن و دالیان، قبل از آنکه این دو شهر درگیر شیوع محدود بیماری در تابستان ۲۰۲۰ شوند، یافت شوند. این حوادث بعد از آنکه چین توانست سریعا به شیوع اولیه بیماری در ووهان در آوریل ۲۰۲۰ پایان دهد، رخ دادند.

به این ترتیب اپیدمیولوژیستهای چین از این صحبت کرده‌اند که کووید-۱۹ ممکن است یا از یک منطقه دیگر چین و یا از جانب یک تامین کننده خارجی محصولات زنجیره سرد به ووهان وارد شده باشد. اعضای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین پیشنهاد کرده‌اند که سازمان بهداشت جهانی این فرضیه را بررسی کرده و زنجیره تامین مربوط به این نوع کالاها را ردگیری کند. این دانشمندان در نشریات‌شان تاکید کردند اسناد و مدارک متعدد از حضور کووید-۱۹ در دیگر بخشهای جهان به ویژه آمریکا، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه قبل از تشخیص نخستین موارد در چین و از زمان مارس ۲۰۱۹ وجود داشته‌اند.

ما هویلای، یک مقام این مرکز چین گفت: ما به اجرای تحقیقات اپیدمیولوژیک، آزمایشات نوکلئیک اسید، تشخیصهای آنتی بادی، بازنگری در محصولات غذایی زنجیره سرد و تحلیل مقایسه‌ای توالی‌یابی ژن ویروسی در بیماران کووید-۱۹ و بسته‌های مواد غذایی پرداخته و تایید کردیم که ویروس از سمت کشورهای دیگر یا مناطق دیگر از طریق نقل و انتقال زنجیره سرد وارد شده است.

محققان مرکز کنترل و پیشگری از بیماری چین در ادامه متذکر شدند که بالغ بر نیمی از فروشگاه‌های بازار شیلات هوآنان، یکی از مکانهای مظنون به این که منشا عفونت اولیه بوده، به وارد کردن ۲۹ نوع محصول زنجیره سرد از ۲۰ کشور و همین طور مناطق چین پرداختند.

این مطالب در حالی از سوی اپیدمیولوژیست‌های چین مطرح شده‌اند که سازمان بهداشت جهانی در حال برنامه ریزی برای اجرای فاز دوم تحقیقات درباره منشاهای ویروس که تاکنون جان بیش از ۴.۴ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته و اقتصادها را فلج کرده، است. فاز قبلی تحقیقات جوابی به این که کی و چطور این ویروس از حیوانات به انسانها منتقل شده، منتج نشد و در ژوئیه ۲۰۲۱ این نهاد جهانی سلامت اعلام کرد که تحقیقاتی جدیدی اجرا خواهد شد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.