در آینده‌ با یک عقب‌گرد ۴۰ ساله در برخی حوزه‌های پزشکی مواجه می شویم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رئیس‌زاده در مراسم معارفه رؤسای سازمان نظام پزشکی گفت: جامعه پزشکی کشور روزگاری یکی از اجزاء لاینفک مولفه‌های قدرت و عظمت ایران زمین بوده است و از ابتدا همواره نام حکیمان و طبیبان حاذق زینت‌بخش مشاهیر این دیار کهن بوده است. بر این اساس صیانت از این جامعه امری مقدس و خطیر است.

وی افزود: در چهار دهه اخیر به همت اساتید و مفاخر جامعه پزشکی و مدیران بالغ حوزه سلامت، بهداشت و درمان کشور ما به درختی تناور و پرثمر بدل شده که شاخ و برگ آن با آسمان افتخار سرکشیده است. به مدد کسب علم، پرورش نیروهای توانمند تخصصی و ارائه پیچیده‌ترین خدمات درمانی با مردم حوزه بهداشت و درمان توانسته است، وضعیت نامطلوب کشور را از نیاز به پزشکان خارجی و نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور، به وضعیتی تبدیل کند که امروزه نه تنها در هیچ یک از خدمات تشخیصی و درمانی نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم، بلکه همه ساله پذیرای جمع قابل توجهی از بیماران از کشورهای دیگر هستیم یا نیروهای تخصصی و خوشنام ما در دنیا به جوامع انسانی خدمت می‌دهند.

رییس‌زاده ادامه داد: همه ما باید قدر این سرمایه را بدانیم. مراقب باشیم که برخی هجمه‌های بیرونی پی در پی و قائله قرار دادن برخی استثناها و ناهنجاری ها در جامعه پزشکی، مردم و مسوولان را یا سمت سست انگاشتن و بی آبرو کردن جامعه پزشکی نکشاند و مردم را نسبت به این سرمایه عظیم اجتماعی بی اعتماد نکند. چهره واقعی جامعه پزشکی در برهه‌ها سخت خودش را نشان داده است، جامعه پزشکی ما در دوران دفاع مقدس خوش درخشید. در دوران جبهه مقاومت و مقابله با تکفیری‌ها، روح شجاعت و از خودگذشتگی و مردانگی جامعه پزشکی را دیدیم. در سخت‌ترین میدان‌های خطرناک و دشوار متخصصین ما حضور یافتند. در این‌ ماه‌های کرونا جامعه پزشکی سخت‌تر از همه برهه ها با جان و دل وارد شدند.

رییس‌زاده گفت: در ادامه راه باید به این فرزندان اعتماد کرد. نکته مهم دیگر این است که اگر چالش‌های اساسی و مشکلات پیش روی جامعه پزشکی به درستی فهم و درک نشود و برای حل آن ها با استفاده از نظرات کارشناسی خبرگان جامعه پزشکی کشور، علاجی اندیشیده نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور با یک عقب‌گرد ۴۰ ساله در برخی حوزه‌ها مواجه خواهیم بود و در برخی رشته ها و درمان‌ها مجبور می‌شویم که مجددا کمیسیون اعزام‌ به خارج تشکیل داده و منابع فراوان ارزی تخصیص داده و مردم را برای برخی درمان‌ها به خارج از کشور بفرستیم یا نیازمند وارد کردن برخی متخصصین کم کیفیت از کشورهای دیگر شویم. این تصویر دردناک به برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی ما نزدیک شده و در چند سال آینده در کمین بسیاری از رشته‌های دیگر است.

به گزارش ایسنا وی در پایان اظهار کرد: راه علاج این درد فقط افزایش ظرفیت نیست، بلکه اکنون تعداد زیادی پزشک عمومی داریم که شرایط و تمایل ورود به برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی ندارند که باید علاج شود. در کنار آن هجمه های پی در پی، ابلاغ ها، آیین‌نامه ها و طرح‌های بعضا ناپخته، روح و روان و امنیت و آسایش جامعه پزشکی را دچار مشکل می‌کند آن هم در شرایطی که باید با بیماری بجنگند، راه اساسی برای برون رفت از این چالش انطباق مصالح جامعه پزشکی و مردم است. معتقدیم در مسیر یگانگی مصالح مردم و جامعه پزشکی، هرآنچه به نفع مردم است به نفع جامعه پزشکی است و هرآنچه به نفع جامعه پزشکی باشد، به نفع مردم هم هست‌. اگر کسانی بخواهند به بهانه دفاع از مصالح مردم، مصالح حقیقی جامعه پزشکی را نادیده بگیرند، بیشترین آسیب را به سلامت مردم وارد خواهند کرد، سازمان نظام پزشکی و اعضای آن فعالانه در راه خدمت به مردم حضور دارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.