۶۲ درصد زنان ایرانی بالای ۶۰ سال مبتلا به پوکی استخوان هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نشست خبری هفته ملی سلامت استخوان سال 1400 با تاکید بر شعار " مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع " در پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در این نشست خبری باقر لاریجانی رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان این که پوکی استخوان به طور خـاموش و بی سروصدا اتفاق می افتد و اغلب اوقات هـیچ علامتـی تـا زمـان رخ دادن شکـستگی وجـود ندارد گفت: ناتوانی ناشی از پوکی استخوان به طور کلی بیشتر از آن چیزی است که در اثر سرطان ایجاد می شود و قابل مقایسه با انواع بیماریهای مزمن غیرواگیر مانند آرتریت روماتوئید، آسم، بیماری قلبی عروقی و فشار خون بالا است.
 
وی افزود: آمارهای جهانی نشان می دهد از هر 2 زن و 4 مرد بالای 50 سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود، 50 درصد از افرادی که یکبار دچار شکستگی می شوند در معرض شکستگی دوباره قرار دارند، مرگ و میر پس از شکستگی لگن در منطقه منا در مقایسه با کشورهای غربی بالاتر است بطوری که این آمار در کشورهای غربی 25 تا 30 درصد است درصورتیکه این میزان در منطقه منا 2 تا 3 برابر است. 
 
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به یافته های منتج از مطالعه اخیر کوهورت سلامت سالمندان بوشهر اشاره کرد و گفت: در کشور ما 62 درصد از زنان و 24 درصد از مردان بالای 60 سال کشور به استئوپروز مبتلا هستند، همچنین یک سوم از زنان و مردان بالای 60 سال کشور به استئوسارکوپنی یا تحلیل هم زمان عضله و استخوان مبتلا هستند. 
 
لاریجانی گفت: استئوپروز ارتباط مستقیمی با افزایش سن، مصرف سیگار، سابقه شکستگیها و بیماری های کبدی و کلیوی دارد. همچنین ایمن ساختن محیط خانه برای جلوگیری از افتادن سالمندان و عوارض پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است، بی تحرکی و نداشتن فعالیــت باعث تسریع در کاهش تــوده اســتخوانی میشود. همچنین ویتامین D برای جذب کلسیم لازم است و اجازه می دهد تا کلسیم مواد غذایی از روده ها، وارد جریان خون شود و از آنجا به استخوانها برسد. یکی از منابع طبیعی ویتامین D تماس مستقیم با نور خورشید می باشد.
 
وی اظهار کرد: لازم است افراد در مورد نشانه های این بیماری هشیار باشند و در صورتی که تجربه شکستگی پس از 50 سالگی داشته باشند یا سابقه شکستگی استخوان و لگن در خانوده داشته باشند و یا دچار کاهش قد شده باشند و همچنین خانم هایی که زودتر از 40 سالگی یائسه شده باشند، می بایست با مراجعه به پزشک بررسی کنند که آیا در معرض خطر استئوپروز قرار دارند یا خیر؟
 
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم همچنین به اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: این مرکز به عنوان عضو فعال انجمن بین المللی پوکی استخوان، تنها مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو در حوزه بیماری پوکی استخوان میباشد و اقدامات متنوعی را در حوزه های ظرفیت سازی، پیشگیری و مدیریت و درمان در این زمینه انجام داده است.
 
به گزارش وبدا لاریجانی در پایان قطعی ترین روش در تشخیص پوکی استخوان را اندازه گیری تراکم استخوان "BMD"خواند و گفت: با تشخیص اولیه پـوکی استخوان می تـوان آن را متوقـف یا از پیشرفت آن جلوگیری کرد و از شکستگی و عواقب سنگین ناشی از آن پیشگیری کرد، نقش رسانه ها در افزایش سواد عمومی مردم در خصوص ابعاد مختلف پیشگیری و مدیریت این بیماری بسیار پررنگ است، امیدواریم ابعاد مختلف این بیماری بر مردم روشن تر شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.