بیش از اینکه کمبود پزشک داشته باشیم مشکل توزیع پزشک داریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، برخی از مسئولان معتقدند که کشور با کمبود پزشک مواجه است و دلیل این اظهار نظر را کمبود متخصص رشته های مختلف در استان های محروم می دانند. این در حالی است که مسئولان سازمان نظام پزشکی کشور معتقدند، سرانه پزشک در کشور کافی است و اصلی ترین دلیل کمبود پزشک در برخی از مناطق محروم توزیع نامناسب پزشکان است به این معنی که معمولا اکثر متخصصان در استان تهران و سایر کلانشهرها در حال فعالیت هستند و همین امر منجر به کمبود متخصص در برخی از شهرهای محروم و دورافتاده کشور شده است.

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در مورد مسئله کمبود پزشک گفت: ما بیش از اینکه کمبود پزشک داشته باشیم مشکل توزیع پزشک داریم. در حال حاضر آمار پزشکان عمومی ما بیش از ۹۳ هزار نفر است که درصدی از این افراد نیز فعال نیستند، اما درصد قابل توجهی از این افراد در حال ارائه خدمت هستند، سوالی که مطرح است این است که ما چه تعداد از این افراد را در سیستم بهداشتی درمانی و نظام ارجاع پزشک خانواده به شکل منطقی به کار گرفته‌ایم؟

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: بسیاری از این پزشکان از چرخه ارائه خدمت خارج شده اند که باید دلیل این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. ما باید بتوانیم داشته‌ها و نیرو‌های موجود را به شکل عادلانه در سراسر کشور توزیع کنیم و از توانمندی‌های آن‌ها استفاده کنیم، اما این اقدام را انجام نمی‌دهیم و صرفاً به دنبال افزایش ظرفیت هستیم این در حالی است که با افزایش ظرفیت تعداد دیگری را وارد مسیری می‌کنیم که پزشکان موجود در آن قرار دارند، زیرساخت‌های استفاده از نیرو‌های موجود باید اصلاح شوند و چالشها نیز مورد بررسی قرار بگیرند و  بهره وری از نیرو‌های موجود افزایش پیدا کند و به نسبت مورد نیاز برای افزایش ظرفیت اقدام کنیم.

وی افزود: وقتی زیرساخت‌های موجود بهبود پیدا نکند و مشکلات و مسائل نیرو‌های فعلی مورد بررسی و رفع و رجوع قرار نگیرد؛ با وجود افزایش ظرفیت، افراد فارغ التحصیل به سرنوشت همین پزشکان دچار خواهند شد. در حال حاضر حجم زیادی از پزشکان عمومی  و متخصصان هستند که تمایلی برای ورود به رشته‌های تخصصی و  فوق تخصص ندارند و این مواردی است که باید مورد بررسی و اصلاح قرار بگیرد، در حال حاضر در بسیاری از رشته‌ها صندلی‌ها خالی می‌ماند اما برخی از مسئولان تمایلی برای شنیدن این مسائل ندارند. باید گفت ما بیشتر از آنکه مشکل کمبود پزشک داشته باشیم مشکل کمبود زیرساخت‌های لازم برای استفاده از ظرفیت و توزیع عادلانه پزشکان داریم.

طبق اظهارات مسئولان ذی ربط، شناسایی، ریشه یابی، بررسی و در نتیجه حل و فصل مشکلات پزشکان می تواند نقش موثری در برداشتن گام های مهم بعدی داشته باشد. در حال حاضر ناهماهنگی بین تعرفه های دریافتی به نسبت ساعت و سختی کاری پزشکان، یکی از اصلی ترین دغدغه هایی است که ما پس از گفتگو با چند پزشک به آن رسیدیم و نظرات مسئولان را در مورد راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات این چنینی جویا شدیم.

