نباید اجازه دهیم، اعتماد مردم به جامعه پزشکی سلب شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین اللهی در نشست با اعضای سازمان بازرسی کل کشور که امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد ضمن تبریک میلاد رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با بیان اینکه ما فکر می کنیم همه یک هدف داشته و به دنبال پیشگیری از تخلفات و ارتقا امور هستیم گفت: هیچ دوگانگی در این خصوص وجود ندارد؛ کار یک مدیر در ابتدا برنامه ریزی، اجرا و سپس نظارت است، در واقع سازمان بازرسی در بحث نظارت به وزارت بهداشت کمک می کند.
 
وی افزود: من تجربه ۱۳ ساله در حوزه نظارت دارم، مسئولیت واحد نظارت ارزیابی در حوزه آموزشی و گسترش را داشتم. امروز نظارت یک علم است، هدف نظارت ارتقا کیفیت بوده و با بازرسی متفاوت است؛ در واقع بازرسی مربوط به یک قرن گذشته و به معنای مچ گرفتن است اما هدف نظارت، ارتقا کیفیت است، اولین روش ارزیابی، خودارزیابی است که در اسلام هم به خودارزیابی افراد تاکید شده است، مهم ترین مساله در این حوزه عدم آشنایی افراد با قوانین است، اکنون شرایط بسیار سختی را در وزارت بهداشت و دانشگاه ها داریم، کمبود نیرو، منابع و گاهی اوقات هم نقض قوانین سبب می شوند انتظاراتی که از ما دارند را نتوانیم محقق کنیم و مجبوریم با کمبودهای موجود، کارها را انجام دهیم.
 
وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های ما حوزه بهداشت است، به موضوع اعتبار بخشی اشاره کرد و گفت: براساس تصمیمات درصورتی که صلاحیت وجود نداشته باشد اعتبار به آن مرکز تعلق نخواهد گرفت. تعارض منافع هم حتما مورد توجه است و اکنون هر مدیری که‌ منصوب می شود میثاق نامه ای امضا می کند که در آن ذکر  شده است در بخش خصوصی فعالیتی نداشته باشد.
 
عین اللهی در خصوص تخلفات و قصور در جامعه پزشکی گفت: قصور در این حوزه را معمولا پزشکی قانونی و مراجع قانونی پیگیری می کنند، نباید اجازه دهیم، اعتماد مردم به جامعه پزشکی سلب شود، پرستاران و پزشکان بسیاری در سلامت و با وجدان کاری خدمات ارائه می کنند، در موضوع کرونا بیش از 200 شهید سلامت تقدیم کردیم.
 
وی به واردات واکسن اشاره کرد و افزود: این حجم از واردات به لطف خداوند محقق شد و علت موفقیت وزارتخانه هم این بود که از مردم کمک گرفت؛ اگر با امکاناتی که خودمان در اختیار داشتیم به تنهایی در این مسیر گام برمیداشتیم بیش از یک سال زمان لازم بود. تا امروز ۸۱ میلیون دز واکسن تزریق شده است و این آمار نشان داد در هرکاری که از مردم استفاده شده و آنها وارد صحنه شوند موفق خواهیم بود.
 
وزیر بهداشت در ارتباط با موضوع جمعیت در کشور گفت: تقریبا یک سوم جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ سالمند می شوند و این درحالی است که اکنون ۱۲ درصد جمعیت ما سالمند هستند؛ متاسفانه وزارت بهداشت یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت بوده است که حضرت آقا هم چندبار فرمودند که این اتفاق افتاده است، این موضوعی است که عوامل خارجی در تحقق آن موفق عمل کرده اند علی رغم آنکه در هشت سال دفاع مقدس نتوانستند هدف خود را عملیاتی کنند، اگر آمار را مشاهده کنید افراد تحصیل‌کرده و ثروتمند جمعیت کمتری دارند و این موضوع نشان دهنده این است که تنها بحث اقتصادی مطرح نیست. ما اعتقاد داریم که اگر در این حوزه اقدامات لازم را انجام ندهیم به انقلاب صدمه وارد کرده ایم که غیرقابل جبران خواهد بود.
 
عین اللهی در ادامه به طب سنتی هم اشاره کرد و گفت: ما در سال ۶۴ طب سنتی را با مرحوم دکتر اصفهانی از علمای طب سنتی آغاز کردیم، اکنون ۸ دانشکده طب سنتی داریم، تدریس این رشته را در وهله نخست در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکترا آغاز کردیم. مشکل ما در این رشته این است که مستندات قوی نداریم به این دلیل که رضاشاه طب سنتی را به کل از بین برد و طب سنتی ما به کشورهای دیگر همچون هند رفت؛ اکنون در بیمارستان همدرد هند تنها از طب سنتی ما استفاده می کنند.

وی یادآور شد: طب سنتی ما از سال ۸۴ درحال جمع آوری و تدوین است که درنظر داریم ان شاءالله در دروس آموزش پزشکی عمومی و پرستاری هم گردآوری شوند، اکنون دو نوع طب سنتی علمی و مستند و شارلاتانیزم داریم که کتاب آتش می زنند. فشاری که علیه ما وجود دارد مربوط به همان قشر است. حسنی که طب سنتی برای ما دارد این است که ارز بری ندارد.
 
به گزارش وبدا وزیر بهداشت در پایان با اشاره به سفرهای استانی خود در این مدت  با اشاره به وضعیت و مشکلات مناطق محروم گفت: نمیدانم با این منابع موجود تا چه اندازه می توان این مشکلات را رفع کنیم اما ما همه تلاش خود را جهت خدمت رسانی به مردم به کار خواهیم گرفت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.