نتایح نهایی آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید هاشمی نظری از اعلام نتایح نهایی آزمون دستیاری پزشکی خبر داد و گفت: نتایج نهایی چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در سایت سنجش آموزش پزشکی به نشانی Sanjeshp.ir اعلام شد، پذیرفته شدگان می بایست از روز چهارشنبه 14 مهرماه تا روز یکشنبه مورخ  25 مهر ماه 1400 جهت ثبت نام به دانشگاه های علوم پزشکی محل پذیرش مراجعه کنند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی ادامه داد: پذیرفته شدگان آزمون دستیاری پزشکی جهت اطلاع از برنامه ثبت نام، قبل از مراجعه به دانشگاه نسبت به مراجعه به وبگاه اینترنتی دانشگاه اقدام کنند، شروع به دوره پذیرفته شدگان چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی حداکثر تا روز یکشنبه 25 مهر ماه 1400 است و همه پذیرفته شدگان در هنگام ثبت نام، ملزم به ارائه اصل مستندات ثبت نامی، منطبق با سهمیه پذیرش و مدارک مربوط به طرح خدمات نیروی انسانی و خدمات نظام وظیفه مطابق با فرم ثبت نامی به دانشگاه علوم پزشکی محل پذیرش هستند.

وی افزود: سپردن اسناد تعهدات خدمات قانونی منطبق با نمونه اسناد موجود در دانشگاههای علوم پزشکی و متناسب با سهمیه پذیرش در موعد ثبت نام دستیاران الزامی بوده و شروع به دوره پذیرفته شدگان فاقد سند تعهد محضری فاقد وجاهت قانونی است، عدم تکمیل مراحل ثبت نام در مواعد مذکور، و یا عدم شروع به دوره در تاریخ فوق الذکر به منزله انصراف قطعی دستیار شناخته می گردد. مطابق مصوبات شورای آموزش پزشکی و تخصصی متصرفین از ثبت نام به هر دلیل، از شرکت و پذیرش در چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی محروم می باشند، هر گونه اعتراض فقط از طریق بخش تماس با ما در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی دریافت و پیگیری می شود و این مرکز از پذیرش داوطلبان به صورت حضوری معذور است.

هاشمی نظری با اشاره به تعداد پذیرفته شدگان آزمون دستیاری پزشکی اظهار کرد: در چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی ۱۲ هزار و ۶۰۱ داوطلب شرکت کرده بودند که از این تعداد ۷ هزار و ۳۹۴ داوطلب مجاز به انتخاب رشته محل شدند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اشاره به شمار داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی گفت: ۱۲ هزار و ۶۰۱ نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کرده بودند که از این تعداد، ۵ هزار و ۴۶۳ نفر مرد و ۷ هزار و ۱۳۸ نفر زن بودند. از میان افراد ثبت نام کننده، ۸۴/۵ درصد کارت ورود به جلسه را دریافت کردند که از این تعداد ۴۳/۳ درصد داوطلبان مرد و ۵۶/۷ درصد داوطلبان زن بودند همچنین ۷۷/۹ درصد از داوطلبان در آزمون شرکت کردند و ۲ هزار و ۷۸۲ داوطلب غایب بودند.

وی با اشاره به شرایط کرونایی آزمون دستیاری افزود: در این دوره از آزمون هم همچون سال گذشته لازم بود که داوطلبان فرم خوداظهاری کرونا را تکمیل و کارت ورود به جلسه را دریافت کنند و به منظور حفظ سلامتی داوطلبان برای مبتلایان به کرونا مکانی جداگانه درنظر گرفته شد.

هاشمی نظری با اشاره به کاهش آمار داوطلبان ثبت نام کننده برای آزمون دستیاری پزشکی گفت: در آزمون دستیاری دوره چهل و هفتم که در سال ۹۹ برگزار شد، بیش از ۱۴ هزار داوطلب ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۸۷ درصد کارت گرفته بودند و از این میان ۱۲۰ داوطلب مبتلا به کرونا بودند و بررسی آماری دو دوره آزمون دستیاری سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که آمار داوطلبان آزمون دستیاری کاهش یافته است.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: در جلسه اخیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا حد امکان ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری پزشکی دوره ۴۸ در برخی رشته‌ها بر اساس نیاز وزارت بهداشت و درمان افزایش پیدا کند، پیش از این برای چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی، میزان ۳ هزار و ۶۲۷ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده بود که با اعمال تغییراتی این ظرفیت به ۴ هزار و ۲۹۴ نفر افزایش یافت و تعداد افرادی که پذیرفته می‌شوند ۶۶۷ نفر بیشتر شد.

بنابر اعلام سنجش پزشکی براساس تصمیمات اتخاذ شده در نشست شورای آموزشی پزشکی و تخصصی، با توجه به پاندمی بیماری کووید- ۱۹، مقرر شد در این دوره مصاحبه برای پذیرش در رشته های "روان پزشکی" و "زنان و زایمان" صورت نپذیرد.

ظرفیت تکمیل نشده سهمیه مناطق محروم دانشگاه های علوم پزشکی به سایر داوطلبان آزاد با رعایت مقررات پذیرش تعلق می یابد. پس از ثبت نام تکمیل فرم ثبت نام به هیچ عنوان تغییر سهمیه یا تغییر دانشگاه منطقه محروم برای گذراندن تعهدات خاص امکانپذیر نیست.

تغییر رشته و انتقال پذیرفته شدگان سهمیه مناطق محروم ممنوع بوده و امکان پذیر نیست و در صورت درخواست انتقال دانشگاه می تواند نسبت به لغو حکم دستیاری فرد پذیرفته شده اقدام کند.

پذیرفته شدگانی که با ماموریت آموزشی از وزارتخانه ها، نهادها و سازمان ها به استثنای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهدا شت، درمان و آموزش پزشکی برای تحصیل به رشته های تخصصی وارد می شوند، ملزم به پرداخت هزینه های تحصیلی توسط داوطلب یا سازمان تائید کننده خواهند بود. در غیر این صورت این گروه از پذیرفته شدگان باید تعهدات قانونی را مشابه سایر پذیرفته شدگان در محل هایی که وزارت بهداشت تعیین می کنند در مدت مقرر، انجام دهند.

لیست نیاز دانشگاه های علوم پزشکی در هر رشته جهت سپردن تعهد به مناطق محروم استان های محل استقرار آن دانشگاه ها آورده شده است. جهت انتخاب رشته محل باید علاوه بر انتخاب رشته، دانشتگاه محل تعهد مبتنی بر استان محل تعهد انتخابی در فرم تقاضانامه نیز مشخص شود.

اولویت پذیرش در هر استان با داوطلبانی است که محل تحصیل آنها در استان محل تعهد قرار داشته باشد در صورت عدم تکمیل ظرفیت باقیمانده آن به سایر داوطلبانی که دانشگاه محل تحصیل آنها در استان محل تعهد قرار نداشته باشد اختصاص داده می شود. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.