در ادامه بابک شکارچی استاد رادیولوژی و معاون آموزشی و پژوهشی سازمان کل نظام پزشکی کشور در مورد اصلی‌ترین مشکلات پیش روی پزشکان گفت: گروهی از پزشکان ما که در رشته‌های تخصص پذیرفته می شوند از لحاظ رفاهی و کاری مشکلات فراوانی دارند در حالی که این افراد کنکور سخت دستیاری را پشت سر می‌گذارند و پس از پذیرفته شدن، وارد دوره دستیاری می شوند و بار اصلی خدمات رسانی به جامعه را به دوش می‌کشند، اما دستمزد ماهانه‌ای که برای یک ماه کاری دریافت می‌کنند بین ۲ میلیون و ۸۰۰ تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و این عدد برای زندگی در کلان شهر‌هایی مثل تهران بسیار کم و دردسرساز است.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی به صورت مشورتی در نظر دارد با همکاری وزارت بهداشت در راستای حل این موضوع اقدام کند و از قانون کار برای افزایش حقوق و مزایای این دسته از متخصصان، بهره مند شود. باید توجه مسئولان بر این نکته معطوف باشد که به نتیجه تلاش آموزش این پزشکان متخصص لطمه‌ای وارد نشود، زیرا آسایش فکری این گروه منجر به افزایش کیفیت خدمات رسانی به مردم می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان کل نظام پزشکی کشور در مورد افزایش ظرفیت پزشکان گفت: هیچ آمار دقیقی که نشان دهنده سرانه دقیق ظرفیت باشد، وجود ندارد و آماری که وجود دارد نیز به طور کامل مورد کارشناسی قرار نگرفته است، اما همکاران ما در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در حال پیگیری این مسئله مهم هستند، ما در حال جمع آوری آماری پزشکان فعال در سطح کشور هستیم و سعی داریم آمار دقیق به دست آمده را تقدیم نمایندگان مجلس کنیم تا بتوانیم تصمیم درستی برای کشور بگیریم و از بروز مشکلات جدی در سال‌های بعد پیشگیری کنیم.

شکارچی گفت: طی سالیان قبل پزشکان با مشکلاتی مثل عدم تناسب تعرفه با نیاز‌های جامعه مواجه بودند و همین امر باعث شد که کشور‌های دیگر دریچه پذیرش را برای این گروه‌ها باز کنند و ابزار‌هایی برای تشویق و ترغیب نخبه‌های ما برای مهاجرت از ایران در نظر گرفتند  و این در مورد جامعه پزشکی نیست و این کشور‌ها تحصیلکرده‌های سایر رشته‌های تحصیلی را نیز مورد هدف قرار داده اند و تمام تمرکز مسئولان مربوطه باید بر رفع مشکلات و نیازهای پزشکان و در نتیجه پیشگیری از مهاجرت  و هدررفت سرمایه های ارزشمند علمی کشور باشد.

در ادامه فاطمه خوشنویسان نائب رئیس نظام پزشکی استان تهران گفت: بیشترین مشکلی که اخیراً پزشکان گروه‌های دیگر پزشکی مثل کارشناس‌های پروانه دار مطرح کرده اند، بحث تعرفه بوده است. با توجه به خدماتی که گروه سلامت و درمان همه ساله ارائه می‌دهند، باید تعرفه‌ای نیز دریافت کنند ولی همه ساله این تعرفه به نسبت فعالیتشان افزایش پیدا نمی‌کند و پایه پرداخت این تعرفه بسیار پایین است و پاسخگوی نیازها و مشکلات افراد نیست.

وی افزود: ما کارگروه‌های مختلفی از تخصص‌های مختلف، پزشکان عمومی و کارشناسان پروانه دار تشکیل داده ایم تا مسئله تعرفه در این کارگروه شناسایی شود. همچنین گروه‌های مختلف اقتصادی، شورای عالی بیمه و افراد ذی ربط نیز در این کارگروه دخیل خواهند شد تا با مشخص شدن پایه تعرفه بتوانیم امسال تعرفه پزشکان و پیراپزشکان را در یک خط مشخص کنیم و متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهند پرداخت کنیم، یکی دیگر از دلایل مهاجرت پزشکان، مشکلات دانشجویان در دوره رزیدنتی است. دانشجویانی که در حال اشتغال در رشته‌های فوق تخصص هستند، با مشکلات فراوانی مواجه می شوند. به طور مثال میزان حقوق دریافتی آن‌ها بسیار پایین است و  باید شیفت‌های سنگین و شب بیداری بسیاری داشته باشند که در نتیجه از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند یا تصمیم به مهاجرت می گیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان افزایش ظرفیت پزشکان در شرایط کنونی و با وجود مشکلات عدیده ای که برای پزشکان موجود وجود دارد، منجر به هرج و مرج مجدد و افزایش مسائل و چالش های خدمات رسانی سلامت خواهد شد. نظام پزشکی از برنامه ریزی های مشترکی با وزارت بهداشت برای حل مشکلات پزشکان به ویژه مسئله عدم تناسب تعرفه و خدمات رسانی، کادر درمان خبر داده است و این احتمال وجود دارد در آینده شاهد برطرف شدن مسائل کادر درمان باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.