عارضه جدید و مرگبار واکسن جانسون اند جانسون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آژانس دارویی اروپا "EMA" اعلام کرد واکسن تک دوز کرونای جانسون اند جانسون با یک لختگی خون نادر جدید در ارتباط که ممکن است مرگبار و کشنده باشد.

بر اساس اعلام آژانس دارویی اروپا، این لختگی خون جدید احتمالا مرگبار است و به عنوان "ترومبوآمبولی وریدی" "VTE" شناخته می‌شود و به همین خاطر، در برچسب محصول، این عارضه نیز گنجانده خواهد شد. این عارضه، علاوه بر عارضه‌ای ای است که پیشتر رسانه‌ها از آن خبر داده بودند و با نام "سندرم ترومبوسیتوپنی" "TTS" شناخته می‌شد.

ترومبوآمبولی وریدی "VTE" با تشکیل لخته خون در ورید پا، بازو و کشاله ران آغاز می‌شود و سپس به ریه‌ها رفته و جریان خون را در آنجا مسدود می‌کند.

جدای از واکسن ها، ترومبوآمبولی وریدی معمولا بر اثر زخمی شدن و یا عدم حرکت در بیماران بستری شده رخ می‌دهد. آژانس دارویی اروپا همچنین گفت بیشتر موارد لختگی در مغز و شکم رخ داده است؛ به مانند واکسن آسترازنکا که برای مشکلات مشابه اکنون تحت تحقیق و بررسی قرار دارد.

در همین حال، آژانس دارویی اروپا توصیه کرد "ترومبوسیتوپنی ایمنی" یا ITP نیز که یک اختلال خونریزی ناشی از حمله اشتباه پلاکت‌های خونی است، به عنوان واکنش نامطلوب بدن به تکرار نامشخص واکسن‌های جانسون اند جانسون و آسترازنکا در اطلاعات دارویی این واکسن‌ها گنجانده شود.

هر دو واکسن جانسون اند جانسون و آسترازنکا قبلاً نیز با ترکیب بسیار نادر لختگی خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خونی که به ترومبوسیتوپنی معروف است، همراه بوده اند. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.