انتقال دانشجویان از خارج به داخل مغایر با اصل عدالت آموزشی است
این موضوع خلاف قانون و دور زدن آشکار کنکور سراسری است و دانشجویان علوم پزشکی داخل کشور نیز اعلام کرده‌اند؛ «تمامی راهکارهای لازم را برای جلوگیری از امکان ابطال و تغییر قانون انتقالی دانشجویان خارج از کشور (ژانویه ۲۰۱۹) به کار خواهند بست.»

برخی از شوراهای صنفی دانشگاه‌های پزشکی معتقدند «ورود این دسته از افراد که به اختیار خود در دانشگاه‌های خارج کشور مشغول به تحصیل شده‌اند (پیش بینی می‌شود حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار دانشجوی شامل این طرح خواهند شد) و حتی برخی رنگ خارج را ندیده و تحصیل خود را تا به این لحظه تماما مجازی پیش برده‌اند، قطعا دانشجویان علوم پزشکی داخل کشور را که با مشقت فراوان در کنکور سراسری شرکت کرده و پذیرفته شده‌اند، دچار مشکلات زیرساختی، امکانات آموزشی، خوابگاه و... خواهد کرد.»

پذیرش ناگهانی دو تا سه برابر ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم پزشکی از دانشجویان انتقالی خارج از کشور (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، فیزیوتراپی، پیراپزشکی و...) عملا موجب مشکلات جدی در آینده شغلی افراد پس از فارغ التحصیلی حتی برای گذراندن طرح انسانی خواهد شد.

به منظور انعکاس موضع وزارت بهداشت در این خصوص، گفت‌وگوی کوتاهی با دکتر ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزیر بهداشت انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

پزشکان و قانون: آقای دکتر شنیده‌های موثق اخیر حکایت از این دارد که عده‌ای از دانشجویان ایرانی محصل در خارج از کشور (ورود ژانویه ۲۰۱۹ به بعد) جهت اخذ انتقالی به داخل کشور قصد شکایت به دیوان عدالت اداری با هدف ابطال مصوبه وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت انتقال دانشجویان خارج از کشور بعد از ژانویه ۲۰۱۹ را دارند. موضع وزارت بهداشت در این خصوص چیست؟

معاونت آموزشی وزارت بهداشت، انتقال دانشجویان از خارج به داخل را مغایر با اصل عدالت آموزشی می‌داند و طبیعتا با تمام توان در مقابل فشارها مقاومت خواهد کرد و بر موضوع ممنوعیت بعد از ابتدای سال ۲۰۱۹ پافشاری دارد. مدارک دانش آموختگی این افراد بعد از اتمام تحصیل در خارج کشور، بر اساس ضوابط و پس از گذراندن دوره‌های تکمیلی ارزشیابی می‌شود. لذا از حقوق شهروندی هم، محروم نشده‌اند. 

پزشکان و قانون: آنها علت این تصمیم را نوسانات ارزی و همچنین مشکلات رفت و آمد به خارج از کشور به دلیل کرونا مطرح کرده‌اند. آیا این موارد قابل قبول است؟

موضوع افزایش نرخ ارز و مشکلات پیرو آن مربوط به اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ است. اکثر این  دانشجویان زمانی برای تحصیل به خارج کشور رفته‌اند که ارز گران شده بود و آنها از مشکلات مربوطه اطلاع داشته اند. ضمنا، کرونا برای ادامه تحصیل و اتمام تحصیل این افراد مشکلی ایجاد نکرده است. افرادی که قبل از کرونا در خارج کشور دانشجو شده بودند، همانند دانشجویان داخل، امکان ادامه تحصیل آنلاین را داشته‌اند و این موضوع اشکالی در ارزشیابی مدارک آنها بعد از اتمام تحصیل ایجاد نخواهد کرد.

پزشکان و قانون: در صورت شکایت این دانشجویان، وزارت بهداشت چه تصمیمی خواهد گرفت؟

وزارت بهداشت، با تمام توان و بر اساس مستندات مصوب و استدلالهای قانونی از ممنوعیت انتقال دفاع خواهد نمود.

پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.