احتمال تاثیر سم نوعی مار در مقابله با بیماری کووید-۱۹
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متخصصان علوم آزمایشگاهی در برزیل به تازگی دریافتند یک مولکول در سم نوعی مار وجود دارد که مانع از تولید مثل و گسترش کروناویروس در سلول های میمون می شود. این اولین گام احتمالی به سوی تولید دارویی برای مقابله با ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ است.

نتایج این مطالعه نشان داد که مولکول تولید شده توسط مار افعی موسوم به jararacussu ، توانایی ویروس در تکثیر را در سلولهای میمون تا ۷۵ درصد مهار می کند.

متخصصان برزیلی اظهار داشتند: ما توانستیم در بررسی های خود نشان دهیم این عنصر در سم مار می تواند یک پروتئین بسیار مهم از ویروس را کنترل کند.

این مولکول یک پپتید یا زنجیره ای از اسیدهای آمینه است که می تواند بدون آسیب رساندن به دیگر سلول ها به آنزیم کروناویروس به نام PLPro متصل شود که برای تکثیر ویروس حیاتی است.

به گفته متخصصان، پپتید که پیش از این به دلیل ویژگی های ضد باکتریایی خود شناخته شده است می تواند در آزمایشگاه تولید شود که نیازی به پرورش مار نیست.

به گزارش ایسنا همچنین محققان در مراحل بعدی بررسی های خود کارایی دُزهای مختلف مولکول و اینکه آیا می تواند از ورود ویروس به سلول ها در گام اول جلوگیری کند مورد ارزیابی قرار خواهند داد. آنان امیدوارند بتوانند این ماده را در سلول های انسانی آزمایش کنند اما زمان بندی دقیقی در این رابطه ارائه نشده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.