جایگزینی خود به جای مردم در بخش های دولتی اشتباه راهبردی و تکنیکی ماست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدباقر قالیباف امروز "پنجشنبه ۶ آبان ماه" در مراسم تجلیل از جامعه پزشکی و تکریم و معارفه روسای کل سازمان نظام پزشکی ایران حضور یافت و در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مدافعان سلامت گفت: بنده نه از باب مسئولیتی که امروز دارم، بلکه به عنوان یک شهروند که از آغاز انقلاب دراین جامعه حضور داشته ام، قدر زحمات، ایثارگری ها، گذشت و محبت جامعه پزشکی را دانسته و قدردان آنها هستم، ضمن آنکه حضور در این جمع باعث افتخار و خوشحالی من است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه در روزهای سخت دوران دفاع مقدس ما فرمانده لشگرها دغدغه های بسیاری داشتیم، اما از روز نخست جنگ، امداد و جامعه پزشکی حضور دائم داشته که باعث دلگرمی بود و لذا از این بابت نه رزمندگان و نه فرماندهان دغدغه ای نداشتند، چرا که آنها حداکثر ۴ الی ۵ کیلومتر از پشت خط با مجهزترین و زبده ترین کادر پزشکی حضور دائم داشتند. لذا به جامعه پزشکی خداقوت می گویم که در روزهای سخت با قدرت ایستادگی کردند، در زمان جنگ بحث هایی مانند اینکه افراد از کدام صنف، جناح سیاسی، دین و مذهب هستند، به هیچ عنوان موضوعیت نداشت، بعد از دوران دفاع مقدس نیز که توفیق حضور در اردوهای جهادی یا مناطق محروم را داشتم ردپای جامعه پزشکی را زودتر از خودمان دیده ایم و بابت این مسئله نیز قدردان آنها هستیم.

وی افزود: جامعه پزشکی در شرایط مختلف و حساس کشور به خوبی درخشیده و اوج این ایثار را در دوران کرونا و با جانفشانی های مدافعان سلامت دیدیم. لذا باید صفا و صمیمیتی که در دوران دفاع مقدس و حتی در میان مدافعان سلامت وجود دارد حفظ کنیم، چرا که به آن نیازمندیم  و فراموش نکنیم که هر آنچه که روی عقل و عدل سایه می اندازد را از خودمان دور کنیم، چرا که در غیر این صورت از انسانیت، خدمت و عمران استفاده نکرده ایم، جامعه پزشکی در مسیر عدل و عقل حرکت کرده است، گفت: البته نمی خواهم اغراق کنم و بگویم جامعه پزشکی بدون ایراد است، چرا که ایراد در تمامی اقشار جامعه وجود دارد، اما برآیند کار می گوید؛ ارزش ها قابل انکار نبوده و به وضوح قابل مشاهده هستند و جامعه پزشکی نباید به فرصت طلبان فرصت دهد که چنین ارزش هایی را خدشه دار کنند.

قالیباف گفت: یکی از چالش های مهم ما در آغاز گام دوم انقلاب این است که هر چه زمان گذشت، مردم را در تمامی عرصه ها خرد خرد حذف کردیم، در حالی که انقلاب خود را با مردم آغاز کرده و پیروزی آن را مدیون آنها هستیم، این در حالی است که در هر موضوع قابل ملاحظه ای ردپای مردم مشخص است و به یقین هر جا که چالش وجود دارد، همانجایی است که مردم را حذف کرده ایم و ما در بخش های دولتی خود را جایگزین مردم کردیم که این یک اشتباه راهبردی و تاکتیکی است، سازمان نظام پزشکی و امثال آن تبلور حضور اقشار مختلف جامعه در حوزه های تخصصی خودشان هستند، لذا باید به تمام معنا امورات را به درستی پیش ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگرچه ضعف هایی در سازمان هایی همچون نظام مهندسی و پزشکی با وجود تمام نقاط قوتشان، وجود دارد، اما باید در راستای از بین بردن این ضعف ها تلاش کرد تا کشور به جلو پیش رود و ضعف های بخش های دولتی و اداری را پوشش دهند، نخستین وظیفه سازمان نظام پزشکی رسیدگی و توجه به بیماران و سلامت آنان است، هر چند به لحاظ ثانوی یک مجموعه صنفی است که باید در اینجا هم برای حرکت در مسیر اصلی خود تلاش کند.

وی اظهار کرد: زمانی که در این مسیر هستیم، باید از خود بپرسیم فلسفه وجودی ما در نظام اسلامی چیست؟، به نظر من فلسفه وجودی ما دادن آگاهی و شناخت به مردم از هر قشری است، اما سوال این است باید به چیزی آگاهی پیدا کنند؟ که در پاسخ باید گفت، آنها باید به حقوقشان آگاهی پیدا کنند تا حقشان را مطالبه کرده ودر این مسیر حرکت کنند. البته این مهم وظیفه ما در دولت، مجلس، قوه قضائیه و... است تا مردم به حقوق خود آشنا شوند، ثمره اینکه یک فرد از حق و حقوق خود آگاه باشد، این است که به صورت ناخودآگاه به وظایف خود نیز آشنا خواهد شد، اما ما همیشه به افراد، وظایفشان را گوشزد می کنیم، در حالی که اگر به حقوقشان آشنا شوند، ناخودآگاه وظیفه خود را انجام می دهند و در اینجا یک اتفاق بزرگ رخ خواهد داد و آن اعتماد اجتماعی است، چرا که هیچ سرمایه ای در هر جامعه ای مهمتر از اعتماد نیست.

قالیباف اضافه کرد: در جامعه ای که اعتماد ایجاد شود، مردم در تمام امور مشارکت اثرگذار و معنی دار خواهند داشت و بی تردید این جامعه به سمت پیشرفت و توسعه حرکت خواهد کرد و به یقین بار اصلی این مهم به دوش بنده و امثال بنده است، لذا باید به وظایف خود عمل کنیم، جامعه پزشکی و دیگر نهادهای تخصصی مردمی حق دارند در ۴ رویکرد اصلی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان مردمی سازی، هوشمندسازی، شفاف سازی و کارآمدسازی اظهارنظر کنند و در بخش مردمی سازی تمامی این سازمان ها باید ارتباط مستقیم با مجلس داشته باشند و طرح ها و لوایح خود را ارائه دهند، همچنین در سایت مجلس آپهای متعدد را طراحی کردیم که بتوانیم ارتباط مستقیمی با مردم برقرار کنیم. مثلا در بودجه سال ۱۴۰۰ ایرادات و انتقادات بحقی از طرف جامعه پزشکی مطرح شد که مثمرثمر بود، لذا می توان این مسیر را ادامه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت اگر باید تصدی گری خود را در بسیاری از جاها رها کند، به یقین باید در بخش آموزش و پرورش، محیط زیست و سلامت به عنوان بخش های اساسی و مهم با تمام قدرت ایستادگی، خدمت و پشتیبانی کند. همچنین اگر موضوعاتی مانند پزشک خانواده، نظام ارجاع، سیستم الکترونیک و... نیازمند قانونگذاری و اصلاح قانون بود، ما در مجلس در خدمت شما هستیم، در پایان از خدمات دکتر ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی قدردانی کرده و با عرض خیرمقدم خدمت دکتر رئیس زاده رئیس جدید این سازمان باید گفت اگر چه این جابجایی ها طبیعی است، اما مهم این است که هر کدام از ما در هر سمتی قرار می گیریم، عدل و عقل را مبنای کار خود قرار دهیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.